امیدواری بازار فولاد کمرنگ‌تر شد

گروه بورس کالا - هفته گذشته قیمت‌ها در بازار داخلی آهن روند نزولی به خود گرفت و امید‌ها برای افزایش تقاضا کمرنگ شد. بیشتر فروشنده‌ها از کاهش خریدار گله مندند و‌این در حالی اتفاق افتاد که تولید بخش خصوصی نیز به حداقل رسیده است. از‌این‌رو پیش‌بینی از فرآیند کلی بازار به خصوص با رکودی که در بازارهای جهانی وجود دارد برای معامله‌گران سخت‌تر شده است. سایت مرکز خدمات فولاد‌ایران به بررسی تحولات هفته اخیر بازار آهن پرداخته که در ادامه می‌خوانید: هفته گذشته بالاترین قیمت درخواستی بیلت صادراتی سی‌ آی اس ۶۰۰ دلار در هر تن (فوب) و قیمت پیشنهادی نیز ۶۰۵ تا ۶۱۰ دلار در هر تن (فوب) بود، ضمن‌اینکه ‌این احتمال وجود دارد که قیمت معاملات به دلیل تعطیلات رسمی‌ماه جاری کاهش یابد تا جایی که برخی انتظار دارند بیلت سی‌آی اس به ۵۸۰ دلار در هر تن (فوب) برسد.

قیمت پیشنهادی بیلت وارداتی در جنوب شرق آسیا در هفته گذشته همچنان رو به بالا بود، اما به جز ‌اندونزی، فعالیت زیادی در بازار ‌این منطقه دیده نمی‌شود. هفته گذشته بیلت روسیه ۶۴۵ دلار در هر تن (سی اف آر) معامله شد و محصول کره که ۳ درصد معافیت مالیاتی دارد نیز ۶۶۵ دلار در هر تن (سی اف آر فیلیپین) است.

بیلت مالزی به‌اندونزی با نرخ ۶۶۰ تا ۶۷۰ دلار در هر تن (فوب) فروخته شد. گفته می‌شود افزایش قیمت‌های درخواستی و خرید بیلت گران قیمت کره از جانب‌ایران به رونق بازار کمک کرده است.

هفته گذشته متوسط قیمت بیلت در بورس لندن یک دلار افت داشت و به ۴۸۷ دلار در هر تن رسید.

هفته گذشته بازار بیلت چین پس از تعطیلات ملی راکد بود و قیمت آن به ۵۸۹ دلار در هر تن رسید که ۲ دلار افت داشت که‌این رقم پایین‌ترین قیمت از اواخر فوریه است.

رکود بازار بیلت وارداتی در‌ایران

هفته گذشته بازار بیلت ‌ایران دوره راکدی را پشت سر گذاشت به طوری که قیمت بیلت سایز۱۵۰ میلیمتر در انزلی روی‌تریلی

یک هزار و۸۰ تومان در هر کیلو پیشنهاد می‌شد و حجم معاملات نیز محدود بود.

گفته می‌شود اکثر کارخانه‌های مقاطع تولید خود را محدود کرده‌اند به همین دلیل تقاضای بیلت نیز افت کرد. از طرف دیگر موجودی‌این کالا در گمرک همچنان بالا است و همین امر اجازه نمی‌دهد که قیمت تغییر کند.

اگرچه نوسان نرخ ارز در هفته گذشته باعث سردرگمی‌تجار شد، اما رکود و ضعف تقاضا دلیل اصلی کسادی بازار بیلت بود.در حال حاضر اکثر کارخانه‌ها نیز با توجه به‌این شرایط سعی می‌کنند با حداقل ظرفیت تولید کنند چون محصول نهایی آنها خریداری ندارد.

تعطیلات رسمی ‌و رکود بازار جهانی مقاطع

هفته گذشته تعطیلات روز کارگر، ضعف تقاضا و محدودیت‌های مالی عوامل منفی تاثیرگذار بر بازار میلگرد اروپا بود، به طوری که قیمت‌ها ثابت بود ولی دلیل آن کم بودن معاملات اعلام شد.

