گروه بورس کالا- در هفته گذشته (بیست و ششم لغایت سی‌ام مردادماه) در شرکت بورس کالای ایران بیش از ۱۰۲هزار و ۵۴۹ تن انواع فولاد، مس، کنسانتره فلزات گرانبها و مولیبدن، ذرت، کنجاله دانه‌های روغنی، قیر، پلی‌اتیلن، اکستراکت، روغن، BASEOIL و طلا به ارزش یک تریلیون و۲۲ میلیارد و ۷۳۲ میلیون و ۱۸۱ هزار ریال داد و ستد شد.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی بورس کالای ایران، آمار کل معاملات بورس در هفته مورد بررسی نسبت به هفته قبل از آن، از لحاظ حجم ۱۶درصد کاهش و از نظر ارزش ۱۲درصد رشد را نشان می‌دهد.

رینگ محصولات فلزی

در هفته مورد بررسی۴۵هزار و ۲۳۰ تن انواع محصولات فولادی به ارزش ۴۳۷میلیارد و ۸۳۰میلیون و ۵۰۰هزار ریال معامله شد که به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۱۰/۴۴ و ۸۱/۴۲درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش در هفته‌ای که گذشت، ۳هزار و ۲۶۰ تن انواع محصولات مس، به ارزش ۲۳۶میلیارد و ۱۳۳میلیون و ۷۰۰هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۱۷/۳ و ۰۹/۲۳درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

در گروه محصولات کنسانتره مولیبدن نیز ۲۲۰ تن سولفور مولیبدن به ارزش ۷۱میلیارد و ۵۱۴میلیون و ۴۸۰هزار ریال داد و ستد شد که از نظر حجم و ارزش به ترتیب صاحب ۱۴/۲ و ۲۸/۷درصد از کل بازار شد.

همچنین در این هفته ۱۵تن کنسانتره فلزات گرانبها به ارزش ۱۰میلیارد و ۲۱۲میلیون و ۱۴۴هزار ریال داد و ستد شد که از نظر حجم و ارزش به ترتیب صاحب ۰۱/۰ و یک درصد از کل بازار شد.

رینگ فرآورده‌های نفت و پتروشیمی

براساس این گزارش، در هفته گذشته در رینگ محصولات پتروشیمی، ۴۶هزار و ۷۰۰ تن قیر به ارزش ۱۹۶میلیارد و ۳۱۱میلیون و ۷۶۰هزار ریال معامله شد که به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۵۴/۴۵ و ۱۹/۱۹درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است.

در گروه معاملاتی اکستراکت نیز ۲۰۰ تن اکستراکت به ارزش یک میلیارد و ۱۱۰میلیون ریال داد و ستد شد که به ترتیب ۱۹/۰ و ۱۱/۰درصد از کل بازار این هفته را شامل شد.

همچنین در این هفته برای اولین بار یک هزار تن BASE OIL به ارزش ۱۳میلیارد و ۶۵۶میلیون ریال معامله شد که از نظر حجم و ارزش به ترتیب ۹۸/۰ و ۳۳/۱درصد از کل بازار را از آن خود کرد.بر اساس این گزارش، در گروه محصولات پلی‌اتیلن نیز ۲هزار و ۵۷۰ تن پلی‌اتیلن سبک خطی به ارزش ۳۷میلیارد و ۳۳۸میلیون ریال داد و ستد شد که به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۵۱/۲ و ۶۵/۳ درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است.در هفته مورد بررسی یک هزار و ۴۵۰ تن روغن پایه و اسلاگ واکس به ارزش ۱۸میلیارد و ۶۹۶میلیون ریال معامله شد که از نظر حجم و ارزش به ترتیب ۴۱/۱ و ۸۳/۱ درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

رینگ طلا

بر اساس این گزارش، در هفته گذشته در رینگ طلا، ۹ کیلو و ۸۳۸ گرم شمش طلا به ارزش ۲میلیارد و ۵۳۵میلیون و ۳۳۲هزار ریال معامله شد.

رینگ محصولات کشاورزی

در گروه معاملاتی کنجاله ۴۹۰ تن کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۲میلیارد و ۶۱۶میلیون و ۹۶۵هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۴۸/۰ و ۲۵/۰درصد از کل بازار را شامل شد.

در گروه ذرت، ۲هزار و ۴۰۵ تن ذرت دانه‌ای به ارزش ۸میلیارد و ۴۳۳میلیون و ۳۰۰هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۳۹/۲ و ۸۲/۰درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. براساس این گزارش، در رینگ محصولات کشاورزی نیز جمعا ۲هزار و ۸۹۰ تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش ۱۱میلیارد و ۵۰میلیون و ۲۶۵هزار ریال داد و ستد شد که توانست به ترتیب ۸۲/۲ و ۰۷/۱درصد از کل بازار را به‌دست آورد. از کل معاملات صورت گرفته در بورس طی هفته گذشته ۲۴هزار و ۵۷۰ تن به ارزش ۲۳۴میلیارد و ۸۰۳میلیون و ۷۰۰هزار ریال به‌صورت سلف و ۷۷هزار ۹۷۹تن به ارزش ۷۸۷میلیارد و ۹۲۸میلیون و ۴۸۱هزار ریال به صورت نقدی داد وستد شد.