نزدیک‌ شدن نرخ آهن در «دو بازار»

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: کالاهایی که ذوب‌آهن اصفهان و فولاد مبارکه طی هفته‌های اخیر و در حجم‌های انبوه در تالار بورس کالای ایران به فروش رساندند، آرام‌آرام در بازار مصرف توزیع شده و به‌نظر می‌رسد طی روزهای گذشته نقدینگی بازار و تجار افزایش پیدا کرده است. این امر موجب شد تا معاملات روزگذشته در رینگ فلزی بورس کالا با هجوم شدید خریداران و روند رو‌به‌رشد قیمت‌ها مواجه شود. علاوه بر تاثیرگذاری نقدینگی در بازار، اعلام این مطلب در تالار بورس که ذوب‌آهن به احتمال زیاد در ماه‌های آینده به‌همراه دیگر فولادسازان کشور با مشکل تامین شمش فولاد مواجه می‌شود، باعث شد تا حداقل تردیدی هم که برخی خریداران در عرضه‌های نخست این شرکت داشتند از بین برود و نهایتا پیشنهادهای ذوب‌‌آهن در مورد قیمت محصولات به‌سرعت مورد قبول واقع شود.

مطلب دیگری که خریداران بازار را برای رقابت برسر محصولات ذوب‌آهن، بیش از پیش تحریک و تشویق کرد، اعلام انجام برخی تعمیرات در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان بود که بنابرگفته ناظر تالار، این امر در ماه‌های آینده به‌خصوص در تیرماه برعرضه‌های این شرکت تاثیر خواهد گذاشت.

دیروز ذوب‌آهن به‌رغم رشد تقاضا در بازار، اعلام کرد امکان افزایش حجم عرضه به جز در دو مورد را ندارد این مساله فاصله حجم عرضه و تقاضا را زیاد کرد در نتیجه تمام عرضه‌های دیروز که همگی شامل میلگرد می‌شدند با رقابت کارگزاران روبه‌رو شد. رشد قیمت محصولات ذوب‌آهن در عرضه‌های اول تا چهارم و رقابت کارگزاران باعث شد تا این شرکت نرخ محصولات بعدی خود را افزایش دهد؛ به‌طوری‌که چهارعرضه بعدی آن با نرخ پایه بالاتری روی تابلو ثبت شد.

باتوجه به اینکه قیمت پایه محصولات فولادی در معاملات بورس کالا، طی هفته‌های اخیر شرایطی را ایجاد کرده بود که فاصله زیادی را با نرخ‌های بازار غیررسمی ایجاد کند، نگرانی‌هایی در این‌خصوص ایجاد شده بود که طی این مدت، گروه بورس کالا نیز مکررا به‌مشکلات و چالش‌های ناشی از ادامه این وضعیت پرداخته و نسبت به تاثیر منفی این فاصله قیمت‌ها در بازار هشدار داده بود؛ اما باتوجه به اتفاقاتی که دیروز در تالار بورس کالا اتفاق افتاد، به‌نظر می‌رسد این مشکل تاحدودی حل شده و بازار به دور از هرگونه سیاست دستوری به‌سمت خود انتظام کردن معاملات پیش می‌رود.

به‌طوری‌که هم‌اکنون فاصله قیمت بازار رسمی و غیررسمی به هم نزدیک شده است.

به نظر می‌رسد خطر چند نرخی شدن قیمت آهن با نزدیک‌تر شدن قیمت آهن در «دو بازار» پایان یافته است.

دیروز نخستین عرضه ذوب‌آهن اصفهان، سبد میلگرد ۲۵تا ۱۴-A۳ سلف ۳۱/۴/۸۷ بود که ۵هزار و ۲۸۰ تن عرضه شد. در حالی که خریدار نرخ پیشنهادی را ۹هزار و ۶۰۰ عنوان کرده بود؛ اما پس از اعلام برخی احتمالات از سوی ناظر تالار در خصوص تعمیرات ذوب‌آهن و مشکلات مربوط به تامین شمش فولاد، خریداران نرخ عرضه‌کننده را قبول کردند. حجم تقاضا برای این کالا ۳۸هزار و ۲۸۰ تن بود.

با توجه به عدم افزایش حجم عرضه از سوی ذوب‌آهن کارگزاران برای خرید این کالا ثابت کردند که نهایتا در زمان قرمز این نرخ به ۹هزار و ۷۳۸ ریال رسید. میانگین نرخ این کالا ۹هزار و ۷۰۵ ریال بود.

سبد میلگرد ۱۰ تا ۱۸-A۱، سلف ۳۱/۳/۸۷ ذوب‌آهن عرضه بعدی این شرکت بود که ۲هزار و ۲۰۰ تن با نرخ ۹هزار و ۹۰۰ریال عرضه شد. با توجه به اینکه ۷هزار و ۸۰۰ تن کالا تقاضا شده بود، بازار رقابتی شد و در زمان رقابت، بالاترین نرخ ثبت شده برای این کالا به ۱۰هزار و ۵۰۰ریال رسید و نهایتا ۲۲۰۰ تن از این کالا با نرخ میانگین ۱۰هزار و ۹۵ ریال معامله شد.

