گروه بورس کالا - سردار خالدی: دادوستدهای دیروز بازار سکه در شرایطی افت محسوسی را به تبع از کاهش قیمت دلار و نوسانات طلای جهانی تجربه کرد که تاکید وزیر امور اقتصادی و دارایی بر اجرای سیاست ویژه بازار سکه و از سویی جمع‌آوری نقدینگی با پیش فروش سکه، روند قیمت‌ها را با شیب ملایم رو به پایینی همراه کرد.انتشار برخی اخبار همچون مصوبه ویژه دولت برای پیش خرید ارز و از سویی کاهش قیمت خرید سکه‌های پیش فروش بانک ملی روز گذشته توانست بر روند مبادلات تاثیر محسوسی داشته باشد.

در همین حال در پی اعتراض فعالان بازار آتی و به منظور جذب سرمایه‌گذاران، قرار شده وجه تضمین اولیه ۳۰درصدی به میزان ۵درصد کاهش یابد. مهدی ابریشمی یکی از کارگزاران بورس کالا در رابطه با اینکه روند مبادلات در چه وضعیتی قرار دارد؟ گفت: به نظر می‌رسد تا دو هفته آینده روند دادوستدها در شرایط رکودی قرار گیرد، این در حالی است که تا خردادماه دولت نرخ دلار را در همین محدوده پایین نگه خواهد داشت، به همین دلیل، دادوستدها با شیب آرام رو به پایینی ادامه پیدا خواهد کرد. این کارگزار بورس کالا با بیان اینکه دولت قصد دارد تا قبل از دور دوم مذاکرات، ارز به بازار تزریق کند، افزود: اما بیشتر این صحبت‌ها در حد گمانه‌زنی است و تصمیم جدی و عملیاتی در این راستا صورت نگرفته است. وی با اشاره به موضوع مذاکرات هسته‌ای کشورمان که سوم خرداد در بغداد دنبال می‌شود، تصریح کرد: انتظارات از نتایج مذاکرات هسته‌ای متفاوت است، اما در صورتی که نتایج این نشست مثبت شود موج جدیدی از کاهش قیمت‌ها آغاز خواهد شد؛ زیرا هر گونه گزارش از نتیجه این نشست به صورت روانی و صوری تاثیر محسوسی روی روند مبادلات خواهد گذاشت. ابریشمی‌با اشاره به صحبت‌های گفته شده مسوولان دولتی مبنی بر اینکه قیمت دلار و سایر ارزهای معتبر در روزهای آینده کاهش پیدا خواهد کرد، خاطرنشان کرد: برخی با تبلیغات درباره اینکه بهتر است کالاهای خارجی نخریم چون قیمت ارز باز هم کاهش پیدا می‌کند در پی این هستند که از التهاب بازار بکاهند، به همین دلیل بیشتر خریداران منتظر تصمیم نهایی دولت در این باره هستند، البته این نکته را نباید فراموش کرد که بازار با شیب رو به پایینی در حال حرکت است.
این کارشناس بازار آتی اعتقاد دارد کف قیمت سکه برای سررسیدهای تیرماه در صورت کاهش ادامه دار 670 هزار تومان خواهد بود، اما در صورت اینکه قیمت دلار دوباره افت کند و به زیر یک هزار و 600 تومان برسد آن وقت ممکن است بازار در انتظار موج جدیدی از کاهش قیمت‌ها باشد. ابریشمی‌درباره افت و خیز بازار در یک ماه گذشته گفت: دلایل متعددی برای این موضوع عنوان شده، یکی از دلایل این است که سرمایه‌گذاران حاضر در بازار اکثرا موقعیت‌های خرید و فروش را انتخاب کرده اند این در حالی بوده که تعداد موقعیت‌های باز طی یک ماه گذشته ثبات داشته است. این کارشناس بازار آتی در ادامه افزود: با توجه به اینکه بازدهی بورس اوراق و سهام طی یک ماه گذشته بیشتر با روند مثبتی پیگیری شد حجم زیادی از نقدینگی‌ها روانه این بازار شد. همچنین بسیاری از سرمایه گذاران بازار آتی با تحویل پیش فروش‌ها و حضور در بازار برای کسب سوددهی در چند هفته گذشته رونق مبادلات را از سر گرفتند. ابریشمی‌به موضوع افزایش میزان وجه تضمین طی یکسال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: افزایش یک دفعه میزان وجه تضمین از فاکتورهای تاثیرگذاری بود که روند دادوستدها را با تغییر قابل توجهی همراه کرد. به گفته این کارشناس بازار آتی پیش‌نویس پایین آمدن میزان وجه تضمین و رسیدن آن از 30 به 25 درصد آماده و نهایی شده و به زودی شاهد اجرایی شدن این مصوبه خواهیم بود. ابریشمی‌با اشاره به اینکه سال گذشته بیشتر شرکت‌های کارگزاری افزایش میزان وجه تضمین را تا 20 درصد پیشنهاد داده بودند، اما سازمان بورس و اوراق بهادار تصمیم بر این گرفت این میزان به 30 درصد برسد، افزود: به نظر می‌رسد در صورت اینکه بازار با کاهش میزان وجه تضمین موافقت کند می‌توان نسبت به رونق معاملات در آینده نزدیک بسیار امیدوار بود.
وی در پایان تاکید کرد بازار در سال جاری با رونق مواجه خواهد شد، اما نوسان‌های خیره‌کننده سال گذشته را نخواهد داشت. در مجموع در مبادلات دیروز قیمت سکه در سررسیدهای اردیبهشت ماه با ۴۸/۱ درصد کاهش در محدوده ۶۵۶ تا ۶۶۴ هزار تومان، سررسیدهای خردادماه با ۸۴/۰ درصد افت در مبادلات بعدازظهر و ۳۵/۱ درصد در مبادلات صبح در محدوده ۶۷۲ تا ۶۸۳ هزار تومان، سررسید تیرماه با ۳۳/۱ درصد افت در محدوده ۶۸۶ تا ۶۹۶ هزار تومان و سررسید مردادماه با ۱/۱ درصد افت در محدوده ۶۹۹ تا ۷۰۸ هزار تومان قرار گرفت.