گروه بورس کالا - سحر نمایشی: معاملات روز گذشته مس بورس کالای ایران در اولین عرضه سال جدید با رشد در انواع محصولات همراه بود.

به گفته فعالان بازار، دلیل این رشد، افزایش نرخ ارز و رشد ‌اندک بهای مس در بازارهای جهانی بوده است. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که با توجه به رشد تقاضای چین، میزان تقاضای جهانی خرید مس در سال ۲۰۱۲، ۱/۳ درصد افزایش خواهد یافت. چین امسال همچنان در بخش‌های زیربنایی و عمرانی به طور گسترده ای سرمایه‌گذاری کرده است و از این رو تقاضای این کشور برای مس افزایش خواهد یافت.

تقاضای مس چین ۴۰ درصد از کل تقاضای جهانی مس را تشکیل می‌دهد واحتمال می‌رود که این میزان معادل ۸/۶ درصد رشد داشته باشد. درمعاملات روز گذشته مس کاتد ملی مس با قیمت کیلویی ۱۳هزارو ۹۰۰ تومان معامله شد که نسبت به آخرین هفته سال گذشته ۳۰۱ تومان در هر کیلو افزایش قیمت داشت. کل عرضه مس کاتد نیز در این روز ۲هزار و۱۴۰ تن بوده است.

همچنین مفتول مس شرکت دنیای مس نیز با قیمت کیلویی ۱۴ هزارو ۲۹۰ تومان برای هر کیلو معامله شد که نسبت به هفته آخر سال گذشته ۳۱۱ تومان افزایش قیمت داشت، کل عرضه این محصول ۳ هزار و ۲۰۰ تن بوده است.

عرضه دیگر مفتول مس ملی مس بود که با قیمت ۱۴ هزارو ۲۵۸ تومان معامله شد که نسبت به هفته آخر سال گذشته ۳۰۵ تومان در هر کیلو رشد قیمت داشت. کل عرضه این محصول ۲ هزار و۷۶۰ تن بوده است . دیروز مس اسلب عرضه نشد.