فاصله بالاترین و پایین‌ترین نرخ ثبت شده برای این کالا ۳۳ تومان بود.

کالای بعدی سبد میلگرد

۲۵ تا ۲۰-A۳ سلف ۳۱/۳/۸۷ بود که در ابتدا ۲۲۰ تن با نرخ ۹هزار و ۶۲۰ ریال عرضه شد؛ اما با توجه به ثبت ۱۳هزار و ۴۲۰ تن تقاضا برای آن، ذوب‌آهن عرضه را به ۴۴۰ تن افزایش داد.

با توجه به موافقت تمام خریداران با نرخ پیشنهادی ذوب‌آهن، بازار به رقابت کشیده شد و در زمان رقابت نرخ در بالاترین حد به ۹هزار و ۸۱۳ ریال رسید. میانگین قیمت این کالا ۹هزار و ۷۵۷ بود.

میلگرد ۱۴-A۳ ذوب‌آهن برای ۲ تاریخ متفاوت عرضه شد که یکی مربوط به سلف ۳۱/۳/۸۷ و دیگری سلف ۳۱/۴/۸۷ بود که فاصله نرخ این دو در پایان معاملات تنها یک ریال بود. بر این اساس، حجم عرضه میلگرد ۱۴-A۳ سلف ۳۱/۳/۸۷، ۴۰۰ تن بود که با نرخ ۹هزار و ۶۷۳ ریال پیشنهاد شد. خریداران ۱۸هزار و ۶۰۰ تن پیشنهاد دادند که با توجه به فاصله زیاد بین حجم عرضه و تقاضا بازار به رقابت کشیده شد و تنها یک خریدار با نرخ ۹هزار و ۸۹۰، این ۴۴۰ تن را خریداری کرد.

کالای بعدی میلگرد ۱۴-A۳ سلف ۳۱/۴/۸۷ بود که ۶۰۰تن با نرخ ۹هزار و ۶۲۰ریال پیشنهاد شد. یک‌هزار و ۶۰۰تن تقاضا برای کالا ثبت شد و نرخ را هم قبول کردند؛ اما ذوب‌آهن نرخ را بالا برد و به ۹هزار و ۷۵۰ریال رساند. خریداران این نرخ را هم قبول کردند که با توجه به بالا بودن حجم تقاضا بازار رقابتی شد و در بالاترین نرخ به ۹هزار و ۹۰۱ریال رسید.

کالای بعدی سبد میلگرد

۱۰ تا ۲۰-A۲ سلف ۳۱/۳/۸۷ بود که ۴۴۰تن با نرخ ۹هزار و ۶۲۷ریال روی تابلو آمد؛ اما پس از ثبت ۴۲هزار و ۲۴۰تن تقاضا برای آن، ذوب‌آهن در زمان سبز، نرخ خود را مجددا بالا برد و به ۹هزار و ۷۵۰ریال رساند. خریداران همگی نرخ را قبول کردند و بازار در نتیجه آن رقابتی شد. نرخ در رقابت در بالاترین حد به ۱۰هزار و ۳۳ریال رسید و چون یک خریدار بالاترین نرخ را زده بود، نهایتا همان ۴۴۰تن با نرخ مذکور معامله شد.

سبد میلگرد ۱۶ تا ۲۸-A۳ ذوب‌آهن اصفهان سلف ۳۱/۳/۸۷، ۴۴۰تن با نرخ ۹هزار و ۶۲۰ریال عرضه شد؛ اما پس از چند دقیقه ذوب‌آهن مجددا اقدام به افزایش نرخ کرد و به ۹هزار و ۸۰۰ریال افزایش داد. خریداران باز هم نرخ را قبول کردند و بدین ترتیب بازار با رقابت کارگزاران مواجه شد و در بالاترین نرخ به ۱۰هزار و ۵۳ریال رسید و با همین نرخ معامله شد. سبد میلگرد ۳۲ و ۱۴-A۳ سلف ۳/۳/۸۷ آخرین کالای ذوب‌آهن بود که ۲۰۰تن با نرخ ۹هزارو ۸۰۰ریال عرضه شد. نرخ پیشنهادی ذوب‌آهن برای این کالا روز قبل از عرضه ۹هزار و ۶۲۰ریال بود؛ اما با پیشنهاد ۹هزار و ۸۰۰ریال، ذوب‌آهن دوباره نرخ را افزایش داد.

با توجه به اینکه ۴هزار و ۲۰۰تن تقاضا، در بازار وجود داشت بازار این کالا هم رقابتی شده و نرخ در بالاترین رقم به ۱۰هزار و ۶۷ریال رسید و با همین نرخ ۴۴۰تن میلگرد ۳۲ و ۱۴-A۳ معامله شد.

دیروز ۴ شمش طلا نیز با نرخ هر گرم ۲۷هزار و ۶۰۰تومان آماده عرضه بود؛ اما به دلیل عدم وجود خریدار برای آن معامله‌ای نیز صورت نگرفت.