ایسنا - دیروز علی صالح‌آبادی از آغاز معاملات آتی برای طلا خبر داد. وی دیروز در جمع خبرنگاران افزود: معامله آتی در بورس از ابتدای تیرماه بر روی شمش طلا آغاز شد که به زودی جلسه رسمی افتتاح آن با حضور وزیر اقتصاد و دارایی برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: در ۱۳ روز معاملاتی ۵۸ قرارداد در بورس معامله شده و مجموعا ۱۷ مشتری روی معاملات در حال فعالیت هستند.

معاملات آتی بر روی مس

وی با اشاره به اینکه معاملات آتی بعد از طلا بر روی کالای مس انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه طلا یک محصول استاندارد بوده و قیمت جهانی است، معاملات آتی بر روی این محصول آغاز شد و تصور می‌شود برای انجام معامله بر روی مس نیز مشکلی وجود نداشته باشد. وی در ادامه با اشاره به افزایش حجم معاملات بورس کالا گفت: حجم معاملات بورس کالا اگرچه ایده‌آل نبوده ولی معامله هشت میلیارد تومان به صورت روزانه بسیار خوب است و بورس کالا تصویر بهتری را نسبت به گذشته تجربه می‌کند. همچنین در بورس اوراق بهادار نیز از دید کلان مشاهده می‌شود که حجم معاملات افزایش یافته است. وی یادآور شد: در دستورالعمل پذیرش بورس کالا آورده شده است که عرضه‌کننده باید سابقه فعالیت‌های اتکا در آن را داشته باشد. همچنین میزان عرضه کالا توسط متقاضی به گونه‌ای باشد که امکان کسب عادلانه قیمت را فراهم کند؛ همچنین کالا نباید مشمول محدودیت‌ها باشد.

ورود سیمان به بورس کالا منوط به بررسی بیشتر

صالح‌آبادی در مورد ورود سیمان به بورس گفت: ورود سیمان باید در هیات پذیرش مورد بررسی قرار گرفته و اگر به این جمع‌بندی دست یابیم که بورس می‌تواند جواب دهد، سیمان وارد بورس کالا می‌شود. البته مشکل سیمان در این است که این محصول کالای منطقه‌ای بوده و هزینه حمل آن زیاد است که باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.