بازار آهن آرام بود

آزاده حسینی

تداوم عرضه‌های بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات ساختمانی و به نرخ رسیدن محصولات این شرکت باعث شد تا اعتماد مجددا به بازار آهن بازگردد، لذا مبادلات روز یکشنبه دوازدهم خرداد ماه با توجه به در پیش بودن تعطیلات آرام و به دور از هرگونه هیاهو انجام شد. چرا که از یک سو فعالان بازار نسبت به تداوم عرضه‌های ذوب‌آهن و سایر شرکت‌های تولیدکننده فولادی اطمینان داشتند و از سوی دیگر تفاوت قیمت محصولات فولادی بین بورس و بازار به حداقل رسیده و دیگر خرید آن جذابیت سابق را ندارد. همه عوامل دست به دست هم دادند تا دیروز مبادلات به‌رغم اعلام ذوب‌آهن اصفهان مبنی بر عدم افزایش عرضه بدون هیاهو انجام شود.

دامنه نوسان محصولات فولادی در روز گذشته نسبت به آخرین مبادلات افزایشی بود، گرچه این نوسان چشمگیر نبوده است؛ البته در مورد ضایعات محصولات فولادی که شرکت فولاد آذربایجان عرضه‌کننده آن است، قیمت‌ها افزایش یافت.

اولین محصولی که در گروه محصولات فولادی روی تابلو آمد، محصولات ذوب‌آهن اصفهان بود که در پنج سبد عرضه شد. اولین سبد عرضه میلگرد ۳۲ تا ۱۰-A۳ با حجم ۶۱۰تن به تفکیک ۲۹۰تن میلگرد ۱۲- A۳۱۰تن۱۶۰،۰تن، میلگرد ۲۰، ۱۸، ۱۶، ۱۴-A۳ و ۱۶۰تن، نیز میلگرد ۳۲، ۲۸، ۲۵، ۲۲-A۳ بود که با نرخ ۱۰هزار و ۶۵۰ریال روی تابلو آمد که در مقابل نرخ پیشنهادی کارگزاران ۱۰ هزارو ۴۵۰ ریال بود که به دلیل به توافق نرسیدن بر سر قیمت مبادله‌ای صورت نگرفت.

دومین عرضه ذوب‌آهن سبد تیرآهن ۲۷ - ۱۸ بود که با نرخ ۹ هزارو ۷۰۰ ریال روی تابلو آمد و به فروش رسید. این سبد تیرآهن به تفکیک ۳۳۰ تن تیرآهن ۱۸، ۱۸۰ تن تیرآهن ۲۰، ۲۲، و ۳۳۰ تن تیرآهن ۲۴ و ۲۷ بودند که با حجم کلی ۸۴۰ تن روی تابلو آمد که همان مقدار تقاضا را نیز پاسخگو شد و ذوب‌آهن حجم عرضه را افزایش نداد. سومین محصول ذوب‌آهن سبد میلگرد ۲۸ - ۱۸ -A۳ بود که با نرخ ۱۰ هزارو ۳۰۰ ریال روی تابلو آمد. این محصول به تفکیک ۱۸-A۳، ۸۰ تن و ۴۱۰ تن هم ۲۸ تا ۲۲-A۳ بود، رقابت درگرفته میان کارگزاران باعث شد تا نرخ این محصول به ۱۰ هزارو ۳۲۲ ریال برسد.

سبد میلگرد A۳،A۲،A۱ چهارمین محصول ذوب‌آهن اصفهان بود که با حجم یک هزارو ۵۶۰ تن و نرخ ۱۰ هزارو ۶۰۰ ریال روی تابلو آمد که در رقابت میان کارگزاران با رشد ۱۱۲ ریالی از روی نرخ ۱۰ هزارو ۷۱۲ ریال مورد مبادله قرار گرفت.

میلگرد A۳،A۲،A۱ به تفکیک ۴۰ تن میلگرد ۲۵-A۱ -۱۱۰ تن، میلگرد ۲۵-A۲س، ۱۳۰ تن میلگرد ۱۰ تا ۱۲- A۲ و ۶۲ تن میلگرد

۲۲،۲۵،۲۸،۳۲ A۳- و۶۶۰ تن میلگرد ۱۴،۱۶،۱۸،۲۰-، آA۳آخرین محصول ذوب‌آهن اصفهان سبد تیرآهن ۲۲ و ۲۴ بود که به تفکیک ۱۱۰ تن تیرآهن ۲۲ و ۱۱۰ تن تیرآهن ۲۴ روی تابلو آمد. نرخ پیشنهادی ذوب‌آهن برای این محصول ۹ هزارو ۱۷۷ ریال بود که با رقابت میان کارگزاران نرخ این محصول بر روی رقم ۹ هزارو ۱۹۰ ریال رسید که حاکی از رشد ۱۹ ریالی آن بود.

