تحقق رویای افزایش قیمت سنگ‌آهن در ایران
گروه بورس کالا - آزاده حسینی: این روزها صاحبان معادن دولتی و خصوصی تجربه جدیدی را پشت سر می‌گذارند و آن هم رشد قیمت سنگ‌آهن است که بعد از ماه‌ها جدال بین فولادسازان و معدنکاران بزرگ سنگ‌آهن به‌دست آمده است.

ماجرا از این قرار است که با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و ورود شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی به بورس اوراق بهادار، شرکت‌های معدنی به واسطه حضور شرکت‌های فولادساز خواستار آزادسازی نرخ سنگ‌آهن تحویلی به فولادسازان شدند
و توقع داشتند قیمت سنگ‌آهن نیز همانند نرخ فولاد بر پایه نرخ‌های جهانی شود.
گرچه هنوز این اتفاق نیفتاده یعنی نرخ سنگ‌آهن هماهنگ با قیمت‌های جهانی نشده و هنوز اندکی پایین‌تر است اما در شرایط فعلی که بازار جهانی از کمبود تقاضا رنج می‌برد و سطح قیمت‌ها بسیار پایین آمده هر دو طرف شرکت‌های فولادساز و صاحبان معادن از قیمت‌های توافق شده راضی هستند.
البته خواسته‌های فولادسازان نیز در این رشد قیمت‌ها لحاظ شده و هزینه هنگفتی را که سالانه بابت صندوق بازنشستگی فولاد پرداخت می‌کردند، طبق این توافق از این به بعد صاحبان معادن تحت‌عنوان بهره مالکانه پرداخت می‌کنند. از این رو رشد قیمت سنگ‌آهن تاثیر زیادی در سود شرکت‌ها نداشته و آنچه که در سود شرکت‌ها تاثیرگذار خواهد بود حذف یارانه انرژی شرکت‌های فولادساز است.
این به درایت مدیران شرکت‌های فعال فولادسازی بستگی دارد که طی این مدت با توجه به رشد قیمت سنگ‌آهن و در پیش رو بودن حذف یارانه انرژی سعی در پایین آوردن هزینه تمام شده محصول بکنند.
رشد بیش از 50درصدی نرخ سنگ‌آهن
محمد نوریان، مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن چادرملو با اعلام خبر رشد ۵۶درصدی قیمت سنگ‌آهن گفت: بر اساس توافق صورت گرفته قیمت فروش کنسانتره سنگ‌آهن با عیار ۵/۶۷درصد از ۴۸تومان به ۷۵ تومان برای فولاد مبارکه در نظر گرفته شد.
وی افزود: کنسانتره عیار 5/67درصد برای فولاد خوزستان با نرخ 71تومان در هر کیلو محاسبه شد که به دلیل بعد مسافت فولاد خوزستان 4تومان در هر کیلو نسبت به فولاد مبارکه پایین‌تر است.
وی تاکید کرد: نرخ‌های جدید از ابتدای سال محاسبه خواهد شد و خریدهای فولاد خوزستان و فولاد مبارکه از ابتدای سال تاکنون به صورت علی‌الحساب بوده و طبق نرخ‌های جدید محاسبه خواهد شد.
وی اظهار داشت: ذوب‌آهن اصفهان نیز سنگ‌آهن عیار 62درصد دانه‌بندی شده را که سال گذشته بابت آن 28تومان می‌پرداخت، طبق توافق 44تومان شد.
سهم معدنکاران از رشد قیمت ۱۶تومان است
وی با بیان اینکه تاکنون فولادسازان ملزم به پرداخت حقوق دولتی به صندوق بازنشستگی صنعت فولاد بوده‌اند، گفت: با توجه به خصوصی‌سازی واحدهای فولادی ممکن است در آینده این واحدها نتوانند حقوق دولتی خود را پرداخت کنند که به همین دلیل تصمیم گرفته شد 11تومان ناشی از افزایش قیمت سنگ‌آهن توسط معدنکاران به این صندوق پرداخت شود تا به این ترتیب بهره مالکانه معادن سنگ‌آهن نیز از سوی معدنکاران به سازمان توسعه و نوسازی معادن پرداخت شده باشد.
نوریان با اشاره به اینکه افزایش قیمت سنگ‌آهن علاوه بر معدن چادرملو شامل معدن گل‌گهر نیز می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت جهانی فولاد کاهش یافته ما از افزایش قیمت فعلی سنگ‌آهن راضی هستیم.وی افزود: سعی داریم در توافقات صورت گرفته قیمت سنگ‌‌آهن و فولاد را به یکدیگر ربط دهیم تا در صورت افزایش یا کاهش قیمت فولاد، قیمت سنگ‌آهن نیز قابل تغییر باشد.
مدیر عامل شرکت چادرملو با بیان اینکه توافق صورت گرفته در مورد افزایش قیمت سنگ‌آهن تاثیر نامناسبی بر EPS شرکت‌های فولادی و سنگ‌آهنی نخواهد داشت، گفت: سعی می‌کنیم در سال‌های آینده نیز با حضور فولادسازان برای تعیین قیمت سنگ‌آهن به عنوان دو بنگاه اقتصادی تصمیم‌گیری کنیم و به توافق برسیم.
