احتمال کاهش بیشتر قیمت جهانی ورق گرم

مرکز خدمات فولاد ایران - مدیر شرکت فولاد استمکور اظهار داشت: علت کاهش قیمت ورق گرم در بازار جهانی می‌تواند کمبود تقاضا و افزایش تولید این کالا توسط چین باشد. وی افزود: این کاهش‌های اخیر می‌تواند موجب سقوط بازار این کالا نیز بشود. بر اساس آخرین نظرسنجی‌های بازار توسط SPI، بسیاری از شرکت‌های فولاد در آمریکا و اروپا معتقدند که این روند کاهشی تا ۳ ماه آینده نیز ادامه دارد. از سوی دیگر تعداد زیادی از این شرکت‌ها مایلند موجودی ورق گرم خود را در سطح فعلی حفظ کنند.

کاهش نرخ پیشنهادی ورق گرم چینی

تولید‌کنندگان فولاد چین قیمت‌های کمتری را برای محصولات خود به ژاپن پیشنهاد می‌دهند.

آنشان استیل قیمت‌های تحویل سپتامبر خود را کاهش داده و برای تحویل اکتبر نیز مجددا قیمت‌های خود را کاهش خواهد داد. تولید‌کنندگان دیگر چین نیز پیشنهاد قیمت‌های خود را پایین آورده‌اند. در حال حاضر، ورق گرم حدود ۱۰۰۰‌دلار هر تن سی ان اف قیمت داده می‌شود. با این وجود، با توجه به نرخ ین در مقابل‌دلار (۱۱۰ ین هر‌دلار) و کاهش قیمت ورق توسط توکیو استیل در ژاپن، این قیمت‌ها هنوز برای خریداران ژاپنی بالا است. توکیو استیل قیمت ورق گرم خود را با ۱۲‌هزار ین (حدود ۱۰۹‌دلار) هر تن کاهش، حدود ۱۰۵‌هزار ین (۹۵۴‌دلار) هر تن برای تحویل سپتامبر پیشنهاد می‌دهد.

توقف صادرات ورق گالوانیزه از چین

در روزهای اخیر صادرات ورق گالوانیزه از چین تقریبا به صفر رسیده است. علت این امر، کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی، کمبود تقاضا در بازار جهانی و اقدامات ضد دامپینگ از سوی اتحادیه اروپا است.

کاهش چشمگیر قیمت‌ها در بازار داخلی همچنان ادامه دارد. در بازار شانگهای، ورق گالوانیزه یک میلی‌متری آنشان استیل ۶۶۰۰ یوان (حدود ۹۶۶‌دلار) هر تن و قیمت ورق گالوانیزه ۵/۰‌میلی‌متری ۷۱۰۰ یوان (حدود ۱۰۳۹‌دلار) هر تن است که از سه شنبه گذشته به ترتیب ۳۵۰ یوان (حدود ۵۱‌دلار) و ۲۳۰ یوان (حدود ۳۴‌دلار) هر تن کاهش داشته است. قیمت صادراتی ورق گالوانیزه یک میلی‌متری با پوشش ۱۲۰ گرم روی به ۱۰۷۰ تا ۱۰۸۰‌دلار هر تن فوب رسیده و حتی در قیمت ۱۰۶۰‌دلار هر تن هم پیشنهاد شده است.