بازار فولاد میانه داغ بود

همچنین دیروز میانه سبد ۲۵ تا ۱۴-A۳ را روی تابلو آورد که نرخ پیشنهادی برای این محصول ۱۰هزار و ۳۶۶ریال بود که با همان نرخ نیز مورد مبادله قرار گرفت.حجم عرضه این شرکت با توجه به تقاضای زیاد افزایش یافت. کارگزاران از فولاد میانه درخواست کردند که به جای افزایش حجم عرضه، محصولات خود را به موقع به خریداران تحویل دهد.دیگر عرضه‌های میانه مربوط به ضایعات فولادی بود که با توجه به رشد قیمت فولاد نرخ نیز تحت‌شعاع قرار گرفته بود.

قراضه فولادی دوربندیل میانه با حجم ۲۵۰تن عرضه شد که با نرخ ۷هزار و ۷۰۰ریال نیز به فروش رسید. قراضه فولادی نوردی نیز با حجم ۵۰۰تن روی تابلو آمد که با نرخ ۵هزار و ۳۳۳ریال به فروش رسید؛ اما تقاضا برای قراضه فولادی ضایعات زیاد بود که باعث شد نرخ این محصول میانه با رشد مواجه شده و بر روی رقم ۷هزار و ۷۷۷ریال بایستد. گرچه تمایل کارگزاران برای خرید با نرخ‌های بالاتر بود؛ اما سیستم بورس این اجازه را به آنها نداد که نرخ درخواستی خود را بالا ببرند. طبق اظهارنظر تالار در صورت رشد قیمت محصول بیش از آن رقمی که بورس در سیستم تعریف کرده باید از ناظر درخواست کرد که دامنه قیمت را در سیستم بورس بالا ببرد.

فولاد کرمان باز هم نفروخت

دیروز فولاد کرمان هم ۱۰۰۰تن میلگرد ۱۲-A۲ را روی تابلو آورد؛ اما طبق معمول گذشته راضی به فروش با نرخ‌های بازار نبود و به همین دلیل با وجود کسب درخواست ۱۰هزار و ۳۰۰ریالی برای این محصول نرخ خود را از ۱۰هزار و ۵۰۰ریال پایین‌تر نیاورد.

نرخ آلومینیوم پایین آمد

دیروز به رغم افت قیمت آلومینیوم، رینگ این محصول از رونق خوبی برخوردار بود. روز گذشته شرکت ایرالکو با تبعیت از افت قیمت‌های جهانی نرخ محصولات خود را ۱۲۰ریال پایین آورد.

روز گذشته این شرکت ۲هزارو ۱۴۰ تن بیلت ۷،۱۲ و ۸ اینچی خود را روی تابلو آورد که با نرخ ۳۰ هزارو ۸۸۰ ریال نیز به فروش رسیدند. مطمئنا تبعیت از روند صعودی و نزولی قیمت‌های جهانی اطمینان بیشتری برای خرید ایجاد می‌کند؛ چرا که بازار چه در مورد محصول اولیه و شمش، وابسته به بازارهای خارجی بوده و به تنهایی قادر به تولید آنها نیست؛ بنابراین تبعیت از قیمت‌های جهانی ریسک تولید‌کنندگان و خریداران را کمتر می‌کند.

نرخ مس نیز کاهش یافت

روز گذشته شرکت ملی مس دو محصول کاتد و مفتول خود را با حجم‌های به ترتیب یک هزارو ۱۲۰ و ۲ هزارو ۴۰ تن روی تابلو آورد که هر دو محصول با تبعیت از قیمت‌های جهانی با کاهش مواجه شدند.نرخ مس کاتد نسبت به هفته گذشته از افت یک‌هزارو ۷۸۰ ریالی برخوردار شد. نرخ مس مفتول نیز از افت یک هزارو ۷۷۶ ریالی طی یک هفته برخوردار شد.

دیروز به رغم عرضه مس اسلب همچون هفته قبل تقاضایی دریافت نکرد، اما مس مفتول ۸ میلی‌متری محصول شرکت دنیای مس که با حجم ۲۰ تن عرضه شده بود، با کاهش یک هزارو ۷۷۶ ریالی با نرخ ۷۸ هزارو ۳۹۴ ریال به فروش رسید.