مقاومت تاجران با افت قیمت‌ها در بازار پتروشیمی
عکس: آکو سالمی
گروه بورس کالا- کتایون دارابی: روند بازار داخلی پتروشیمی روز گذشته با توجه به اعلام نتایج مثبت مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ مسکوت ماند.

به گفته فعالان اقتصادی، در این روز نرخ محصولات پتروشیمی نسبت به روز گذشته ثابت ماند و تغییری نکرد. این در حالی است که مبادلات رینگ فولادی روز گذشته به صورت آزاد انجام شد و لغو محدودیت‌ها در این روز سبب شد تا بیشتر معامله‌گران به انجام مبادلات بدون محدودیت محصولات پتروشیمی در هفته جاری امیدوار باشند.
البته بیشتر آگاهان بازار می‌گویند: هنوز نتایج مثبت مذاکرات بر بازار پتروشیمی تاثیر بسزایی نداشته است و به همین دلیل بیشتر معامله‌گران در انتظار معاملات هفته جاری بورس کالا هستند تا روند بازار را ارزیابی کنند.
در همین حال برخی از فعالان بازار از پیش‌بینی آینده بازار خودداری می‌کنند و می‌گویند: اگر در هفته جاری، محدودیت‌های رینگ پتروشیمی لغو شود، احتمال رقابتی شدن معاملات وجود دارد؛ چرا که بسیاری از بازاریان در دو هفته اخیر اقدام به خرید و ذخیره محصولات پتروشیمی کرده‌اند و بسیاری از این گروه حواله‌های بسیاری در دست دارند و مطمئنا در برابر افت قیمت‌ها مقاومت می‌کنند و این موضوع نشان می‌دهد که بازار پتروشیمی هنوز انحصاری و در دست عده‌ای محدود است.
با این حال بیشتر آگاهان بازار در انتظار مبادلات هفته جاری رینگ پتروشیمی هستند و می‌گویند: اگر میزان عرضه‌ها بر همین منوال باشد، بعید به نظر می‌رسد که نرخ‌ها پایین بیاید؛ ولی اگر عرضه‌ها توسط بازرگانی پتروشیمی افزایش یابد، می‌توان امیدوار بود که بازار پتروشیمی در آینده‌ای نزدیک اشباع خواهد شد.
در همین حال روز گذشته، عرضه برخی از محصولات پتروشیمی و شیمیایی با تقاضای متعادلی از سوی کارگزاران مواجه شد و هیچ کدام از کالاهای عرضه شده 3 درصد رقابت را تجربه نکرد. البته تقاضا در این روز برای جوش شیرین همچنان بالا بود؛ اما معامله‌گران برای خرید جوش شیرین 1 درصد رقابت کردند و همین موضوع نشان می‌دهد که خریداران اندکی به نوسان رو به پایین قیمت‌ها خوشبین هستند.
همچنین در این روز مایعات گازی نیز با رقابت ۱ درصدی کارگزاران مواجه شد و مابقی کالاها با نرخ پایه معامله شدند.
اگر چه معامله‌گران از پیش‌بینی آینده بازار پتروشیمی خودداری می‌کنند؛ اما روز گذشته افت قیمت دلار و سکه در بازار سبب شد تا اطمینان به افت قیمت‌ها قوی‌تر شود.
البته در این روز سایت نمابورس به تحلیل موسسه پلاتس در خصوص محصولات پتروشیمی پرداخته است. این گزارش به رشد قیمت محصولات پتروشیمی در ماه مارس برای سومین ماه پی در پی اشاره کرده است. در این گزارش آمده است، متوسط قیمت محصولات پتروشیمی در بازار سه هزار میلیارد دلاری آن طی ماه مارس با ۳ درصد افزایش به ۱۴۴۵ دلار در هر تن رسیده است. این در حالی است که در ماه فوریه رشد قیمت این محصولات ۱۰ درصد بود. در ماه فوریه متوسط قیمت هفت محصول اصلی پتروشیمی یعنی اتیلن، پروپیلن، بنزن، تولوئن، پاراکسیلن، پلی‌اتیلن با دانسیته پایین و پلی پروپیلن، با ۱۰ درصد رشد نسبت به ماه ژانویه به ۱۴۰۱ دلار در هر تن رسیده بود. طی ماه مارس بیشترین رشد قیمت‌ها در اتیلن و پروپیلن مشاهده شده است.
تحلیلگران بازار محصولات پتروشیمی معتقدند افزایش نسبی قیمت نفت خام در ماه مارس سبب رشد قیمت‌ها شده است. طی ماه گذشته میلادی قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 5 و 4 درصد افزایش به 5/124 و 106 دلار در هر بشکه رسید.
در هفته‌های اخیر احتمال بروز تنش سیاسی در خاورمیانه و اختلال در عرضه نفت خام به رشد قیمت نفت منجر شده است. رشد قیمت‌ها به اقتصاد جهان لطمه وارد می‌کند و به رغم تلاش عربستان برای کاستن از قیمت نفت و تضمین عرضه کافی این ماده خام، قیمت نفت بالا باقی مانده است. به باور تحلیلگران اگر به هر دلیل قیمت نفت کاهش یابد، قیمت محصولات پتروشیمی نیز افول خواهد کرد.