فارس- دبیر کل کانون کارگزاران بورس برنامه‌های سال ۹۱ این کانون را تشریح کرد.

روح‌الله میرصانعی در رابطه با مهم‌ترین برنامه‌های مدنظر کانون کارگزاران بورس در سال جدید اظهار کرد:‌ یکی از برنامه‌های ویژه‌ای که حتما در این سال اجرا خواهد شد، پیاده‌سازی اصول اخلاقی و معیارهای رفتاری حرفه صنعت کارگزاری است که جای آن در مناسبات بازار سرمایه‌گذاری کشورمان خالی است. وی ادامه داد: این برنامه بعد از تدوین و تصویب اصول اخلاقی و رفتاری صنعت کارگزاری در سال جاری ابلاغ و اجرا خواهد شد تا در مرحله بعد دوره‌های آموزشی برای انتقال مفاهیم به کلیه کارکنان شرکت‌های کارگزاری برگزار شود.

میرصانعی افزود: ‌همچنین آموزش کارکنان و کارشناسان پذیرش شرکت‌های کارگزاری که دریچه ورود آحاد مردم به بازار سهام به شمار می‌روند مدنظر است؛ زیرا این گروه به دلیل عدم نیاز به هیچ گواهینامه حرفه‌ای بی‌تخصص‌ترین افراد در شرکت‌های کارگزاری به شمار می روند و نقش مهمی در کاهش تخلفات و جرایم شرکت‌های کارگزاری دارند، بنابراین بعد از تعیین ضوابط آموزشی و برگزاری دوره‌های آموزشی، تاییدیه‌ای برای احراز سمت این گروه صادر خواهد شد.

این مقام مسوول‌ با اشاره به انجام اصلاحاتی در تارنمای کانون کارگزاران بورس خاطرنشان کرد: در وب‌سایت کانون تمهیداتی در نظر گرفته شده تا ۴-۵ هزار اشخاص وابسته به اعضا؛ یعنی کارکنان و مدیران شرکت‌های کارگزاری با کانون و با همدیگر در ارتباط باشند و نیاز‌های حرفه‌ای شان را برطرف کنند.

میرصانعی ادامه داد: همچنین در شرایطی ضوابط استخدام و نقل و انتقال کارکنان شرکت‌های کارگزاری در سال گذشته ابلاغ و پیاده شده که در سال جاری هم این برنامه ادامه خواهد یافت تا طی آن حقوق شرکت‌های کارگزاری یا کارکنان اجحاف نشود. در این رابطه کمیته حل اختلاف تا کنون احکام لازم‌الاجرایی را صادر کرده که منجر به بهبود وضعیت جابه‌جایی کارکنان شده است.

به گفته وی، دفاع از منافع صنعت کارگزاری، ‌بررسی و حل مشکلات این حرفه در کارگروه‌های مختلف و بررسی مقررات و آیین‌نامه‌های موجود از جمله برنامه‌های جاری کانون بورس در سال جاری به شمار می‌رود.

میرصانعی در ادامه اظهارات خود به آغاز رتبه‌بندی ۱۰۵ شرکت‌ کارگزاری بورس اوراق بهادار و کالا از چند روز گذشته اشاره کرد و گفت: طبق دستورالعمل مصوب سازمان بورس اوراق بهادار، همه کارگزاران فعال در دو بورس اوراق بهادار و کالا مورد بررسی قرار می‌گیرند تا رتبه‌بندی جدید آنها نهایی و اعلام شود، بنابراین عمده موارد مورد بررسی شرکت‌های کارگزاری تاریخی بوده که باید در دوره یکساله گذشته معیارهایی مانند دفتر پذیرش و تالار اختصاصی رعایت می‌شد.

وی ادامه داد: بنابراین برای دوره جدید رتبه‌بندی کارگزاران بورس‌ها توصیه می‌شود هر شرکت کارگزاری یک نفر را مسوول‌ رتبه‌بندی کند تا وی بعد از مطالعه و بررسی دقیق دستورالعمل‌ها و فرم‌ها و همچنین راهنمایی‌های موجود از جزئیات رتبه‌بندی مطلع شود؛ چرا که برخی از شرکت‌های کارگزاری به دلیل عدم دقت در تکمیل فرم‌های تعیین شده و همچنین ارسال مستندات و مدارک امتیازاتی را از دست داده‌اند.