ایسنا - مدیر امور بورس‌های سازمان بورس با بیان اینکه هفت نماینده حقیقی هیات مدیره بورس انرژی برای تایید صلاحیت به سازمان بورس معرفی شدند، گفت: بورس انرژی در نیمه نخست سال آینده رسما کار خود را آغاز می‌کند.

محمودرضا خواجه نصیر، مدیر امور بورس‌های سازمان بورس در خصوص تازه‌ترین وضعیت بورس انرژی گفت: شرکت‌های انتخاب شده در مجمع موسسین، نمایندگان حقیقی خود را به سازمان بورس برای تایید صلاحیت معرفی کردند و اقدامات تایید صلاحیت آنها در حال انجام است. وی افزود: بعد از معرفی اعضای حقیقی، اقدامات تایید صلاحیت، تعیین مدیرعامل و ثبت شرکت باید صورت گیرد تا فرآیند راه اندازی بورس انرژی تکمیل شود.

خواجه نصیر در مورد زمان راه اندازی بورس انرژی گفت: پیش‌بینی می‌شود در سه ماهه اول سال ۹۱ زمینه اجرایی بورس انرژی به صورت محدود فراهم شود و این بورس در نیمه نخست سال آینده به صورت رسمی آغاز به کار کند.

وی در مورد اعتراض گسترده اشخاص حقیقی به نحوه پذیره نویسی بورس انرژی در روز ۱۲ دی ماه توضیح داد: برگزاری مجمع موسسان به معنای پذیرفته شدن پذیره نویسی این بورس است.

۲۰ درصد از سهام بورس انرژی معادل دو میلیارد ریال در روز ۱۲ دی‌ماه ۹۰ به صورت عمومی پذیره‌ نویسی شد و مبلغ ۱۵۷ هزار و ۶۹۴ میلیون ریال از سرمایه‌ ۲۰ میلیارد تومانی این بورس توسط موسسین فراهم شد.

مجمع موسسان بورس انرژی به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره نیز در روز ۱۱ اسفند ماه تشکیل شد که در جریان آن ۱۸ شرکت برای قرار‌گرفتن در ترکیب هیات مدیره هفت نفره بورس انرژی به رقابت گسترده پرداختند و در نهایت شرکت‌های ماهتاب گستر، سرمایه‌گذاری ایران، گسترش نفت و گاز پارسیان، کارگزاری مهرآفرین، صنایع برق و آب صبا، مدیریت سرمایه‌گذاری ملی و سرمایه‌گذاری بانک ملت با کسب بیشترین آرا به عنوان اعضای اصلی هیات مدیره بورس انرژی انتخاب شدند.

شرکت‌های انتخاب‌شده در این مجمع ۱۰ روز مهلت داشتند تا نمایندگان حقیقی خود را برای تایید صلاحیت به سازمان بورس معرفی کنند تا پس از آن فرآیند تعیین صلاحیت و ضوابط انجام شده و پس از انتخاب مدیرعامل مقدمات راه‌اندازی چهارمین بورس کشور فراهم شود.