در جنوب اروپا تقاضا برای میلگرد راکد بود و ۵۳۰ تا ۵۴۰ یورو در هرتن معامله شد، البته شاخص قیمت میلگرد ۴ یورو در هر تن بالا رفت و به ۵۳۳ یورو در هر تن رسید.

در آلمان نرخ میلگرد اسپانیا و ‌ایتالیا ۵۳۰ تا ۵۴۰ یورو ثبت شد و قیمت بازار داخلی نیز در همین سطح بود. در بازار امارات میلگرد‌ترکیه را ۶۷۰ تا ۶۷۵ دلار در هر تن (سی اف آر) خریداری کرد.

میلگرد ‌ترکیه و کره به بازار سنگاپور ۶۹۰ دلار در هر تن( سی اف آر )بود ‌این در حالی است که اواخر مارس قیمت پیشنهادی‌ترکیه ۷۰۰ دلار (سی اف آر) و محصول کره ۶۸۰ تا ۶۹۰ دلار سی اف آر معامله شده بود. میلگرد چین نیز ۶۳۰ تا ۶۳۵ دلار (سی اف آر سنگاپور) است.

فولادسازان ‌ترکیه هنوز در تلاش هستند میلگرد محصول ماه مه ‌را در ۶۶۰ دلار در هر تن (فوب) به آفریقای شمالی و خاورمیانه بفروشند.

البته روز‌های اخیر فعالیت بازار کمی ‌بهتر شده است و در بازار داخلی ‌ترکیه میلگرد با ۵ دلار کاهش ۶۶۳ تا ۶۸۷ دلار در هر تن (درب کارخانه) معامله شد.

میلگرد‌ترکیه به بازار امارات ۶۷۰ تا ۶۷۵ دلار در هر تن (سی‌اند اف) عرضه شد که ۲۰ دلار طی دو هفته افت داشت.

در بورس شانگهای قیمت میلگرد به روند نزولی ادامه داد و با ۵۶/۰ درصد افت به ۶۷۴ دلار در هر تن رسید.

هفته نزولی در بازار داخلی مقاطع

بازار مقاطع هفته‌ای نزولی را تجربه کرد و با شروع حمل محصولات ذوب‌آهن، بازار واکنش نشان داد به طوری که قیمت میلگرد ۱۵ تومان هر کیلو در طول هفته افت کرد.

در مورد تیرآهن کاهش قیمت بیشتر بود و اکثر تجار بازار با دلسردی کار روزانه را شروع می‌کنند.

از نظر برخی معامله‌گران آمار تقاضای مقاطع در بورس نشان‌دهنده ‌این تفکر است که امیدی به رونق معاملات نیست. در حال حاضر قیمت‌های بازار به قیمت‌های فروش در بورس بسیار نزدیک است و در بعضی موارد قیمت بازار پایین‌تر از قیمت بورس است.

هفته گذشته میانگین قیمت میلگرد‌های اهواز در هفته قبل حدود ۲۰ تومان تنزل کرد و به ۱,۲۷۰ تومان در هر کیلو (درب کارخانه) رسید.‌این افت قیمت در مورد محصولات ذوب‌آهن هم دیده شد.

بزرگ‌ترین مشکل بازار مقاطع سکوت تقاضا بود؛ به طوری که به نظر می‌رسد ادامه ‌این وضع می‌تواند باعث تعطیلی برخی از کارخانه‌های نورد شود.

حجم معاملات بیلت و تقاضای آن

نشان‌دهنده ‌این امر است که در حال حاضر برنامه تولید کارخانه‌ها با احتیاط کامل پیش می‌رود در‌این شرایط پایین آوردن قیمت در بورس تنها به‌ترس بیشتر بازار منجر خواهد شد و سیاست صبر و انتظار را تقویت خواهد کرد. به نظر می‌رسد بازار بیشتر در انتظار انگیزه مصرف است تا کاهش قیمت.

انتظار برای کاهش قیمت ورق

بازار ورق ‌ترکیه هفته گذشته در رکود بود و همه منتظر کاهش قیمت کارخانه‌ها بودند.

ورق گرم در بازار‌این کشور ۶۸۰ تا ۷۰۰ دلار در هر تن (درب کارخانه) بود و‌این احتمال وجود دارد که ۲۰ دلار افت قیمت نیز در‌این هفته رخ دهد.

