گروه بورس کالا- طی هفته گذشته میلگرد و تیرآهن در بازار غیررسمی با رشد قیمت همراه بودند.

بازار آهن‌آلات تهران همواره با نوسان زیادی همراه است و گاه پیش‌بینی فعالان این بازار را به اشتباه وامی‌دارد به گونه‌ای که پیش‌بینی فعالان بازار مبنی بر کاهش قیمت آهن تا پایان اردیبهشت ماه جاری محقق نشد.

در هفته‌ای که گذشت بازار غیررسمی آهن از ثبات برخوردار نبود و اغلب کارخانه‌‌های بخش خصوصی و دولتی محصولاد فولادی خود را بدون تغییر قیمت در بازار عرضه کردند.

براساس این گزارش طی هفته پایانی اردیبهشت ماه سال‌جاری بازار غیررسمی آهن از آرامش برخوردار بود و این امر به علت جمع‌آوری نقدینگی زیاد از بازار به دنبال عرضه‌های سنگین فولاد مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان اتفاق افتاد.

اما در هفته گذشته به علت تقاضای بیش از عرضه‌های ذوب‌آهن در بورس کالا قیمت آهن‌آلات دوباره با رشد مواجه شد؛ زیرا به علت پایین بودن حجم عرضه‌های ذوب‌آهن اصفهان در مقایسه با تقاضای بازار، نرخ محصولات این شرکت با افزایش قیمت همراه بود.

ذوب‌آهن اصفهان در هفته‌گذشته که نسبت به هفته‌های گذشته با عرضه‌های کمتری در بازار حضور یافته بود، نتوانست پاسخگوی تقاضای بالای بازار باشد و این امر افزایش قیمت محصولات این شرکت را به دنبال داشت که به طور طبیعی تاثیر آن روی قیمت‌های بازار غیررسمی نیز اجتناب‌ناپذیر است.

به‌رغم آرامش بازار آهن در هفته پایانی اردیبهشت ماه سال‌جاری اما این بازار هفته‌گذشته افزایش قیمت را تجربه کرد.

در نخستین روز از هفته گذشته قیمت آهن‌آلات با رشد روبه‌رو شد به گونه‌ای که به جز افت ۴/۰درصدی بهای هر کیلو میلگرد نورد فولاد کرمانشاه، میلگرد مابقی کارخانه‌ها با افزایش قیمت مواجه شد. به گونه‌ای که میلگرد ۱۰ آجدار شاخه اردبیل و البرز با رشد یک‌درصدی در هر کیلو در بازار تهران دادوستد شدند.

در مدت یاد شده میلگرد سایز ۱۴ تا ۲۵ آجدار فولاد آذربایجان نیز با رشد ۴/۱درصدی در هر کیلو به فروش رسیدند.

در این مدت، میلگرد ۱۸ تا ۲۲ آجدار فولاد پارس و نبشی ۸ تا ۱۵ آریان فولاد با افزایش قیمت ۳، ۷/۱ و ۶/۷درصدی در هر کیلو در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفتند.

در معاملات روز یکشنبه بازار تهران میلگرد اغلب کارخانه‌های فولادی با رشد همراه بود.

در روز مورد بررسی تنها میلگرد ۱۰ آجدار شاخه فولاد البرز و فولاد پارس بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی عرضه شدند.

در معاملات دوشنبه گذشته میلگرد و انواع محصولات فولادی در بازار غیررسمی آهن با رشد قیمت مواجه شدند به گونه‌ای که میلگرد اهواز، اردبیل و البرز با رشد ۸/۰درصدی در هر کیلو به فروش رسیدند.

در مدت یاد شده میلگرد ۱۰ تا ۱۸ آجدار SP۵ مجتمع فولاد بناب و میلگرد ۱۲تا ۱۶-۲ A آجدار نورد فولاد کرمانشاه با رشد ۸/۱درصدی در هر کیلو در بازار غیررسمی عرضه شدند.

در این مدت، فولاد آذربایجان نیز میلگرد تولیدی خود را با رشد ۸/۱درصدی در هر کیلو و به نرخ ۱۰هزار و ۷۰۰ ریال در بازار تهران عرضه کرد.

در مبادلات روز سه‌شنبه گذشته نیز آهن‌آلات با نوسان قیمت روبه‌رو بود؛ به گونه‌ای که در این روز میلگرد و محصولات فولادی اغلب کارخانه‌ها در بازار غیررسمی با رشد قیمت همراه شد.

