ورق ارزان‌تر نشد

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: با وجود روند نزولی قیمت برخی اقلام فولادی در بورس و کاهش قیمت‌های بازار آزاد و مطرح شدن شایعه‌هایی مبنی‌بر افت نرخ پایه ورق در بورس کالا در عرضه‌های این هفته، قیمت این کالا دیروز ثابت ماند. با وجود اینکه روز یکشنبه شایعه‌هایی در خصوص کاهش قیمت فولاد مبارکه مطرح شده بود کاهش قیمتی اتفاق نیفتاد و معامله انواع ورق با قیمت‌های قبلی انجام شد.

اگرچه روند قیمت ورق در بازارهای منطقه به خصوص ترکیه در هفته‌های اخیر نزولی بوده اما تجار بازار معتقدند با توجه به نرخ جهانی ورق اگر این کالا با ارز دولتی هم وارد شود، قیمت آن در همین حدودی که امروز در بازار معامله می‌شود، برای وارد‌کننده‌ها تمام خواهد شد. از این رو به عقیده این گروه از معامله‌گران بازار ورق، کاهش قیمت ورق در معاملات دیروز بورس اگر اتفاق می‌افتاد، لزومی نداشت و تنها فشار روی عرضه‌کننده بود و التهاب بازار را زیادتر می‌کرد. در عین حال برخی نیز به نرخ قراضه که در آخرین معاملات بورس ۶۰۰ تومان تعیین شده اشاره کرده و معتقدند با توجه به نرخ قراضه و قیمت بازار آزاد ورق که در حدود ۱۰۱۵ تا ۱۰۲۰ تومان است، نباید انتظار کاهش قیمت را داشته باشیم؛ چرا که قیمت ورق در حال حاضر پایین است.

البته برخی نیز معتقدند با توجه به شرایط فعلی بازار و تقاضا، قیمت ورق نیز باید همانند شمش و تیرآهن تعدیل می‌شد که علت این خواسته خود را عدم کشش بازار عنوان می‌کنند. البته به نظر می‌رسد با توجه به نوع مصرف ورق در مقایسه با مقاطع، تقاضا محدود نشده و خریداران ورق که واحدهای صنعتی هستند همچنان در بازار حضور دارند و تنها به دلیل کم شدن حاشیه سود معامله در بازار ورق، تجار کمتری در بازار فعالیت می‌کنند که عدم حضور آنها تقاضا را تا حدودی تعدیل کرده است. به همین دلیل برخی معتقدند تلاش برای کاهش قیمت و مطرح شدن این شایعه، از سوی معامله‌گرانی صورت گرفته که نیاز به فاصله قیمتی بین بورس و بازار و بالا بردن حاشیه سود داشتند.

البته گفته می‌شود یکی از دلایل کم بودن میزان تقاضای ورق در بازار برای برخی سایزها این است که بعضی از خریداران ورق مبارکه به دلیل اینکه نیازی به ورق ارائه شده در سایز مورد نظر ندارند، به فروش این کالا‌ها در بازار اقدام کرده و تا حدودی تقاضا را از بازار جمع می‌کنند. به خصوص این موضوع زمانی جذابیت بیشتری پیدا می‌کند که خرید این کالا به صورت اعتباری بوده و فروش آن در بازار به صورت نقدی است. در مجموع دیروز در بورس کالا ورق سرد با نرخ ۱۰۷۱۹ ریال ۳ هزار و ۳۰۰ تن معامله شد.

ورق گرم B نیز با نرخ ۹۱۶۷ ریال، ۲۰۹۰ تن فروخته شد. ورق گرم C نیز با نرخ ۹۴۷۶ ریال ۱۳۲۰ تن معامله شد. قلع اندود با نرخ ۱۲۵۲۶ ریال، ۶۵۰ تن فروخته شد.

ورق گالوانیزه ۱۳۵۰۳ ریال ۳۰۰ تن فروش رفت. ورق سرد، گالوانیزه و قلع‌اندود برای ۱۸ مرداد ماه و ورق‌های گرم هم برای تحویل در ۳۱ تیرماه عرضه شده بودند.