هفته گذشته ورق گرم صادراتی‌ترکیه به اروپا ۶۷۰ تا ۶۸۰ دلار در هر تن (فوب) عرضه شد ولی عقیده خریداران ‌این است که باید ۴۰ دلار ارزان شود تا با ‌این روش تمایل به خرید آن افزایش یابد.

هفته گذشته در بازار ورق سی‌ای اس به دلیل تعطیلات فعالیت زیادی دیده نشد ولی در برخی موارد قیمت آن ۵ تا ۱۰ دلار افت داشت و قیمت آن بین ۵۸۵ تا ۶۲۰ دلار در هر تن (فوب) بود.

هفته گذشته قیمت نقدی ورق در بازار آمریکا در ثبات بود ولی فعالان بازار منتظر آغاز روند نزولی قیمت‌ها در‌ آینده نزدیک بودند.

به نظر می‌رسد فعالان بازار منتظر رسیدن قیمت ورق گرم به ۶۸۰ دلار در هر شورت تن هستند و پس از آن ثبات قیمت را پیش‌بینی کرده‌اند.

قیمت ورق گرم وارداتی جنوب شرق آسیا در خلال ۷ تا ۱۰ روز گذشته افت داشته و محصول چین ۱۰ دلار در هر تن کاهش یافت و به ۶۶۰ تا ۶۷۰ دلار در هر تن (سی اف آر) رسید.

هفته گذشته تناژ محدودی از ورق گرم ژاپن در ۶۷۰ تا ۶۷۵ دلار در هر تن (سی اف آر ویتنام) فروخته شد و محصول تایوان نیز ۶۸۰ دلار (سی اف آر ویتنام) پیشنهاد شده است. هفته گذشته ورق گرم در بازار داخلی چین تا ۸ دلار افت داشت و به ۶۸۱ تا ۶۸۴ دلار (با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) رسید. قیمت صادراتی نیز ۵ دلار افت داشت و به ۶۴۰ دلار در هر تن( فوب) رسید.

ریزش قیمت‌ها در بازار ورق در‌ایران

هفته گذشته بازار افت شدید قیمت ورق را تجربه کرد. بازار ورق گرم بسیار راکد بود؛ به‌ طوری که ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر که روز شنبه هر کیلو یک هزار و ۴۰ تومان روی‌تریلی در انزلی معامله می‌شد تا روز دوشنبه به یک هزار تومان هر کیلو هم رسید. بعضی معاملات زیر یک هزار تومان هم شنیده شد.

پارتی‌های بالای هزار تن تحویل یک هفته‌ای ۹۷۰ تومان هم در بازار پیشنهاد شد؛ ولی خریداری نبود و اکثر کارخانه‌های لوله و پروفیل با مشکل عدم فروش کالا روبه‌رو شدند.

‌این امر به نقدینگی آنها فشار می‌آورد که عامل اصلی ضعف تقاضا بود.

قیمت دیگر اقلام ورق گرم محصول مبارکه، کاویان و اکسین هم روزانه ۵ تا ۱۰ تومان هر کیلو کاهش یافت که عرضه کالاهای انباری مبارکه به‌ این روند دامن زده است. محصولات کارخانه‌های دیگر هم از یکسو با رقابت ورق‌های وارداتی و ضعف تقاضا دست و پنجه نرم می‌کند.

ورق سرد هم مثل ورق گرم هفته ناخوشایندی را پشت سر گذاشت؛ به طوری که بعضی از محصولات مبارکه در اصفهان هر کیلو زیر یک هزار و ۳۰۰ تومان عرضه شد در حالی که قیمت ماه قبل بالاتر از یک هزار و ۴۰۰ تومان هر کیلو در اصفهان بود پیش‌بینی می‌شود‌ این روند ادامه یابد. ورق گالوانیزه اول هفته با کاهش ۳۰ تومان هر کیلو روبه‌رو شد که ‌این روند تا آخر هفته ادامه داشت ولی شیب منحنی آن آرام‌تر شد. به علت ورود و عرضه محصولات خارجی بخصوص هند بعید است با تقاضای محدود فعلی بازار‌این کالا بهبود یابد. هفته گذشته در کل قیمت همه انواع آهن‌آلات به کف رسید، از این‌رو بازار در انتظار واکنش تقاضا است، اما در صورت ادامه سکوت تقاضا باید در انتظار پیامدهای ناخوشایندی در پرداخت‌ها باشیم.

