سیمان می‌تواند مانند فولاد قیمت‌گذاری شود

عکس:نسیم گلی

گروه بورس کالا -زهرا مسافر: عرضه سیمان از سوی بورس کالا مشروط به آزادسازی قیمت آن است.

به‌رغم اعلام خبرهای مربوطه به خروج سیمان از سبد حمایتی، اما تاکنون این امر محقق نشده است و در ابهام قرار دارد.

در حال حاضر قیمت‌گذاری سیمان از مهم‌ترین مشکل این کالا است زیرا که وزارت بازرگانی معتقد است تا زمانی که برای سیمان نرخ ثابتی از سوی وزارتخانه‌های بازرگانی، صنایع و معادن و انجمن سیمان تعیین نشود و وزارت صنایع و انجمن سیمان تضمین نکنند که می‌توانند نرخ سیمان را در کشور ثابت نگه دارند، سیمان همچنان در سبد حمایتی باقی خواهد ماند.

بنابرگزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، رانت‌خواری در عرصه توزیع سیمان چنان جاذبه و سود فراوانی دارد که هم‌اکنون هزاران نفر برای دریافت جواز عاملیت سیمان با جواز تاسیس صنایع سیمان از جمله بتن سازی و قطعات بتنی در صف انتظار ایستاده‌اند تا بتوانند از سازمان‌های بازرگانی استان‌ها مجوز و سهمیه سیمان دریافت کنند.

هر مجوز عامل سیمان در مراکز استان‌ها حداقل یک میلیارد ریال و در شهرستان‌های کوچک و بخش‌ها و روستاها حدود ۵۰۰میلیون ریال خرید و فروش می‌شود.

در حال حاضر بحث بر سر قیمت‌گذاری سیمان به معضلی در این صنعت تبدیل شده است.

این در حالی است که هم‌اکنون بهترین مکان برای قیمت‌گذاری سیمان از سوی کارشناسان بورس کالا است.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد در این خصوص، گفت: از حدود سه سال گذشته سیمان در بورس کالا پذیرش شده است، این بورس هیچ مشکلی برای عرضه این کالا در رینگ مبادلاتی خود ندارد. علی‌اکبر هاشمیان افزود: عرضه سیمان در بورس کالا در مرحله نخست مشروط به آزادسازی قیمت آن است و تا زمانی که قیمت آن از سبد حمایتی خارج نشود، نمی‌تواند در این بورس مورد معامله قرار گیرد. به گفته وی، با ورود سیمان به بورس کالا و معامله آن در رینگ مبادلاتی این بورس، این کالا به سمت تعادل سوق داده خواهد شد و رانت موجود در این بازار از بین خواهد رفت. هاشمیان تصریح کرد: در صورت ورود سیمان به بورس کالا این بورس می‌تواند مبنای قیمت‌گذاری مناسبی برای این کالا باشد همانند اتفاقی که در مورد فولاد رخ داد.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران از برگزاری جلسه پذیرش کالاهای پتروشیمی طی روز یکشنبه خبر داد و خاطرنشان کرد: در روز یاد شده ۳ قلم کالا از جمله سنگ آهن،‌ اوراق معاملات آتی طلا برپایه شمش و محصول ABS پذیرش خواهند شد. وی در خصوص محصول ABS افزود، این محصول ماده اولیه برای ساخت قطعات تزریقی، تولید بدنه مانیتور، کامپیوتر، گوشی تلفن و قطعات اتومبیل کاربرد دارد.