دلایل راه‌اندازی صندوق تضمین کارگزاران

ایسنا - مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران از راه‌اندازی صندوق تضمین کارگزاران بورس کالا در سال ۹۱ خبر داد.

حسین پناهیان از جمله اقدامات مهم بورس کالا در سال پیش رو را راه‌اندازی صندوق تضمین کارگزاران عنوان کرد که مدیریت ریسک بازار برای تمامی فعالان بورس کالا را ممکن می‌سازد. وی با بیان اینکه صندوق تضمین کارگزاران در بورس‌های دنیا Garanty Fund نامیده می‌شوند، اظهار کرد:

ریسک‌هایی که کارگزاران در جریان معاملات و عملیات می‌پذیرند نیاز به ایجاد حاشیه امن برای مدیریت ریسک دارد که با استفاده از صندوق تضمین کارگزاران امکان‌پذیر می‌شود. پناهیان تاکید کرد: صندوق تضمین کارگزاران در واقع تمامی فعالان بورس شامل خریدار، فروشنده و کارگزاران را پوشش می دهد. مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران یادآور شد: با توجه به حرکت بورس به سمت عضومحوری این صندوق؛ تضمینی برای معاملات تمام طرف‌های دادوستدها است.

وی از دیگر اقدامات در دست اجرای این شرکت برای پیشبرد هر چه بهتر امور و رسیدن به اهداف بورس کالا را توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی این شرکت عنوان و اظهار کرد: پیش از این نرم افزار انجام معاملات قراردادهای آتی و نقدی به صورت مجزا عمل می‌کرد و این دو بخش از بورس کالا به جزایری جداگانه تبدیل شده بود که با یکی شدن، این دو به شکلی یکپارچه عمل خواهند کرد و از خصوصیات هم افزایی به نحو مطلوبی استفاده می‌شود. پناهیان همچنین از آنلاین کردن تمام معاملات بورس کالا به عنوان یکی از برنامه‌های آینده این شرکت نام برد و اظهار کرد: به دلیل جهت‌گیری استراتژیک شرکت بورس کالا همه عملیات در آینده به صورت آنلاین خواهد بود تا حذف فیزیکی تالارها را شاهد باشیم. مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در پایان به تالار معاملات چند کالایی اشاره کرد و گفت: با آنلاین کردن تمام معاملات و حذف فیزیکی آنها نقش قضاوت‌های فردی و سلیقه‌ای به قضاوت‌های نظام‌مند از پیش طراحی شده تبدیل می‌شود.