قیمت سکه سررسید اردیبهشت‌ماه به 696 هزار تومان رسید
عکس: آکو سالمی
گروه بورس کالا - تاکید بانک مرکزی مبنی بر تحویل پیش فروش سکه‌های ثبت‌نامی در روز ۲۹ فروردین‌ماه و سازنده بودن مذاکرات هسته‌ای ایران انتظارات برای افت قیمت سکه طی روزهای آینده را بیش از پیش قوت بخشیده است.

قیمت سکه دیروز پس از مذاکرات سازنده و مثبت گروه 1+5 با ایران پیرامون انرژی هسته‌ای با سراشیبی رو به رو شد. دادوستدهای روز گذشته بازار سکه پس از اینکه امیدواری‌ها به مذاکرات و توافقات بیشتر شد، شاهد ریزش شدیدی بود.
این در حالی است که دور دوم مذاکرات در بغداد روز سوم خردادماه تعیین‌کننده بهبود وضعیت بین‌المللی ایران خواهد بود که براساس گفته تحلیلگران با توجه به توافقات دو طرف مبنی بر حل این مساله از طریق گفت‌و‌گو به احتمال بسیار زیاد نتیجه این نشست‌ها می‌تواند روشن و موثر باشد.
البته به تاثیر از این اوضاع بود که قیمت دلار نیز با کاهش محسوسی همراه شد؛ به طوری که قیمت دلار به مرز یک هزار و 700 تومان و به تاثیر از آن قیمت سکه نیز در بازار نقدی به 665 هزار تومان رسید. البته بازار دیروز بیشتر متاثر از قول مساعد بانک مرکزی مبنی بر تحویل پیش‌فروش سکه‌های ثبت‌نامی که اعلام کرده بود از 29 فروردین‌ماه تحویل سکه‌ها شروع می‌شود و حتی قصد دارد سکه‌های پیش فروش را باز هم از مردم بخرد، با افت قابل‌توجهی همراه شد. به تناسب بازار نقدی و از سویی تعطیلی بازارهای جهانی، بازار آتی نیز با افت 5 درصدی در هر یک از سررسیدها مواجه شد. در مبادلات دیروز با اعلام قیمت تسویه 721 هزار و 300 تومان سکه فروردین‌ماه نکول خریداران آغاز شد، این در حالی است که فرآیند تحویل در قرارداد آتی سکه فروردین‌ماه 91، دیروز و امروز براساس ضوابط پیوست در حال انجام است.
براساس اطلاعیه مدیریت قراردادهای مشتقه همه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز موظفند براساس ضوابط اعلام شده بورس کالای ایران جهت تحویل سکه اقدام کنند. پیش‌بینی کارشناسان با توجه به اوضاع به وجود آمده حاکی از آن است که سیر حرکتی بازار سکه در صورت تحقق تعهدات بانک مرکزی و بهتر شدن اوضاع بین‌المللی در شرایطی که طلای جهانی هم شاهد تغییرات عمده‌ای نباشد تا چند ماه آینده نزولی خواهد بود.
سکه اردیبهشت ماه با 99/4 درصد افت در محدوده 690 تا 715 هزار تومان، سکه خردادماه با 99/4 درصد افت در محدوده 696 تا 709 هزار تومان، سکه تیرماه با 99/4 درصد افت در محدوده 710 تا 728 هزار تومان و سکه مردادماه با 5 درصد افت در محدوده 731 تا 750 هزار تومان معامله شد.