آغاز معاملات مقاطع با کنترل قیمتی

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: نگرانی از افزایش شدید قیمت‌ها در بورس باعث شد تا نخستین عرضه مقاطع با کنترل قیمتی مواجه شود از اینرو پس از رایزنی طولانی و چند ساعته در تالار بورس کالا، تنها با نوسان ۲ درصدی نرخ میلگرد و تیرآهن ذوب آهن موافقت شد. این موضوع در حالی رخ داد که روز شنبه بازار آزاد و به خصوص بازار تهران و اصفهان افزایش قیمت زیاد و یکباره‌ای را تجربه کرده بودند؛ به طوری که سطح قیمت میلگرد تا قبل از ظهر به ۱۴۰۰ تومان رسید و تیرآهن هم در تمامی سایزها حتی سایزهای سنگین پس از مدت‌ها ثبات با میانگین ۱۰ هزار تومان رشد در هر شاخه روبه‌رو شد در نتیجه دیروز با وجود اینکه اصرار زیادی بر نگه داشته شدن قیمت‌های بورس وجود داشت بیشتر تجار بازار معتقد بودند که این تلاش تاثیری بر بازار آزاد نخواهد گذاشت کما اینکه دیروز پس از معاملات بورس روند صعودی بازار آزاد ادامه پیدا کرد و نرخ میلگرد نرمال در بازار آزاد تا قبل از ظهر به ۱۴۱۰ تومان رسید.

اگرچه تقاضای زیادی در بازار وجود ندارد و حجم خریدها در سطح بالایی قرار ندارد و حتی حجم معاملات در بازار آزاد نیز روند صعودی زیادی از ابتدای سال جدید نداشته اما سخت‌تر شدن فعالیت تجار و واردکننده‌های شمش و کاهش تعداد بازیگران این بازار بر جو روانی بازار تاثیر گذار بوده است و روزانه بر شدت آن افزوده می‌شود. از اینرو به نظر می‌رسد بیش از آنکه نرخ شمش وارداتی اهمیت داشته باشد، حجم واردات آن است که این روزها در معادلات معامله‌گران نفوذ داشته است.

به گفته یکی از تجار بازار آهن با توجه به اینکه فروشنده‌های شمش نیاز به بازار ایران دارند، قیمت‌ها را بیش از حد بالا نمی‌برند و در واقع تصمیم‌گیری و در نهایت اقدام به واردات برای تجار است که سخت شده.

اگرچه نوسان نرخ محصولات فولادی در بازار تهران از ابتدای این هفته لحظه‌ای شده اما قیمت پیشنهادی شمش روند آرام‌تری دارد، گفته می‌شود میانگین قیمت شمش وارداتی به بازار تا روز گذشته در حدود ۱۱۴۰ تا ۱۱۵۰ تومان بوده از اینرو برخی با استناد به این قیمت‌ها نرخ ۱۴۰۰ تومانی برای میلگرد را منطقی می‌دانند، اما با توجه به تقاضا، آن را بیشتر هیجانی ارزیابی می‌کنند.

البته بعضی ارزیابی می‌کنند اگر نرخ پایه ذوب آهن نسبت به آخرین نرخ معامله شده در سال گذشته که ۱۱۴۰ تومان بوده کاهش پیدا نمی‌کرد احتمال اینکه با همین رشد محدود ۲ درصدی هم موافقت نمی‌شد وجود داشت، البته سبد ترکیبی دیروز ترکیب میلگرد کمتری داشت، اما نرخ تیرآهن آن در بازار بالاتر است؛ در حالی که در سبد عرضه شده در سال قبل، میلگرد بیشتری در ترکیب آن قرار داشت، اما نرخ تیرآهن آن پایین‌تر بود.

با توجه به وضعیت بازار شمش طی روزهای اخیر ارزیابی‌های متفاوتی برای واردات شمش صورت گرفته از جمله معاملات تهاتری و خرید شمش از تجار توسط واحدهای دولتی به جای ورود مستقیم تولیدکننده‌ها به بازار واردات؛ اگرچه این مواد و روش‌های دیگری روزانه مطرح می‌شود، اما از نظر معامله‌گران بازارآهن تا زمانی که هر یک از این روش‌ها عملی نشود نمی‌توان آنها را در ارزیابی‌های بازار و قیمت‌های آینده در نظر گرفت.

در نهایت در معاملات دیروز بورس کالا، سبد مخلوط ذوب آهن عرضه شد که ۶ هزار و ۸۹۰ تن از آن با نرخ ۱۱۳۲ تومان معامله شد این کالا با نرخ پایه ۱۱۱۰ تومان عرضه شده و زمان تحویل آن نیز ۳۰ اردیبهشت‌ماه بود.

عرضه شمش فولاد خوزستان نیز دیروز با نرخ سال قبل (۹۹۹ تومان) ۵ هزارو ۷۸۰ تن برای تحویل ۳۰ اردیبهشت ثبت شد. تیرآهن جهان فولاد غرب نیز با نرخ یک هزار و ۹۰ تومان ۱۰۰۰ تن معامله شد. تحویل این کالا هم پایان اردیبهشت‌ماه بود.