سنا- مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار اهم رویدادهای بیست و چهارمین کنفرانس بین‌المللی زبان گزارشگری تجاری گسترش پذیر (XBRL) را تشریح کرد.

دکتر علی عبدالهی افزود: بیست و چهارمین کنفرانس بین‌المللی XBRL در ابوظبی امارات برگزار شد که در جریان آن نمایندگان سازمان بورس، اقدامات و برنامه‌های این سازمان برای پیاده‌سازی XBRL در بازار سرمایه ایران را برای حاضران تشریح کردند. وی اظهار کرد: نمایندگان سازمان بورس در حاشیه برگزاری این کنفرانس بین‌المللی به تبادل نظر و انتقال تجربه با کشورهای پیشرو آسیا و منطقه خاورمیانه در خصوص پیاده سازی XBRL پرداختند.

دکتر عبدالهی گفت: نمایندگان سازمان بورس در طول مدت کنفرانس با شرکت‌های مطرح و فعال در زمینه XBRL برای همکاری‌های مشترک مذاکره و با مدیران ارشد سازمان بین‌المللی XBRL برای تسریع در روند عضویت در این سازمان بین‌المللی به گفت‌وگو پرداختند.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس درباره برنامه‌های این سازمان برای پیاده‌سازی XBRL گفت: برنامه‌های پیاده‌سازی XBRL در بازار سرمایه ایران با تمرکز بر حوزه گزارشگری مالی ناشران و با تاکید بر زیرساخت‌های الکترونیکی موجود و در قالب دو پروژه «پایلوت» و «اصلی» در حال پیگیری است که در این خصوص، مذاکراتی با شرکت‌های داخلی و خارجی در حال انجام است. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در منطقه خاورمیانه، کشورهای ایران، امارات و ترکیه به صورت فعال در حال پیگیری پیاده سازی XBRL هستند؛ به طوری که امارات متحده عربی در حوزه بازار سرمایه، پروژه ای را به صورت پایلوت در این زمینه اجرا کرده است.دکتر عبدالهی ادامه داد: در فاز اول پروژه امارات، ۲۰ شرکت بورسی، گزارش‌های سه ماه چهارم سال ۲۰۱۱ خود را در قالب استاندارد XBRL ارائه کرده‌اند.مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس با بیان اینکه بیست و پنجمین کنفرانس بین‌المللی XBRL در توکیو ژاپن برگزار خواهد شد، افزود: طی سال جاری با همکاری بخش‌های مختلف، برنامه‌ها و اقدامات عملیاتی لازم برای پیاده‌سازی XBRL در بازار سرمایه ایران انجام خواهد شد که دستاوردهای اجرای این برنامه‌ها در کنفرانس‌های بعدی XBRL در اختیار اعضا قرار خواهد گرفت.