گروه بورس‌کالا- مدیر امور بورس‌های سازمان بورس از برگزاری اولین جلسه رسمی هیات‌مدیره بورس انرژی در هفته جاری برای قبول سمت و تعیین مدیرعامل خبر داد.

محمودرضا خواجه نصیر از تشکیل اولین جلسه هیات‌مدیره بورس انرژی در هفته جاری خبر داد و به ایسنا گفت: ۶ نفر از اعضای هیات‌مدیره بورس انرژی تایید صلاحیت شدند که به محض انجام هماهنگی‌های لازم، هیات‌مدیره این بورس طی هفته جاری برای قبول سمت و تعیین مدیرعامل تشکیل می‌شود. وی افزود: با مشخص شدن اعضای هیات‌مدیره و تایید صلاحیت ۶ نفر از آنها، جلسات غیر رسمی برای بررسی مسائل بعدی و اقدامات مربوط به انتخاب مدیرعامل و تشکیل شرکت در حال انجام است.

خواجه نصیر یادآور شد: همچنین کارگروه تنظیم مقررات و نرم‌افزار معاملاتی چهارمین بورس کشور در سازمان بورس در حال پیگیری است تا زمینه راه‌اندازی این بورس فراهم شود.

مدیر امور بورس‌های سازمان بورس در مورد زمان راه‌اندازی بورس انرژی گفت: راه‌اندازی چهارمین بورس کشور در ۶ ماه اول سال هدفگذاری شده است که امیدواریم با انتخاب مدیرعامل توسط هیات‌مدیره و انجام هماهنگی‌های لازم، معاملات این بورس آغاز شود.

بورس انرژی، چهارمین بورس ایران بعد از بورس اوراق بهادار تهران، بورس کالا و فرابورس است که قرار است در آن برق، نفت، پتروشیمی و فرآورده‌ها معامله شود.

قرار است در فاز اول معاملات برق تولیدی نیروگاه‌های کشور در این بورس فروخته شود و سپس در فاز دوم با همکاری وزارت نفت معاملات نفت خام و فرآورده‌های نفتی در آن آغاز شود.

معاون سابق بانک مرکزی هفتمین عضو حقیقی هیات‌مدیره بورس انرژی

در همین حال رضا راعی معاون سابق بانک مرکزی به عنوان هفتمین عضو حقیقی هیات‌مدیره بورس انرژی معرفی شده است. رضا راعی از سوی شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران معرفی شده و تایید صلاحیت وی در مراحل نهایی قرار دارد. به نظر می‌رسد با توجه به سوابق راعی، صلاحیت وی هم طی روزهای آینده تایید شود تا با برگزاری اولین جلسه رسمی هیات‌مدیره، نخستین مدیرعامل بورس انرژی تعیین شود.

در حال حاضر، خجسته‌نژاد از سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب صبا، شاهین چراغی از کارگزاری مهرآفرین، مرتضی عزیزی از نفت و گاز پارسیان، ملاکی از آرین ماهتاب گستر (شرکت فعال در صنعت برق)، حسین حسینی از کارگزاری بانک ملت و یامی از سرمایه‌گذاری ایران به عنوان اعضای حقیقی هیات‌مدیره بورس انرژی تایید صلاحیت شده‌اند.

براساس این گزارش، با نهایی شدن هفتمین عضو حقیقی هیات‌مدیره بورس انرژی، سهامداران حقیقی و حقوقی و مسوولان بازار سرمایه و فعالان برق و نفت انتظار دارند هرچه زودتر مراحل لازم برای عملیاتی شدن چهارمین بورس کشور مانند انتخاب مدیرعاملی شایسته و حرفه‌ای، خرید ساختمان، تهیه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های متعدد، سامانه معاملاتی، فعالیت شرکت‌های کارگزاری و غیره طی شود تا با توجه به جایگاه حساس این بورس، بازار برق و نفت و سایر حوزه‌های انرژی ساماندهی شود.