میزان وجه تضمین اولیه بازار آتی از فردا 2 میلیون و 250 هزار تومان می‌شود
گروه بورس کالا - سردار خالدی: دادوستدهای دیروز بازار آتی با نوسان رو به پایینی همراه شد. این در شرایطی است که انتشار برخی اخبار و انتظارات برای کاهشی شدن قیمت‌ها طی روزهای آینده تا حدودی روی روند معاملات تاثیر گذاشت.

براساس گفته تحلیلگران با صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اعلام مخالفت بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول با تحریم بانک مرکزی ایران و از سویی گفته‌های وی مبنی بر اینکه «ادعای بی‌توجهی بانک‌ها به تولید بی‌انصافی است و در مورد نرخ ارز نیز هدف بانک مرکزی تک نرخی کردن نرخ آن است.» روند معاملات دیروز ارز تا حدودی آرام بود و دادوستدها با شیب ملایم نوسانی در همان محدوده روز ماقبل همراه شد. این در حالی بود که انتشار گزارش بانک مرکزی مبنی بر اینکه «بر اساس ‌تبصره یک ماده ‌96 قانون‌ پنجم توسعه مسائل مربوط به سکه‌،‌ ارز و نظارت بر امور صرافی‌ها یک موضوع حاکمیتی‌ است و در زمره وظایف بانک‌ مرکزی قرار ‌می‌گیرد و به‌هیچ عنوان قابل‌تفویض نیست.» سرمایه‌گذاران را تا حدودی مجاب به ثبات قیمت‌ها در همان محدوده کرده است. البته دیروز بانک ملی هم قیمت خرید سکه‌های پیش فروشی خود را به میزان 8 هزار تومان کاهش و به سطح 620 هزار تومان رساند. کارشناسان با اشاره به اینکه روز گذشته گزارش یا خبر تاثیرگذار خاصی منتشر نشد که بتواند روی دادوستدها تاثیر بگذارد، بر این باورند که نگاه به نشست روز 25 و 26 اردیبهشت‌ماه آژانس انرژی اتمی با ایران در وین و از سویی مذاکرات ایران و گروه 1+5 پیرامون انرژی هسته ای در بغداد مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار روانی روی روند بازارها خواهند بود. بازار آتی نیز مشابه بازار نقدی و متناسب با تغییرات بازار ارز حرکت خود را پیگیری کرده. این در شرایطی است که اگر پیش‌نویس آماده شده مدیریت قراردادهای آتی بورس کالای ایران تصویب و اجرا شود می‌توان به بهبود اوضاع بازار و از سویی مهیا شدن مسیر هموار معاملات امیدوار بود. همچنین براساس گزارش گروه مطالعات اقتصادی آریا سهم، در طی روزهای اخیر قیمت سکه در بازار نقد نسبت به قیمت سکه در بازار آتی افت بیشتری داشته، این امر بار دیگر فرصت خوبی را برای آربیتراژگران ایجاد کرده است. براساس گفته فعالان، فاصله قیمتی که هم‌اکنون در بازار نقد و آتی شاهد هستیم، فرصت آربیتراژی را تا پایان مردادماه به بیش از 16 درصد رسانده است.
(به عبارتی ۵/۴ درصد برای هر ماه.) همچنین اونس جهانی طلا در حالی کار خود را با کاهش از بامداد دیروز آغاز کرد که بهای یورو نسبت به دلار در بازارهای جهانی با پایان انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه و پارلمانی یونان با کاهش رو به رو شد و به تاثیر از این افت قیمت، دادوستدهای بازار آتی با تحرکات رو به پایینی مواجه شد.
کاهش میزان وجه تضمین
البته روند مبادلات بازار آتی در شرایطی در محدوده ۵/۰ درصد قرار گرفت که براساس تازه‌ترین تصمیم مصوبه هیات پذیرش در خصوص تعیین وجه تضمین اولیه قرارداد آتی سکه طلا و با توجه به کاهش قیمت تسویه روزانه قراردادهای فعال طی روزهای اخیر، از روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه پس از اتمام روز معاملاتی وجه تضمین اولیه به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان می‌رسد. این در حالی است که قیمت سکه دیروز در سررسید مرداد‌ماه با ۴۹/۰ درصد افزایش در مبادلات صبح و ۳۷/۰ درصد کاهش در مبادلات بعدازظهر در محدوده ۶۹۴ تا ۷۰۰ هزار تومان، سررسید تیرماه با ۵۴/۰ درصد رشد در مبادلات صبح و ۶۰/۰ درصد افت در مبادلات بعدازظهر در محدوده ۶۸۰ تا ۶۸۸ هزار تومان، سررسید خردادماه با ۸۲/۰ درصد افزایش در مبادلات صبح و ۴۰/۰ درصد افت در مبادلات بعدازظهر در محدوده ۶۶۴ تا ۶۷۲ هزار تومان و سررسید اردیبهشت ماه با ۱۱/۰ درصد افزایش در مبادلات صبح و ۶۵/۰ درصد افت در مبادلات بعدازظهر در محدوده ۶۴۵ تا ۶۵۰ هزار تومان قرار گرفت.