در مدت یاد شده میلگرد تولیدی اهواز، اردبیل، البرز، مجتمع فولاد بناب، فولاد آذربایجان و فولاد پارس با رشدی بین ۸/۰درصدی تا ۳/۱درصدی در هر کیلو به فروش رسیدند.

اما در چهارشنبه هفته گذشته بازار آهن آرامتر بود به‌گونه‌ای که میلگرد محصولات فولادی از نوسان اندکی برخوردار بودند و در مدت یاد شده میلگرد ۱۰ آجدار اردبیل، میلگرد فولاد آذربایجان با کاهش قیمت ۴/۰ و ۹/۰درصدی در هر کیلو و به نرخ ۱۱هزار و ۶۰۰ریال و ۱۰هزار و ۷۰۰ریال عرضه شدند.

در این مدت تنها میلگرد فولاد پارس با رشد ۸/۱۱درصدی در هر کیلو در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت.

طی هفته گذشته تیرآهن نیز با رشد قیمت همراه بود به گونه‌ای که در شنبه هفته گذشته هر شاخه تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ با افزایش ۲۵، ۴۰ و ۲۰ هزار ریالی در بازار غیررسمی عرضه شد.

در مدت یاد شده هر شاخه تیرآهن ۲۰، ۲۲، ۲۴ و ۲۷ نیز با رشد قیمت ۱۰، ۴۰، ۴۰ و ۷۰ هزار ریالی در بازار غیررسمی به فروش رسیدند.

در مبادلات روز یکشنبه گذشته نیز سبد تیرآهن ریز و درشت با رشدی بین ۱۰ تا ۴۰هزار ریالی در بازار تهران همراه بود.

همچنین در دوشنبه هفته گذشته تیرآهن رشد قیمت را تجربه کرد به طوری که سبد تیرآهن ریز (۱۴، ۱۶، ۱۸ و ۲۰) با افزایش ۵، ۱۰، ۲۰ و ۲۰هزار ریالی سبد تیرآهن درشت (۲۴ و ۲۷) با رشد قیمت ۵۰ و ۴۰ هزار ریالی دادوستد شدند.

در معاملات روز سه‌شنبه هفته گذشته همانند میلگرد، تیرآهن نیز ازآرامش در بازار غیررسمی برخوردار بود به گونه‌ای که در این روز به جز رشد قیمت ۱۰ و ۲۰ هزار ریالی هر شاخه تیرآهن ۱۶، ۱۸ و ۲۰ مابقی سایزها بدون تغییر قیمت به فروش رسیدند.

اما چهارشنبه هفته گذشته روزی متفاوت‌تر برای تیرآهن در بازار غیررسمی بود به طوری که در مبادلات روز یاد شده، تیرآهن افت قیمت را تجربه کرد.

در مدت یاد شده، هر شاخه تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ با کاهش قیمت ۱۰ هزار ریالی، ۱۵ هزار ریالی و ۲۰هزار ریالی روبه‌رو بود.

در این مدت همچنین هر شاخه تیرآهن ۲۰، ۲۲، ۲۴ و ۲۷ با افت ۲۰هزار ریالی در بازار غیررسمی به فروش رسیدند.

طی هفته گذشته هر شاخه تیرآهن ۱۴ از یک میلیون و ۴۴۵هزار ریال روز شنبه به یک میلیون و ۴۵۰هزار ریال در پایان هفته رسید. در مدت مورد بررسی هر شاخه تیرآهن ۱۶ و ۱۸ نیز از یک‌میلیون و ۸۱۰هزار ریال و ۲میلیون و ۲۱۰هزار ریال روز شنبه به مبلغ یک‌میلیون و ۸۵۵ هزار ریال و ۲میلیون و ۲۵۰هزار ریال در چهارشنبه هفته یاد شده عرضه شد.

در هفته یاد شده، همچنین هر شاخه تیرآهن ۲۲، ۲۴ و ۲۷ از ۳میلیون و ۵۰هزار ریال، ۳ میلیون و ۴۶۰هزار ریال و ۴میلیون و ۶۷۰هزار ریال روز شنبه به نرخ ۳میلیون و ۵۰هزار ریال، ۳میلیون و ۵۲۰هزار ریال و ۴میلیون و ۷۲۰هزار ریال در چهارشنبه هفته گذشته مورد مبادله قرار گرفت.