موج ارزانی در بازار پتروشیمی

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: مبادلات رینگ پتروشیمی روز گذشته با وجود افزایش محدوده نوسان قیمتی از ۳ تا ۵ درصد، با افت تقاضا به میزان ۵۰ درصد نسبت به دو هفته گذشته مواجه بود. در این روز تنها معامله‌گران برای خرید ۷۲۴۰ پتروشیمی تبریز ۵ درصد رقابت کرده و در نتیجه این کالا را با نرخ ۲ هزار و ۷۱۰ تومان خریداری کردند، این کالا با نرخ پایه ۲ هزار و ۶۷۷ تومان و حجم ۵۰۰ تن عرضه شده بود. علاوه ‌بر این، پی‌وی‌سی ۷۰۵۴ نیز در این روز بیشترین تقاضا را داشت. این کالا روز گذشته به میزان ۲ هزار تن توسط معامله‌گران خریداری شد که نسبت به کالاهای دیگر حجم زیادی بود. پی‌وی‌سی ۷۰۵۴ در این روز با نرخ یک هزار و ۴۸۱ تومان و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که به میزان ۳ درصد برای آن رقابت شد. این کالا با نرخ پایانی یک هزار و ۵۲۰ تومان خریداری شد.

به گفته فعالان اقتصادی، اگر چه میزان حجم مبادلات در این روز بسیار کم بود، اما حجم خریدهای این روز متاثر از جو روانی مسائل سیاسی صورت گرفت. به طوری که روز گذشته بازار داخل متاثر از رشد نرخ دلار و رسیدن به سطح یک هزار و ۶۷۵ تومان با تحرک بیشتری همراه شد و به این ترتیب اندکی میزان مبادلات افزایش یافت.

در همین حال بیشتر آگاهان بازار پی‌وی‌سی معتقدند ثبت تقاضای بالا در این روز برای خرید پی‌وی‌سی ۷۰۵۴ به دلیل عدم عرضه این کالا طی چند ماه اخیر در بورس بوده است. علاوه‌بر این برخی از معامله‌گران معتقدند؛ با وجود اینکه پس از چند ماه این اولین عرضه پی‌وی‌سی ۷۰۵۴ بوده، میزان تقاضا رشد داشته است و طی هفته‌های آتی و با افزایش عرضه این کالا، از میزان التهاب بازار کاسته خواهد شد.

برخی از معامله‌گران نیز به رشد قیمت دلار و جو روانی حاصل از این موضوع اشاره کرده و می‌گویند: تقاضا در بازارهای جهانی برای پی‌وی‌سی رو به کاهش است و به احتمال زیاد نرخ این کالا نیز رو به کاهش خواهد بود، اما در بازار داخل، مسائل سیاسی و تاثیر آن بر روند نرخ دلار، افت و خیز بازارها را مشخص خواهد کرد.

البته موضوع مهمی که برخی از کارشناسان بازار به آن اشاره می‌کردند، اختلاف نرخ ۷۰۵۴ و پی‌وی‌سی ۷۰۵۴ در بازار و بورس است که بیشتر معامله‌گران را متقاعد می‌کند تا با خرید این کالا و فروش آن در بازار داخل از سود اندک، اما حیاتی این کالا در حال حاضر استفاده کرده و اقدام به ثبت تقاضای بیشتری بر تابلوی بورس کنند.

اگر چه بیشتر آگاهان بازار، یکی از دلایل رکود در بازار پتروشیمی را پایان فصل مصرف عنوان می‌کنند، اما با این حال روند بازار را به روشن شدن نتایج مذاکرات ایران با کشورهای خارجی نیز مربوط می‌دانند و معتقدند: بیشتر معامله‌گران در حال حاضر در انتظار به سر می‌برند؛ چرا که میزان عرضه و تقاضا پس از مذاکرات سوم خرداد و اعلام نتایج آن تغییراتی خواهد داشت و در حال حاضر چشم‌انداز مطلوبی در بازار وجود ندارد؛ زیرا شایعه ارزانی نرخ‌های پایه بیش از پیش قوی شده است.

این در حالی است که روز گذشته تنها دو کالای ۷۲۴۰ و پی‌وی‌سی ۷۰۵۴ مورد توجه خریداران قرار گرفت و اکثر محصولات پتروشیمی وارد زمان مچینگ شده و به گفته معامله‌گران یک چهارم تا یک پنجم میزان عرضه‌ها توسط کارگزاران خریداری شد.