مترجم: زهرا سلیمی

با قدرت گرفتن توفان گوستاو و نزدیک شدن آن به خلیج مکزیک و توقف تولید نفت وگاز طبیعی در این منطقه و انتقال کارگردان و ساکنین به مناطق امن، قیمت نفت خام و گازوئیل در بازار نیویورک افزایش یافت.با وزش این توفان سه چهارم از تولید نفت این منطقه که ۲۶درصد از تولید نفت ایالات‌متحده و ۱۴درصد تولید گاز این کشور را شامل می‌شود، کاسته شده است. مدیرکل دفتر مدیریت بحران کارخانه میتسوبیشی به بلومبرگ می‌گوید: «با وزش این توفان، قطعا مقدار زیادی از عرضه نفت و گاز کاسته خواهد شد و در نتیجه قیمت‌ها دوباره سر به آسمان خواهد زد.»در بازار نیویورک، قیمت نفت با ۵۴/۲دلار (۲/۲درصد) افزایش به ۱۱۸دلار در هر بشکه رسید. این ماده با قیمت ۳۶/۱۱۶دلار (۸/۰درصد افزایش) در سنگاپور معامله شد. قیمت نفت در ماه آگوست با هفت درصد کاهش روبه‌رو شد، ولی پیش‌بینی می‌شود ارزش این ماده ۲۲درصد در سال جاری افزایش یابد.پالایشگاه‌های منطقه خلیج مکزیک در آمریکا ۵۶/۱میلیون بشکه در روز از تولید خود کاسته‌اند که این میزان ۸/۹درصد از کل تولید آمریکا را شامل می‌شود. هشت پالایشگاه بسته شده‌اند و پنج پالایشگاه دیگر تولید خود را کم کرده‌اند.معاملات الکترونیک در بورس کالای نیورک (نایمکس) در روز جاری ممکن است کمی از آلام به‌وجود آمده متوسط توفان را کاهش دهد. به گفته جرارد بورگ، اقتصاددان بانک ملی استرالیا، «هنوز برخی از پالایشگاه‌ها به کار خود ادامه می‌دهند و ما باید منتظر بمانیم و ببینیم تاثیر گوستاو تا چه اندازه خواهد بود.»قیمت بنزین برای تحویل در ماه اکتبر با ۶/۲۳درصد افزایش به ۹۵۷۲/۲ دلار در هر گالن رسید. نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه اکتبر نیز با ۳/۱ درصد افزایش، ۵۶/۱۱۵ دلار در هر بشکه معامله شد.به‌طور معمول ۳/۱میلیون بشکه نفت و ۴/۷میلیارد فوت مکعب‌گاز در منطقه خلیج مکزیک تولید می‌شود.همچنین قیمت گاز طبیعی برای تحویل در ماه اکتبر ۸/۲درصد کاهش پیدا کرد و به ۷۲۲/۷دلار رسید.پالایشگاه سابین که متعلق به شرکت شورون می‌باشد. پس از ابلاغ تخلیه اجباری پالایشگاه‌ها انتقال نفت و گاز از طریق خط لوله‌های خود را قطع کرده است.گروه بی‌اچ‌پی‌بیلتون (BHP Biiton) که بزرگ‌ترین شرکت معدنکاری جهان است، پروژه نپتون خود را در خلیج مکزیک متوقف و کارکنان خود را از منطقه خارج کرده است.تخلیه خلیج مکزیک و شهر نیواورلئان در حالی صورت می‌گیرد که سه سال پیش در ۲۹اگوست ۲۰۰۵ توفان کاترینا سواحل جنوبی آمریکا را به شدت تخریب کرد. در آن واقعه ۱۸۰۰ تن کشته شدند و ۸۰ میلیارد دلار خسارت وارد شد.

واکنش آرام

کاترینا یکی از قوی‌ترین توفان‌هایی بود که به سواحل ایالات متحده رسید. پس از وزش این توفان و بسته‌شدن ۹۵درصد از پالایشگاه‌ها در خلیج مکزیک قیمت نفت در تاریخ ۳۰ آگوست ۲۰۰۵ با ۵۱۴درصد افزایش به ۸۵/۷۰دلار در هر بشکه رسید.باب تاکایی، مدیرعامل شرکت سومیتومو در ژاپن می‌گوید: «تاثیرات گوستاو بر بازار ممکن است بسیار کمتر از کاترینا باشد و بازار بسیار آرام با این موضوع مواجه شده است. همچنین واسطه‌های گرانی که در طی ۱۲ ماه گذشته موجب صعود قیمت‌ها شده بودند، دیگر وجود ندارند.قیمت سلف معاملات نفت ۲۰درصد نسبت به ماه جولای کاهش پیدا کرده است. در همین حال ارزش دلار افزایش یافته و موجب سرمایه‌گذاری کمتر در بورس کالا و کاهش رشد اقتصادی جهان شده است.به گفته یک تحلیل‌گر، تقاضای کم و اعلام سازمان بین‌المللی انرژی مبنی بر آزادکردن ذخایر انرژی در صورت لزوم موجب آرام‌شدن بازار در برابر تاثیرات توفان گوستاو شده است.

همچنین با افزایش قیمت انرژی در جریان توفان گوستاو، قیمت فلزات گرانبها نیز افزایش یافت. با توجه به نگرانی‌ها در مورد آینده اقتصادی جهان و کاهش ارزش دلار در برابر یورو و ین، قیمت شمش طلا نیز افزایش یافته است.تولیدکنندگان انرژی حدود ۹۶درصد از تولید نفت و ۸۲درصد از تولید گاز خود را کاهش داده‌اند.به گفته یک محقق، طلا همچنان جایگزینی مطمئنی برای انرژی و دلار در بازار سرمایه‌گذاری جهان می‌باشد. قیمت شمش طلا برای تحویل فوری با ۳۵/۵دلار (۶/۰درصد) افزایش به ۵۰/۸۳۶دلار در هر اونس رسیده است. قیمت نقره نیز ۸/۰ افزایش یافته و به ۶۹۲۵/۱۳دلار رسیده است.بنابر پیش‌بینی معامله‌گران و کارشناسان، با افزایش قیمت انرژی قیمت طلا نیز برای سومین هفته صعود خواهد کرد، زیرا سرمایه‌گذاران از این فلز به عنوان مانعی در برابر افزایش تورم و قیمت کالاهای دیگر استفاده می‌کنند.