ایران‌سینا- اوایل سال‌جاری ژاپن حضور خود را در بازارهای خارجی به ویژه برای چهارگوش به طور چشمگیری افزایش داد. در صادرات نیمه دوم سال نیز هیچ علائمی‌از کاهش دیده نمی‌شود.

طبق آمار گمرک، در پنج ماه نخست سال ۲۰۰۸ صادرات بیلت نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۵۷درصد یا ۵۹۷۰۰۰ تن افزایش به ۶۵/۱میلیون تن رسید.
کره جنوبی، تایوان و ویتنام بازارهای اصلی برای صادرات بیلت چهارگوش بودند. در مورد کره، عرضه‌کنندگان ژاپن صادرات آرماتور خود را به آن کشور در طی مدت مذکور با 151درصد یا 114هزار تن افزایش به 190هزار تن رساندند.
افزایش صادرات ژاپن به علت کاهش صادرات محصولات نیمه نهایی چین به بازارهای خارجی بود که ژاپن جایگزین آن شد. طبق آمار گمرک در پنج ماه نخست سال‌جاری واردات بیلت چین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بدین ترتیب کاهش یافت: به کره جنوبی با ۲۹۸۰۰۰ تن (۹۱درصد) کاهش به ۲۹۰۰۰ تن و به تایوان با ۳۵۷۰۰۰تن (۸۷درصد) به ۵۲۰۰۰ تن رسید. صادرات به ویتنام نیز ۵۴۵۰۰۰ تن (۱۰۰درصد) تنزل پیدا کرد. عامل دیگری که باعث روی آوردن عرضه‌کنندگان ژاپنی به صادرات شده قیمت است. حتی با اختلاف
70دلار/تنی بین قیمت آرماتور انبارداران ژاپن و قیمت فوب بیلت ژاپن، صادرات بیلت برای کارخانه‌ها کاملا سودآور است (با در نظر گرفتن هزینه نورد و سود تجار).
اواخر سال گذشته و اوایل سال‌جاری این اختلاف به ۲۰دلار/تن تنزل یافت که خود به خود منجر به افزایش صادرات ماه‌های نخستین امسال شد.
افزایش ساخت وساز در ژاپن منجر به بهبود بازار داخلی محصولات طویل و افزایش اختلاف بین قیمت داخلی آرماتور و قیمت صادرات بیلت شد. اما در اوایل ژوئن این اختلاف مجددا کاهش یافت و در شش هفته متوالی قیمت صادرات بیلت، قیمت داخلی آرماتور را تعیین می‌کرد که موجب شد صادرات محصولات نیمه‌نهایی جاذبه بیشتری داشته باشد. در نتیجه انتظار می‌رود، طی ماه‌های آگوست-اکتبر صادرات بیلت ژاپن افزایش یابد. در حال حاضر کارخانه‌های ژاپن به‌رغم اینکه مجبور شده‌اند به دنبال روند منطقه قیمت‌ها را کاهش دهند، اما به طور فعال به فروش خود ادامه داده‌اند. اگرچه قیمت داخلی آرماتور در حال حاضر بیشتر از قیمت صادرات بیلت است، اما کارخانه‌های ژاپن سعی می‌کنند که سهم خود را در بازارهای خارجی حفظ کنند که حداقل به منظور حمایت بازار داخلی از عرضه زیاد و کاهش قیمت محصولات طویل است.