گروه بورس کالا - سحر نمایشی: معاملات روز گذشته مس در بورس کالای ایران با روند نزولی همراه شد.

به گفته فعالان بازار، دلیل این افت کاهش نرخ ارز و قیمت مس در بازارهای جهانی بوده است. روز گذشته مس در بازار‌های جهانی با قیمت ۸۳۰۵/۲۸ دلار و همچنین دلار نیز در بازار آزاد تا قیمت یک هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد. فعالان بازار پیش‌بینی کرده‌اند که اگرافت نرخ ارز به همین منوال ادامه پیدا کند قیمت مس نیز در هفته‌های آینده کاهشی خواهد بود. این در حالی است که بنابر اعلام گروه بین‌المللی مطالعات مس (ICSG‌)، پیش بینی شده است که ظرفیت تولید مس تصفیه شده در جهان تا پایان سال ۲۰۱۵ به رقم ۹/۲۸ میلیون تن برسد که در مقایسه با ظرفیت تولید سال ۲۰۱۱ حدود ۵/۱۷ درصد (۳/۴ میلیون تن) افزایش خواهد داشت.

طبق این گزارش انتظار می‌رود که ظرفیت تولید جهانی مس تصفیه شده در سال جاری میلادی (۲۰۱۲) به رقم ۲۵,۵۸۶ هزار تن برسد که در مقایسه با ظرفیت تولید سال ۲۰۱۱ (۲۴,۵۶۹ هزار تن) از رشدی معادل ۱/۴ درصد برخوردار خواهد بود. درمعاملات روز گذشته مس کاتد ملی مس با قیمت کیلویی ۱۳هزارو ۸۴۵ تومان معامله شد که نسبت به هفته گذشته ۵۵ تومان در هر کیلو افت قیمت داشت. کل تقاضا برای مس کاتد در این روز ۱۹۲۰ تن بوده است که شرکت ملی صنایع مس ایران توانست پاسخگوی کل تقاضا برای این محصول باشد.

همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با نرخ کیلویی ۱۴ هزارو ۲۱۴ تومان برای هر کیلو معامله شد که نسبت به هفته گذشته ۴۴ تومان کاهش قیمت داشت ، کل عرضه این محصول در این معاملات یک هزار و ۵۰۰ تن بوده این در حالی است که تقاضا برای این محصول ۳ هزار و ۲۲۰ تن بوده است که توانست تنها ۶۶ درصد بازار را پاسخ دهد.

عرضه دیگر مفتول مس توسط دنیای مس بود که با قیمت ۱۴ هزارو ۲۴۵ تومان معامله شد که نسبت به هفته گذشته ۴۵ تومان در هر کیلو کاهش قیمت داشت. کل عرضه این محصول ۴۰۰ تن و تقاضا ۴ هزار و ۳۵ تن بوده است. مس اسلب نیز در معاملات دیروز عرضه نشده است.