بازار فولاد جهان در هفته‌ای که گذشت - ۱۵ فروردین ۹۱

مرکز خدمات فولاد‌ایران- اغلب بازار‌های فولاد هفته گذشته نسبتا با ثبات بودند. در برخی محصولات قیمت‌ها اندکی ‌بالا رفت و برخی دیگر در ثبات ماند. بازار آمریکای شمالی استثنا بود که کارخانه‌ها معتقدند تقاضای بخش خودروسازی موجب رونق بازار فولاد در فصل دوم سال می‌شود. در سایر نقاط افزایش قیمت کارخانه‌ها مورد قبول خریداران نهایی واقع نشد. قیمت سنگ آهن هفته گذشته کمی‌بالا رفت. قیمت با ۲ دلار رشد به ۱۴۵ دلار هر تن خشک سی اف آر چین رسید. بازار قراضه در ابهام بود. در ترکیه قیمت ۶ دلار افت داشت و به زیر ۴۴۰ دلار هر تن سی اف آر رسید. ظاهرا کارخانه‌ها در ترکیه فعلا موجودی کافی دارند و بازار مقاطع اغلب کشور‌های خاورمیانه و آسیایی همچنان فعالیت زیادی ندارند. اخیرا ‌ایران خریدار بیلت بوده که برخی علت آن را احتمال شدت یافتن محدودیت‌ها اعلام کرده‌اند.

بازار فیوچرز چین هفته گذشته تغییر چندانی نداشت که دور از انتظار نبود چون هنوز اعطای اعتبارات با محدودیت روبه‌رو است و بازار ساخت و ساز همچنان در سکوت است. اغلب کارخانه‌های چینی با توجه به ابهام موجود در بازار قیمت‌ها را ثابت نگه داشته اند. در سایر نقاط شرق آسیا قیمت ورق با بهبود جو بازار کمی‌بالا رفت. انتظار می‌رود ‌این روند ادامه یابد به‌خصوص اگر نرخ ین ژاپن به روند نزولی ادامه دهد. گرچه بازار میلگرد در سکوت است صحبت از افزایش قیمت ۵ دلاری بیلت سی‌آی اس شنیده شد. انتظار می‌رود فصل دوم سال قیمت ورق و مقاطع در‌این منطقه ۱۰ تا ۳۰ دلار هر تن افزایش داشته باشد.

بازار ورق آمریکا در حال حاضر جزو قوی‌ترین و پرنوسان‌ترین بازار‌ها است. کارخانه‌ها به دنبال افزایش قیمت ۳۰ تا ۵۰ دلار هر شورت تن برای آوریل هستند و در صورت پذیرش بازار، قیمت به ۷۳۰ تا ۷۴۰ دلار هر شورت تن می‌رسد. تولیدکنندگان مفتول نیز به دنبال ۲۰ دلار هر شورت تن رشد قیمت بودند.

در شمال اروپا هفته گذشته قیمت ورق ماه مه ‌نسبت به آوریل در ثبات بود و ۵۴۰ تا ۵۴۵ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد و در جنوب اروپا ۱۰ یورو پایین تر بود. انتظار می‌رود کارخانه‌ها تولید را کاهش دهند تا ‌اینکه قیمت را پایین بیاورند. از طرفی قیمت‌های وارداتی از کشور‌های غیر اروپایی قدرت رقابت ندارند.

وضعیت صنعت فولاد جهان، همچنان شکننده

طبق آمار انجمن جهانی فولاد، تولید روزانه فولاد خام جهان در ماه فوریه نسبت به ژانویه کمی‌ بالا رفت که علت بهبود تقاضای فصلی در چین بود.

البته با توجه به یک روز اضافی فوریه سال جاری نسبت به سال قبل، تولید روزانه چین و سطح جهان کمی‌نسبت به فوریه سال ۲۰۱۱ افت داشته و حاکی از آن است که صنعت فولاد همچنان از ابهامات موجود در وضعیت اقتصادی خود رنج می‌برد.

البته قطعا در برخی نقاط دنیا علائم مثبتی نمایان شده به عنوان نمونه در چین و آمریکا. ولی بسیاری از کشور‌ها همچنان نا‌امیدانه روندی رو به پایین دارند. صنعت فولاد جهان به سختی در تلاش است روی پای خود بایستد و در هر منطقه وضعیتی متفاوت نسبت به سایر نقاط دارد.

آمار انجمن جهانی فولاد حاکی از آن است که نرخ بهره‌وری صنعت فولاد جهان در ماه فوریه ۷/۷۹ درصد بوده و ۱/۳ درصد نسبت به ژانویه رشد داشت ولی نسبت به فوریه سال قبل ۸/۲ درصد پایین آمد.

افزایش تولید روزانه فولاد در چین در ماه فوریه از ۸/۱ میلیون تن ژانویه به ۹/۱ میلیون تن، بیشتر به دلیل افزایش فصلی تقاضا بود. کارشناسان هشدار داده‌اند احتمال دارد تولید فولاد ‌این کشور آسیایی سال جاری کاهش یابد. پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی چین از ۱۰ درصد سال قبل به ۵/۷ درصد رسیده است.

همچنین در ماه فوریه آمریکا اندکی ‌رشد در تولید فولاد را نسبت به ژانویه تجربه کرد. انتظار می‌رود در ماه مارس تولید فولاد آمریکا رشد بیشتری داشته باشد، چرا که تقاضای ورق بالا رفته و اخیرا قیمت آن نیز صعودی بوده است.

در اتحادیه اروپا در ماه فوریه تولید فولاد نسبت به ژانویه کمی‌بهبود داشت ولی هنوز نسبت به فوریه سال قبل پایین‌تر بود. نمی‌توان انتظار داشت در کوتاه مدت در اروپا بهبودی حاصل شود. تازه‌ترین شوکی که به صنعت فولاد وارد شده خبر اعلام افزایش تعطیلی خط تولید آرسلورمیتال بزرگ‌ترین فولادساز جهان در لوکزامبورگ است.

در اروپا بحران مالی هنوز ادامه دارد و بازار فولاد همچون آمریکا بهبودی در خرید نداشته در سطح جهان نیز وضعیت بازارهای فولاد شکننده است و بهبود تقاضای بسیاری از کشورها تنها به دلیل افزایش خرید تجار بوده نه تقاضای نهایی.

هفته گذشته تولید فولاد خام آمریکا پس از ۳/۲ درصد افت یک هفته قبل رو به بهبود بود. کارخانه‌ها ۹۵/۱ میلیون شورت تن فولاد خام در هفته منتهی به ۲۴ مارس تولید کردند که ۸/۱ درصد نسبت به هفته قبل آن رشد داشت.

نرخ بهره وری از ۴/۷۷ درصد به ۸/۷۸ درصد رسید و میزان تولید هفته گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲/۶ درصد بالاتر بود.

از ابتدای سال جاری ۱/۲۳ میلیون شورت تن فولاد خام در آمریکا تولید شده که ۸/۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بالاتر است. نرخ بهره‌وری نیز از ۵/۷۴ درصد سال قبل به ۸/۷۷ درصد رسید.