گروه بورس کالا - آمارها و موجودی آهن‌آلات در گمرکات و بنادر کشور حاکی از اوضاع نامناسب واردات فولاد به کشور است.

در حال حاضر موجودی فولاد در بندر امام خمینی،‌ انزلی و رجایی در مقایسه با اوایل سال جاری اندک و ناچیز است که این موضوع بیانگر شرایط نامطلوب واردات است.
در تاریخ 20/1/1387 مقدار آهن موجود در انبارهای شمالی کشور بالای 500هزار تن بود در صورتی که این رقم هم‌اکنون 309تن است. گزارش‌ها حاکی است، از تاریخ 28/3/87 تا 31/3/87 در مجموع 25هزار و 264تن آهن‌آلات به بنادر شمالی و جنوبی کشور وارد شده است که در مقایسه با 32هزار و 124تن فروردین‌ماه این رقم اندک است.
به نظر می‌رسد پایین بودن قیمت فولاد در ایران در مقایسه با قیمت‌های جهانی انگیزه واردکنندگان فولاد به کشور را به حداقل ممکن رسانده است.
میزان کالاهایی که تازه‌وارد کشور شده است در شرایطی بوده که هنوز دولت تعرفه واردات محصولات فولادی را کاهش نداده بود، اما با تغییری که به تازگی در تعرفه‌ها صورت گرفته است، انتظار می‌رود روند واردات فولاد در ماه‌های آینده افزایش یابد.
توقف عرضه تیرآهن چینی در بورس
به دنبال مشکلاتی که در جریان تحویل تیرآهن‌های چینی که 2 هفته قبل توسط شرکت بازرگانی دولتی در بورس عرضه شده بود، به وجود آمده و تعدادی از خریداران و کارگزاران نسبت به این مساله اعتراض داشتند، روز گذشته شرکت بورس کالا از عرضه مجدد این محصولات جلوگیری کرد و عرضه دوباره این کالاها را به رفع مشکلات و موانع به وجود آمده موکول کرد.
بر اساس این گزارش، بورس اعلام کرد که به دلیل مشخص نبودن نحوه تحویل کالا در انبار و تا زمانی که شرایط تحویل محموله‌های فروخته شده تغییر نکند، امکان فروش محصولات بیشتری از شرکت بازرگانی دولتی وجود ندارد.
در نتیجه روز گذشته اتاق پایاپای بورس کالا از بازرگانی دولتی درخواست کرد تا شرایطی را فراهم کند تا مقررات نحوه تحویل کالا در انبارهای مذکور بهبود پیدا کند. بنابراین قرار بر این شده تا اصلاحات مورد نیاز با توافق طرفین در نحوه تحویل کالا در انبار انجام شود.
اما از سوی دیگر بخشی از مشکلات نیز به عدم آشنایی خریداران بورس کالا با مقررات وزارت بازرگانی نیز مربوط می‌شود. از جمله اینکه خریداران باید اصل حواله را به انبار ارائه کنند که به دلیل عدم آشنایی خریداران به این مساله و ارائه کپی حواله، به جای اصل آن مشکلاتی در نحوه تحویل محموله‌های مذکور ایجاد شد.
علاوه بر این حمل این محموله‌ها به باربرهایی سپرده شده که بارنامه مورد تایید انبار را نداشته‌اند.
به گفته یک منبع آگاه، طی جلساتی که بین اتاق پایاپای بورس و مسوولان شرکت بازرگانی دولتی برگزار شده است، قرار بر این شده تا با درنظر گرفتن مقررات بورس و وزارت بازرگانی این مشکلات حل شود.
عرضه بعدی محصولات چینی روز یکشنبه هفته آینده در بورس کالا انجام می‌شود.
در نتیجه پیش‌بینی می‌شود با رفع این مشکل نگرانی فعالان بازار نیز از بین برود.
کارگزاران معتقدند، تعلل در تحویل کالا نه تنها کارگزاران بلکه تجار و خریداران آهن‌آلات را که براساس برنامه زمان‌بندی تحویل کالا، اقدام به خرید محصول از بورس می‌کنند، با مشکلات فراوانی در بازار مواجه می‌کند.