تازه‌ترین اوضاع مس در شیلی

شیلی که قطب تولید مس در جهان به شمار می‌رود این روزها تجربه جدیدی را پشت سر گذاشته که آن هم پیشی گرفتن سود تولیدکنندگان بخش‌خصوصی از تولیدکنندگان دولتی مس است.

کودلکو و اسکوندیدا از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دولتی و خصوصی مس در شیلی به شمار می‌روند.

به طوری که گاه شایعه مربوط به اعتصاب کارگران معادن کودلکو یا اسکوندیدا، نرخ جهانی این فلز سرخ را تحت تاثیر قرار می‌دهد و همیشه اخبار مربوط به تولیدکنندگان مس این کشور واقع شده در آمریکای جنوبی مورد توجه اکثر رسانه‌ها برای انعکاس آن بوده است.گزارش زیر به تولید مس شیلی و اخبار و گزارش‌هایی مربوط به پیشگیری بخش‌خصوصی شیلی از بخش دولتی آن و خبرهایی از موافقت کودلکو بابت تامین سوخت طی ۱۰ سال آینده پرداخته است.

رشد ۸/۸ درصدی در هفت ماهه نخست سال

بانک مرکزی شیلی می‌‌گوید که فروش مس این کشور در هفت ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۰۷ حدود ۸/۸ درصد رشد داشت.

این بانک روز دوشنبه اعلام کرد که شیلی تا پایان ماه جولای‌، به خاطر رشد قیمت مس، ۲۵۰۶ بیلیون دلار از این فلز را به فروش رساند. این کشور آمریکای جنوبی بزرگترین تولید کننده مس در جهان است. شرکت دولتی کودلکو و شرکت انگلیسی- استرالیایی بی‌اچ‌پی بیلیتون بزرگترین صادر کنندگان مس شیلی‌اند.

بی اچ پی بیلیتون روز دوشنبه از سود سالانه بی‌سابقه خود گزارش داد. صادرات مس بیش از نیمی‌‌از صادرات کل شیلی را تشکیل می‌‌دهد و به این کشور کمک کرده است تا در سال‌‌های پیاپی از وضعیت تجاری مناسب و مازاد بودجه برخوردار باشد. کل صادرات شیلی تا ماه جولای به ۴۵۶۲بیلیون دلار رسید.

بخش خصوصی از دولتی پیشی می‌‌گیرد

بنا به گزارش روزنامه شیلیایی ال مرکوریو در پایان هفته گذشته، شرکت معدنکاری مس بخش خصوصی شیلی، یعنی شرکت مینرا اسکوندیدا، در تولید مس و کسب درآمد در نخستین نیم‌سال اقتصادی سال جاری، برای نخستین بار از شرکت همیشه پیشروی دولتی‌، یعنی شرکت کودلکو، پیشی گرفت.

شرکت مینرا اسکوندیدا با استخراج ۷۲۵۱۷۷ تن مس بین ماه‌‌های ژانویه تا ژوئن اینک بزرگترین شرکت معدنکاری محلی تولید کننده مس است.

در رابطه با درآمدها، اسکوندیدا ۳۸۹۷ بیلیون دلار آمریکا و کودلکو ۳۲۸۱ بیلیون دلار درآمد داشتند، که اختلاف سود آنها بالغ بر حدود ۶۰۰ میلیون دلار می‌‌شود. این رقم نشان می‌‌دهد که سود شرکت خصوصی مینرا اسکوندیدا ۴/۱۰ درصد از سود شرکت دولتی کودلکو در طول یک دوره مشابه بیشتر بوده است. متخصصان افزایش بی سابقه قیمت مس در شش ماهه آخر را علت موفقیت اسکوندیدا اعلام کرده‌اند.

کودلکو، با گفتن اینکه ارقام تولید و سود این دو شرکت با هم قابل مقایسه نیستند، چون معدن اسکوندیدا بسیار جوان‌تر است و حجم عظیم‌تری از سنگ معدن را در اختیار دارد در حالی‌که کودلکو به خاطر پیر بودن اکثر معادنش از سنگ معدن بسیار کمتری برخوردار بوده است، به این مقایسه پاسخ داده است. کودلکو همچنان از ۲۰ درصد از ذخایر مس جهان برخوردار است، رقمی‌‌که مینرا اسکوندیدا قابلیت مقایسه با آن را ندارد.

شرکت مینرا اسکوندیدا یک شرکت شیلیایی خصوصی است که توسط شرکت‌‌های بین‌المللی گوناگونی کنترل می‌‌شود. شرکت استرالیایی بی اچ پی بیلیتون ۵/۵۷ درصد، ریو تینتو ۳۰ درصد و شرکت ژاپنی جکو ۱۰ درصد از سهام آن را در دستان خود دارند. ۵/۲ درصد باقیمانده از سهام آن نیز به شرکت تامین مالی بین‌المللی (از وابسته‌‌‌های بانک جهانی) تعلق دارد.