گروه بورس کالا- شرکت سیم تنیده سپاهان (هرمس) مستقر در منطقه صنعتی مورچه‌خورت موفق به تولید مفتول با کیفیت کله‌زنی سرد (CHQ Wire) شد. مجری طرح تولید مفتول با کیفیت کله‌زنی سرد(CHQ Wire) در گفت‌و‌گو با ایرنا گفت: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه نوآوری و شکوفایی، این شرکت موفق به تولید مفتول با کیفیت کله زنی سرد (CHQ Wire) شد که این مهم تحول بزرگی را در صنعت پیچ و مهره‌سازی کشور ایجاد و سالانه از خروج ۷۰میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

محسن رجب‌زاده افزود: مفتول (‌‌CHQ Wire) در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، خودروسازی و تجهیزات صنعتی کاربرد فراوانی دارد که تولید صنعتی آن از شهریور ماه آغاز و نیاز صنایع به این ماده در داخل کشور تامین می‌شود.

در تحقق این طرح، مجموعه‌ای از کارشناسان فنی و مهندسی با گرایش‌های تغییر فرم فلزات، عملیات حرارتی، شیمی‌ و برق مشارکت داشته‌اند. میانگین سنی در این پروژه ۳۱ سال است و کلیه مراحل نصب و راه‌اندازی به دست مهندسان جوان ایرانی بوده است.

طرح مطالعاتی تولید این مفتول از سال ۸۵ آغاز شد و با صرف هزینه ۲۶میلیارد تومان به اجرا درآمد که ظرفیت اسمی‌ تولید این مفتول در شرکت هرمس مفتول، ۵۰هزار تن در سال است که پس از ۴۰ سال صنعت پیچ و مهره‌سازی کشور را از واردات مواد اولیه با کیفیت بی‌نیاز می‌کند.

محسن رجب‌زاده اظهار داشت: شهریور ماه با تولید مفتول (CHQ Wire) در محدوده قطرهای ۵/۲ تا ۳۰ میلیمتر نخستین تولیدات صنعتی این گونه مفتول به صنعتگران کشور ارائه می‌شود.

وی، میزان اشتغالزایی مستقیم این طرح را ۳۵نفر و اشتغال غیرمستقیم حاصل از این نوآوری را یک‌هزار و ۸۰۰نفر اعلام کرد.

شرکت هرمس مفتول با ظرفیت تولید ۲۵هزار تن مفتول‌های پیش‌تنیده ( Wire P.C )از نوع Low Reiaxation اولین تولیدکننده مفتول‌های پیش‌تنیده در ایران و خاورمیانه است.