به گفته وی، با احتساب ۱۱ تومان حق صندوق بازنشستگی فولاد و کسر آن از معدنکاران در نهایت قیمت هر کیلو سنگ‌آهن برای معدنکاران ۱۶تومان افزایش یافته است.
بهترین کار ادغام فولادسازان و معادن است
محمود اسلامیان مدیرعامل سابق فولاد مبارکه در مورد رشد قیمت سنگ‌آهن گفت: متاسفانه ما مبنای درستی در خصوصی‌سازی نداریم و شرکت‌های فولادی و معدنی در گذشته زیر مجموعه و تحت مدیریت سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی و معادن (ایمیدرو) فعالیت می‌کردند که با خصوصی‌سازی اشتباهی که رخ داد، تفکیک شرکت‌ها در امر خصوصی‌سازی بود.
وی اظهار داشت: تفکیک شرکت‌های فولادی و معدنی در آینده مشکل‌زا خواهد شد، در واقع مس الگوی خوب و بسیار موفقی از این نمونه است چرا که شرکت ملی مس ایران سه معدن در اختیار دارد و با تمام معادن خود واگذار شده و بنابراین مشکلی به لحاظ قیمت خاک و کنسانتره و غیره ندارد و سهامداران این شرکت نیز مشکلی ندارند. وی تاکید کرد: با تفکیک خصوصی‌سازی معادن و شرکت‌های فولادساز و رشد قیمت سنگ‌آهن در واقع مزیتی که در صنعت فولاد داشتیم در حال از بین رفتن است و این نه تنها به صنعت فولاد صدمه می‌زند بلکه با توجه به اینکه صنعت فولاد صنعت مادر محسوب می‌شود، اقتصاد ما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
سنگ‌آهن ایرانی برند جهانی ندارد
مهرداد اکبریان صادرکننده سنگ‌آهن در خصوص رشد قیمت سنگ‌آهن و تاثیر آن در بازار شرکت‌های خصوصی گفت: ما از دو بعد می‌توانیم به سنگ‌آهن بنگریم یک نگاه صادراتی و دو نگاه مواد اولیه و خام است. وی ادامه داد: در صورتی که به سنگ‌آهن از چشم کالای صادراتی بنگریم، با توجه به اینکه بازار سنگ‌آهن در حال حاضر به شدت آشفته است و قراردادهای SPOT تک محموله‌ای مدام در حال کاهش است و نزدیک به قراردادهای «لانگ ترم»، بلندمدت شده است. وی ادامه داد درحالی که تقاضا برای سنگ‌آهن در بازارهای جهانی به شدت پایین آمده، رشد قیمت سنگ‌آهن در شرایط فعلی فشار مضاعفی را به صادرکنندگان سنگ‌آهن که مجبورند برای بقا در بازار و حفظ برند نام تجاری محصول خود در بازارهای جهانی قیمت تمام شده محصول را در معادن پایین بیاورند، وارد می کند. وی ادامه داد: در حال حاضر سنگ‌آهن ایرانی در بازارهای جهانی با وجود کیفیت یکسان با سایر محصولات اما دارای یک برند خاص نیست و آن هم به دلیل ضعف مدیریت و عدم نظارت است؛ چراکه سنگ‌آهن ایرانی درجه‌بندی ندارد و خریدار نسبت به سنگ‌آهن ایرانی بدگمان شده است.
این صادرکننده بزرگ سنگ‌آهن اظهار داشت: در صورتی که به سنگ‌آهن به چشم یک ماده اولیه نگاه کنیم باز هم رشد قیمت سنگ‌آهن مشکل‌زا است چراکه رشد قیمت سنگ‌آهن در سیستم فولادسازی ما که اکثرا دولتی است وقتی وارد چرخه تولید شود، فشار مضاعفی در نهایت به مصرف‌کننده وارد می‌آورد.
وی تاکید کرد: با رشد قیمت سنگ‌آهن نرخ شمش نیز تحت تاثیر قرار گرفته و این در شرایطی است که بازار جهانی محصول نهایی و نیمه‌نهایی مدام در حال کاهش است. اکبریان اظهار داشت: در شرایط فعلی بهترین پیشنهاد ادغام شرکت‌های معدنی کوچک بخش‌خصوصی است. اگر معادن کوچک در قالب یک تعاونی فعالیت کنند می‌توانند بهره‌وری را بالا برده و در قالب یک برند با درجه‌بندی عیار محصول خود را به بازارهای جهانی معرفی کنند. بنابراین دیگر بازارهای جهانی در مقابل شرکت‌های کوچک و بزرگ موضع نمی‌گیرند.
وی افزود: تمام دنیا به سمت بهره‌وری پیش رفته‌اند ما هم باید مانند تمام کشورهای پیشرفته نوسان قیمت را از طریق مدیریت صحیح و بهره‌وری بالا کنترل کنیم.