میانگین نرخ جهانی شمش فولاد 880دلار شد

گروه بورس کالا- آزاده حسینی: با افت جهانی نرخ انواع فلزات غیرآهنی و آهنی نرخ مواد اولیه نیز با تاثیرپذیری از نرخ محصولات نهایی کاهش یافت. نرخ شمش فولاد نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در بازارهای جهانی طی ۱۵ روز اخیر با افت چشمگیری مواجه شد. البته در بازارهای داخلی ایران با وجود کاهش نرخ شمش فولاد تفاوت آن با نرخ محصول نهایی به حداقل رسیده و این موضوع باعث نگرانی فولادسازان به‌خصوص از بخش خصوصی شده است.

طی مدت ذکر شده چین ارزان‌ترین بازار داخلی شمش را دارد و ایران هم گران‌ترین بازار داخلی جهان را به خود اختصاص داد.

نرخ شمش فولاد در بازار داخلی چین ۶۳۰ تا ۶۴۰دلار بوده، در حالی‌که نرخ شمش فولاد از سوی کارخانه‌های تولیدکننده فولاد در کشور ۱۱۰۰ تا ۱۱۲۵دلار پیشنهاد شد.

تایوان نیز دومین بازاری بود که بیلت را با نرخ‌های ارزان به متقاضیان ارائه کرد، نرخ شمش بیلت در تایوان تنی ۶۸۰ تا ۶۹۰دلار بود.

براساس این گزارش نرخ شمش فولاد در بازارهای جهانی طبق مبادلات ۱۵روز اخیر نسبت به قبل از آن بین ۷۵ تا ۳۰۰دلار کاهش یافته و با میانگین نرخ ۸۸۰دلار مورد مبادله قرار گرفت.

ترکیه با ۳۰۰دلار کاهش نرخ بیلت صادراتی خود را به پایه ۹۳۰ تا ۹۵۰دلار رساند، نرخ بیلت وارداتی به ترکیه به صورت C&F نیز ۸۰دلار کاهش یافته و روی رقم ۹۳۰ تا ۹۷۰دلار مورد مبادله قرار گرفت.بازار داخلی ترکیه هم با ۲۵۰دلار افت مواجه شد و بیلت تحویل در کارخانه نیز در ترکیه با نرخ ۹۰۰ تا ۹۵۰ عرضه و مبادله شد.

هند نیز با ۱۱۰دلار کاهش نرخ بیلت صادراتی خود را به پایه نرخ ۹۴۰ تا ۹۶۰دلار در هر تن رساند.

امارات عربی که تا به حال شمش فولاد را با نرخ‌های بالا وارد می‌کرد، طی ۱۵روز اخیر بیلت را با ۱۲۰دلار با پایه نرخ ۹۸۰دلار وارد کرد.

سوریه نیز بیلت را به صورت C&F با نرخ ۹۴۰ تا ۹۷۵دلار وارد کرد.چین که ارزان‌ترین بازار شمش فولاد را دارد، طی ۱۵روز اخیر شمش فولاد خود را با نرخ ۹۵۰دلار صادر کرد. صادرات بیلت مذکور به صورت FOB بوده و با کاهش ۸۵دلاری نسبت به دوره ۱۵روزه قبل از ۱۱مرداد مواجه شد.ایران که گران‌ترین بازار بیلت جهان را به خود اختصاص داده، بیلت را با نرخ ۹۹۰دلار از کشورهای CIS به صورت C&F به بندرعباس وارد کرد. بیلت وارداتی به ایران از بنادر شمالی (بندر انزلی) نیز به صورت C&F با ۱۲۰دلار کاهش همراه شده و به میانگین ۹۹۵دلار رسید.

بیلت در حالی با میانگین ۹۹۰دلار وارد ایران شد که سبد تیرآهن ذوب‌آهن در بورس کالای ایران طی مبادلات روز چهارشنبه کیلویی ۹۲۰تومان قیمت خورد که اگر دلار را با نرخ ۹۶۲تومان محاسبه کنیم، نرخ بیلت وارداتی به کشور کیلویی ۹۵۳تومان می‌شود که نسبت به محصول نهایی ۳۳تومان بالاتر است.

حال این سوال مطرح می‌شود که بخش‌خصوصی تولیدکننده فولاد که برای تولید احتیاج به مواداولیه اعم از شمش و.... دارد، چگونه می‌تواند در شرایط فعلی بقا پیدا کند؟