تمایل کم خریداران به سنگ‌آهن

هفته گذشته با توجه به عدم حضور چینی‌ها در بازار سنگ آهن به دلیل تعطیلات، بازار راکد بود و پس از باز شدن هم قیمت پایین فولاد و بورس شانگهای اجازه تغییری مثبت در بازار سنگ‌آهن را نداد.

این در حالی است که موجودی سنگ آهن کارخانه‌ها نیز بالا نیست؛ ولی باز هم تمایلی به خرید نیست چون وضعیت بازار فولاد نامشخص است. موجودی فعلی سنگ آهن بنادر چین ۹۷ میلیون تن است و قیمت وارداتی نیز تغییر خاصی نداشته، تنها سنگ آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند یک دلاری بالا رفته و به ۱۴۸ تا ۱۵۰ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) رسید؛ ضمن‌ اینکه قیمت خلوص‌های پایین‌تر تا یک دلار افت داشت.

شرکت معدنی واله نیز سنگ آهن خلوص ۷۴/۶۳ درصد را هفته گذشته ۵۲/۱۴۶ دلار هر تن سی اف آر فروخت که کمی ‌از فروش‌های قبلی ارزان‌تر بود.

ثبات بازار قراضه

هفته گذشته بازار قراضه ثبات داشت. بازرگانان پس از یک هفته سکوت تمایل به خرید قراضه نشان دادند که البته ۷۰ درصد خرید‌ها از آمریکا بود و قیمت رایج ۴۵۰ تا ۴۵۳ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) بود. انتظار می‌رود ماه مه ‌قیمت قراضه ۱۰ دلار در هر لانگ تن در آمریکا بالا برود. قراضه خرد شده اسکاندیناوی به‌ترکیه ۴۵۵ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) فروخته شد. با ‌اینکه نرخ یورو نسبت به دلار کمی‌افت کرد وضعیت بازار قراضه اروپا در‌ترکیه بهتر نشده و بازرگانان‌ترکیه تمایلی به خرید از اروپا ندارند. قراضه سنگین کلاس ۱ و۲ خلوص ۳۰-۷۰ که همیشه ۵ درصد از ۲۰-۸۰ ارزان‌تر است ۴۲۵ تا ۴۳۰ دلار (سی‌اف‌آر) برای بازرگانان تمام می‌شود. اخیرا قراضه آ۳ دریای سیاه ۴۳۶ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) و محصول رومانی ۴۳۵ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) معامله شده است.

هفته گذشته در انگلیس رکود بازار موجب افت قیمت ۱۰ پوندی قراضه در‌ این کشور شد. قراضه خرد شده ۲۶۰ پوند بود و انتظار می‌رود به ۲۵۵ پوند در هر تن برسد. در آلمان قیمت قراضه ۲ تا ۳ یورو در هر تن رشد داشت. در ۳۳۸ تا ۵/۳۳۸ یورو در هر تن معامله انجام گرفت. تعطیلات ژاپن شنبه تمام می‌شود و اگر هفته آینده بهبود قیمت در ژاپن دیده شود سایر بازار‌های آسیایی تبعیت می‌کنند. در چین با ‌اینکه باید زمان اوج مصرف باشد بازار قراضه در رکود است قیمت خرید ۸ دلار افت داشته به ۴۶۸ دلار در هر تن (با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) رسید. قیمت پیشنهادی قراضه به چین هفته گذشته برای قراضه ۲۰-۸۰ و خرد شده به‌ترتیب ۴۶۰ و ۴۶۵ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) بود. هیوندایی استیل کره هفته قبل قراضه سنگین کلاس یک آمریکا را ۴۵۹ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) خریداری کرد. در حالی که هفته اول آوریل در ۴۶۱ دلار سی‌اف‌آر کره معامله شده بود، اخیرا به دنبال خرید ۱۰ تا ۲۰ هزار تن قراضه آ۳ سی‌ای اس در ۴۵۹ دلار در هر تن (سی اف آر) تحویل ژوئن است.