موج کاهش قیمت جهانی فولاد به ایران رسید

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: موج کاهش قیمت فولاد در بازارهای جهانی به بازار رسمی و غیررسمی کشور نیز کشیده شد.

افت قیمت فولاد در دنیا و همچنین بورس لندن در پی کاهش نرخ نفت، آغاز المپیک چین در پکن و تعطیلی بیش از ۲۰۰کارخانه فولاد، افت قیمت سنگ‌آهن و حاکم شدن رکود کامل بر بازار این کالا رکود نسبی را بر معاملات فولاد در بازارهای خارجی و داخلی حاکم کرده است. به گونه‌ای که در روز گذشته در معاملات بورس لندن هر تن شمش فولاد به نرخ ۶۸۰دلار مورد مبادله قرار گرفت.

در امارات، قزاقستان، اوکراین و عربستان نیز به دلیل کاهش قیمت، نرخ فولاد با افت مواجه شده که این امر به بازار ایران سرایت کرده است.

طی ۱۵ روز اخیر، معاملات فولاد در امارات، ترکیه، چین و روسیه از رونق برخوردار نبود و نرخ شمش فولاد در ۴۰ روز در بورس لندن بیش از ۵۰ دلار کاهش داشت که در پی رسیدن این موج به ایران بازار داخل نیز از افت قیمت رنج می‌برد و فولادسازان ایرانی نسبت به این روند ابراز نگرانی کرده‌اند.

طی مرداد ماه امسال قیمت فولاد در بازار کشور روی منحنی نزولی قرار گرفت.

به رغم رشد اندک میلگرد و سبد تیرآهن ریز و درشت در نخستین روز کاری هفته گذشته، اما در چهارشنبه مدت یاد شده دوباره افت قیمت را تجربه کردند.

در مبادلات روز چهارشنبه هفته گذشته به رغم کاهش قیمت‌ها، اما معاملات در بازار رسمی رونق گرفت به گونه‌ای که در این روز میانگین نرخ آهن در بازار به کف رسید و این امر در نهایت خریداران را بعد از مدت‌ها راضی به خرید کرد. به عقیده فعالان بازار، تثبیت نرخ محصولات فولادی و بازار رسمی به ویژه میلگرد تا حدودی انگیزه خریداران را به بازار بازگرداند، اما به دلیل نبود نقدینگی کافی هنوز تمام خریداران توانایی خرید در بازار را به دست نیاورده‌اند.

به گفته فعالان بازار، با توجه به کاهش نرخ تیرآهن در چهارشنبه هفته گذشته با به کف رسیدن نرخ‌ها این امید در بازار به وجود آمد که هفته آینده معاملات با رونق بیشتری دنبال شود. در حال حاضر میلگرد نسبت به تیرآهن از ثبات بیشتری برخوردار است، از این رو انتظار می‌رود از یکشنبه هفته آینده تقاضاهای بیشتری به بازار وارد شود.

در مبادلات هفته گذشته در بازار غیررسمی آهن به رغم آنکه بازار آهن اندکی جان گرفته بود، اما در مجموع روند همچنان کاهشی بود به طوری‌که نرخ میلگرد اغلب کارخانه‌ها در چهارشنبه هفته یاد شده نسبت به روز نخستین این مدت از ثبات برخوردار بود.

در مدت یاد شده، میلگرد ۱۰ فولاد البرز، مجتمع فولاد بناب، نورد فولاد کرمانشاه و الیگودرز به نرخ ثابت ۱۲ هزار و ۵۰۰ ریال، ۱۲ هزار و ۷۰۰ ریال، ۱۱ هزار و ۵۰۰ ریال و ۱۲ هزار و ۱۰۰ ریال در هفته گذشته عرضه شدند.

در این مدت، میلگرد ۱۰ تولید ذوب‌آهن ملایر، با کاهش قیمت از ۱۲ هزار و ۶۰۰ ریال به مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰ ریال و میلگرد ۱۰ نطنز از ۱۲ هزار و ۶۰۰ ریال به مبلغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ ریال به فروش رسید.

در مبادلات هفته گذشته، تیرآهن بیشتر روند نزولی داشت به طوری که در چهارشنبه هفته یاد شده هر شاخه تیرآهن ۱۴ و ۱۶ نسبت به روزهای قبل از آن افت ۱۰ هزار ریالی و هر شاخه تیرآهن ۲۰، ۲۲، ۲۴ و ۲۷ کاهش ۲۰ و ۳۰ هزار ریالی را تجربه کردند.