فولاد مبارکه 9‌میلیون تنی می‌شود

سال گذشته فولاد مبارکه با تولید بیش از ۵‌میلیون تن محصولات فولادی تخت به تنهایی ۴۸‌درصد از تولید فولاد کشور را به‌خود اختصاص داد.

تولید محصولات این شرکت طی سال ۸۶ نسبت به سال ۸۵ از رشد ۵تا ۲۲‌درصدی برخوردار بوده است به‌طوری‌که واحد گندله‌سازی با تولید ۶‌میلیون و ۸۳۱‌هزار تن گندله به میزان ۶درصد، واحد احیای مستقیم با تولید ۴‌میلیون و ۹۶۳‌هزار تن آن اسفنجی به میزان ۵‌درصد، ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با تولید ۴‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تن مطابق برنامه پیش‌بینی شده، ناحیه فولاد‌سازی و نورد پیوسته سبا با تولید ۴۷۱‌هزار تن کلاف گرم به میزان ۲۲‌درصد و نواحی سرد ۱ و ۲ با تولید ۱‌میلیون و ۱۷۶‌هزار تن (کلاف سرد، قلع اندود، گالوانیزه و رنگی) به میزان ۱۸‌درصد رشد نسبت به سال ۸۵ داشته‌اند.

سال گذشته بیش از یک‌میلیون تن محصولات جدید شامل فولادهای مقاوم به ضربه بسیار بالا، ورق های ST۵۲، API، ورق‌های مخصوص سطح نمیان خودرو (MB)، فولادهای الکتریکی (جهت استفاده در هسته موتورهای الکتریکی و ...) تولید شده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفته است.

عرضه محصول به بازار داخل و خارج

در سال ۸۶ باتوجه به افزایش تقاضا و به منظور جلوگیری از بروز هرگونه تنش در بازار ورق، شرکت اقدام به کاهش حجم صادرات خود به میزان ۲۷‌درصد کرد، به‌طوری‌که در سال گذشته مقدار ۴‌میلیون و ۱۴۵‌هزار تن محصولات فولاد مبارکه در بازار داخل کشور و مقدار ۷۵۰‌هزار تن انواع محصولات به خارج از کشور عرضه شده است که در بازار داخل از رشد ۱۶‌درصدی نسبت به سال ۸۵ برخوردار بوده است.

یکی از استراتژی‌های مهم و اساسی فولاد مبارکه طی سال‌های اخیر تامین نیاز صنایع داخلی، بهینه‌ کردن ترکیب ابعادی تولیدات می‌باشد که بررسی‌های مقدماتی آن صورت گرفته که انشا‌ا... پس از هماهنگی‌های لازم با مراجع ذی‌ربط و در صورت توافق و تامین اسلب از منابع داخلی و خارجی فولاد مبارکه قادر خواهد بود حداقل به میزان ۵‌درصد (معادل ۲۵۰‌هزارتن) به توانمندی نورد گرم در سال ۸۷ اضافه کند.

در سال ۸۶ با سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومان قراردادهای طرح‌های توسعه تا رسیدن به سقف ۹‌میلیون تن را طی سه سال آینده امضا کرده که مهم‌ترین طرح‌های توسعه این شرکت به شرح ذیل است:

- پروژه‌های زیر سقف رسیدن به ظرفیت ۴/۵‌میلیون تن فولاد مذاب در مرحله اول و رسیدن به مرز ۲/۷‌میلیون تن در مرحله دوم

- توسعه ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته سبا به منظور رسیدن به ظرفیت ۷/۱‌میلیون تن فولاد مذاب و ۴/۱‌میلیون تن کلاف نورد گرم

- طرح شهید خرازی به منظور افزایش ۲/۲‌میلیون تن فولاد مذاب و ۲‌میلیون تن کلاف گرم گفتنی است با اجرای طرح‌های فوق عملا ظرفیت فولاد مبارکه از وضعیت فعلی (۵‌میلیون تن) به بیش از ۹‌میلیون تن افزایش خواهد یافت که مدت اجرای این طرح‌ها بین ۳۰ تا ۳۶ ماه است.

در حال حاضر فولاد مبارکه با تولید ۴میلیون و ۹۶۳‌هزار تن آهن اسفنجی به عنوان بزرگترین تولید‌کننده این محصول در جهان است. این شرکت در اواخر سال ۸۵ با سرمایه‌ای بالغ بر ۱۵‌هزارو ۸۰۰ میلیارد ریال (۱۵۸۰ میلیارد تومان) وارد بورس اوراق بهاردار شد و بدین ترتیب تحولی بزرگ در صنعت فولاد ایران رقم خورد، به‌طوری‌که در سال ۸۶ بیش از نیمی از سود سهام عدالت از طریق فولاد مبارکه به سازمان خصوصی‌سازی کشور پرداخت شد.