بهره‌بر‌داری از کارخانه 400هزار تنی فولاد البرز

گروه بورس کالا - در سال‌های اخیر با افزایش قیمت فولاد و رشد تقاضا در داخل استقبال زیادی از سوی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد صورت گرفت. به‌طوری که تاکنون افزون‌بر ۱۷۲میلیون تن جواز تاسیس واحدهای فولادی صادر شده است، که افزون‌بر ۴۵میلیون تن آن در مراحل مختلف اجرا قرار گرفته و ظرفیتی بالغ‌بر ۱۰میلیون تن آن نصب و قادر به تولید انواع محصولات فولادی است. با افزایش روزافزون تولید فولاد از سوی بخش خصوصی به آرامی انحصار تولید برخی مقاطع به خصوص میلگرد از سوی بخش دولتی خارج و در اختیار بخش غیردولتی قرار می‌گیرد.

هم‌اکنون حدود ۱۳ شرکت خصوصی در زمینه تولید میلگرد فعال هستند در صورتی که ۲ تا ۳شرکت دولتی در زمینه تولید این کالا فعال هستند. که مجموع ظرفیت تولید میلگرد آنها کمتر از مجموع تولید میلگرد بخش خصوصی است. تقاضای بالا برای میلگرد دلیل اصلی رشدکارخانه‌های زنجیره‌ای فولاد در کشور است. اما متاسفانه توسعه این واحدها اغلب بدون برنامه‌ریزی و بدون تهیه مواد اولیه است که یکی از چالش‌های جدی فولادسازی خصوصی است. کمبود نقدینگی و مواد اولیه سبب شده تا فولادسازان خصوصی حداکثر با ۳۰درصد ظرفیت فعال باشند.

در راستای توسعه فولادسازی بخش خصوصی چهارشنبه گذشته طرح ۴۰۰هزار تنی میلگرد شرکت فولاد البرز با سرمایه‌گذاری ۴۵میلیارد تومانی با حضور دکتر مرتضی تمدن، معاون وزیر صنایع و معادن به بهره‌برداری رسید. همچنین در این مراسم که با حضور مقامات استان قزوین صورت گرفته بود، کلنگ طرح ۳۰۰هزار تنی تیرآهن این شرکت با سرمایه‌گذاری ۶/۱۵میلیون یورو به زمین زده شد.

معاون وزیر صنایع‌و‌معادن در جریان بازدید طرح‌های توسعه شرکت فولاد البرز در جمع مسوولان استان قزوین خاطرنشان کرد: جهاد اصلی در کشور سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت است، هر شخصی در کشور شغلی ایجاد کند در مسیر سرمایه‌گذاری قرار گرفته است.

طرح آمایش راهکاری برای توسعه عادلانه صنعت

تمدن در ادامه خاطرنشان کرد: هدف اصلی طرح آمایش صنعت‌و‌معدن گسترش عادلانه صنعت‌و‌معدن در استان‌ها است؛ چراکه در گذشته منابع مالی راه‌اندازی طرح‌های صنعتی در اختیار افراد خاص قرار داشت و هر کس ارتباطات بیشتری با بدنه دولت داشت می‌توانست از تسهیلات استفاده کند، در صورتی که در طرح آمایش که یک طرح ملی است، توسعه سرمایه‌گذاری متوازن و در تمامی استان‌ها صورت می‌گیرد.

نباید صنایع تعطیل شود

تمدن افزود: اغلب واحدهای صنعتی با مشکل سرمایه در گردش روبه‌رو است و در شرایط فعلی به دلیل وجود سیاست انقباضی دولت، ارائه تسهیلات با مشکل مواجه شده است. در چنین شرایطی نباید بگذاریم تا واحدهای صنعتی تعطیل شود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: دولت برای رفع مشکلات صنایع ۵میلیارد دلار از حساب ذخیره برداشت و در قالب تسهیلات ارزی به بخش صنعت تزریق می‌کند.

بانک‌ها نباید سه‌قفله شوند

معاون وزیر صنایع و معادن ضمن انتقاد از سه‌قفله شدن منابع مالی بانک‌ها گفت: وزارت صنایع و معادن اعتقاد دارد که نباید تسهیلات بانکی را به فعالیت‌های غیردولتی داد و بانک‌ها هم نباید با سه‌قفله کردن منابع ارائه تسهیلات را مسدود کنند.

خرید ۵/۳۰درصد فولاد خوزستان غیرمنتظره بود

همچنین در مراسم افتتاح طرح ۴۰۰هزار تنی میلگرد البرز استاندار قزوین گفت: چندی پیش بخش خصوصی در یک اقدام غیرمنتظره ۵/۳۰درصد سهام فولاد خوزستان را به ارزش ۱۳۶۰میلیارد تومان خریداری کرد در صورتی که ۳۰سال پیش این مهم قابل تصور نبود.

دولت پایش را از صنعت فولاد بیرون بکشد

استاندار قزوین افزود: فولاد از جمله صنایعی است که در گذشته کمتر کسی وارد آن می‌شد، اما در حال حاضر بخش خصوصی ثابت کرده است که می‌تواند در صنعت فولاد سرمایه‌‌گذاری کند. وی گفت: در شرایط کنونی دولت پایش را از صنعت فولاد باید بیرون بکشد.