گروه بورس کالا- کتایون دارابی: روند بازار پتروشیمی‌روز گذشته بار دیگر افزایشی شد. به گفته فعالان اقتصادی، در‌این روز نرخ کلیه محصولات پتروشیمی‌با رشد نسبت به اولین روز هفته مواجه شده و به‌این ترتیب حجم خریدهای معامله‌گران افزایش یافت.

به عقیده آگاهان بازار، افزایش قیمت‌ها در روزهای اخیر به تورم سالانه و محدود شدن کدهای خرید در رینگ پتروشیمی، همچنین ارزش ریال در مقابل دلار بستگی داشته و با توجه به پیش‌بینی‌ها در خصوص افزایش قیمت‌ها، بیشتر معامله‌گران در روز اخیر میزان خریدهای خود را افزایش دادند.
البته عده‌ای از بازاریان، نرخ‌های اعلامی‌ در ‌این روز را از سوی تاجران غیرواقعی عنوان کرده و می‌گویند: با توجه به ‌اینکه افزایش قیمت‌ها لحظه‌ای شده است، قیمت‌های اعلامی ‌از سوی تاجران ملاک نیست.این در حالی است که با توجه به‌ اینکه میزان خریدهای رینگ پتروشیمی‌ یک دوازدهم سهمیه سالانه خریداران تعیین شده است و میزان خریدها تسهیم به نسبت می‌شود، به گمان بسیاری از فعالان اقتصادی، خریدها از رینگ پتروشیمی‌کاهش یافته و عده‌ای از واسطه‌ها نیز به‌این ترتیب از چرخه خرید در بورس کالا حذف شده‌اند و به چرخه خرید بازار داخل پیوسته‌اند.
البته عده‌ای از فعالان بازار نیز معتقدند که خریداران تناژ پایین از بورس کالا حذف شده‌اند و همچنان معامله‌گرانی که از نقدینگی بالایی برخوردارند با استفاده از کدهای مصرف‌کنندگان واقعی اقدام به خرید می‌کنند و تنها میزان تقاضا کاهش یافته و ‌این موضوع به معنای حذف واسطه‌ها از رینگ پتروشیمی ‌نیست و تنها به ‌این معنا است که معامله‌گران مجبورند براساس یک دوازدهم سهمیه سالانه خود اقدام به خرید کنند و در نتیجه میزان تقاضا کاهش یافته است، اما همچنان دردسرهای تسهیم به نسبت و سهمیه‌بندی‌ها در بورس وجود دارد. کما ‌اینکه روز گذشته نیز عرضه تعدادی از حلال‌ها در رینگ پتروشیمی‌ به دلیل مشکلات تسهیم به نسبت به روزهای آتی موکول شد. در ‌این روز همچنین اکثر محصولات پتروشیمی ‌به جز آف گریدها بار دیگر با رقابت ۳ درصدی کارگزاران مواجه شدند. به گفته فعالان بازار، نمی‌توان‌ آینده بازار پتروشیمی‌ را در شرایط کنونی پیش‌بینی کرد و تا زمانی که معامله‌گران مایل به خرید باشند، افزایش قیمت‌ها حتمی‌ خواهد بود. در همین حال بیشتر آگاهان بازار می‌گویند: میزان خریدهای مصرف‌کنندگان تغییر محسوسی نداشته است و خریدهای روزهای اخیر توسط دلالان انجام شده که در حال نوسان گیری از بازار پتروشیمی‌ هستند.‌ این در حالی است که یکی از فاکتورهای مهم و اساسی برای پیش‌بینی بازارها، اعلام نتایج جسله ۲۵ فروردین ماه خواهد بود. البته عده‌ای از بازاریان افزایش قیمت دلار و در نتیجه رشد قیمت محصولات پتروشیمی‌را در‌ آینده‌ای نزدیک پیش‌بینی می‌کنند.
در همین حال رقابت 3 درصدی در رینگ پتروشیمی‌که از پیش از سال جدید شروع شده بود و در حال حاضر نیز ادامه دارد، بیشتر فعالان بازار را متقاعد کرده که روند بازار پتروشیمی‌در‌ آینده صعودی خواهد بود.