فارس- نشریه اقتصادی میس اعلام کرد افزایش قیمت جهانی نفت و گاز موجب رشد فزآینده واردات فولاد و آهن‌آلات در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا شده است. افزایش قیمت جهانی نفت و گاز موجب رشد فزآینده واردات فولاد و آهن‌آلات در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا شده است.

کشورهای نفت خیز خاورمیانه قصد دارند با استفاده از درآمدهای نفتی خود طی سال‌های اخیر پروژه‌های صنعتی و زیر ساختی بیشتری را تکمیل کنند و این مساله موجب رشد چشمگیر واردات فولاد در این کشورها شده است. کشورهای منطقه تلاش زیادی را برای احداث پالایشگاه‌های جدید و تاسیسات پتروشیمی‌آغاز کرده‌اند که احداث این واحدهای صنعتی به فولاد و آهن‌آلات بیشتری نیاز دارد.

پیش‌بینی می‌شود کشورهای منطقه طی ۵ سال آینده بیش از ۵۰۰میلیارد دلار در صنایع نفت و گاز خود سرمایه‌گذاری کنند. مصرف سرانه آهن و فولاد در کشورهای منطقه به بیش از ۲۴۸ کیلوگرم افزایش یافته و این رقم در بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به بیش از ۳۷۸ کیلوگرم رسیده است. مصرف فولاد کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس امسال به بیش از ۷/۱۹میلیون تن خواهد رسید. این رقم سال ۲۰۰۵ به کمتر از ۱۵میلیون تن رسیده بود.

براساس این گزارش، کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه نه تنها با رشد فزاینده تقاضای جهانی نفت روبه‌رو هستند، بلکه مصرف انرژی در داخل این کشورها نیز روندی صعودی دارد.

به نظر می‌رسد با توجه به رشد تقاضای جهانی نفت و گاز و سرمایه‌گذاری کلان کشورهای منطقه در پروژه‌های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، میزان تقاضای آهن و فولاد در منطقه طی سال‌های آینده به شدت افزایش یابد.