معامله آتی محصولات پتروشیمی در دستور کار

ایسنا - بعد از آغاز معاملات آتی شمش طلای یک اونسی از ابتدای تیر ماه، محصولات کاتد مس و مفتول در شهریور ماه نیز مورد پذیرش قرار گرفت که پس از بررسی‌های لازم، معاملات آتی از مهر ماه امسال روی محصول مس نیز انجام شود.

احمد رضایی ـ مدیر اجرایی طرح معاملات آتی با اشاره به پذیرش مس کاتد و مس مفتول در هیات پذیرش بورس کالا از آغاز معاملات آتی مس در مهرماه خبر داد و گفت: در حال حاضر شرکت بورس کالا در حال بررسی و جمع بندی دقیق در مورد قیمت‌گذاری این محصول است و احتمالا تا مهر ماه معاملات فیوچرز روی مس آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: میزان تولید مس در داخل کشور۱۸۰ تا ۲۰۰‌هزار‌تن است و اگر ۱۰‌هزار‌تن را برای معامله آتی منظور کنیم، از این تولید افرادی که معاملات کاتد مس را انجام می‌دهند ممکن است ۱۵۰‌هزار‌تن و حداقل ۱۰‌برابر آن معامله کنند و از این نظر دستشان باز است.

وی با اشاره به اینکه معامله فیوچرز روی مس با دوره سه ماهه آغاز می‌شود، اظهار کرد: در فیوچرز فروشنده به خریدار تعهد می‌دهد که در سه ماه آینده به عنوان مثال ۱۰۰‌تن مس به خریدار تحویل دهد که در اتاق پایاپای بورس خریدار باید ۱۵‌درصد را به عنوان وجه تضمین گذاشته و کالا را در سررسید دریافت کند که رتبه تحویل نباید از ۲۰‌تن کمتر باشد.

برای ۲‌تن مس حدود ۵/۱‌میلیون وجه تضمین اولیه نیاز است و خریدار با حداکثر ۵/۱‌میلیون تومان صاحب کالا می‌شود.

مشاور مدیرعامل به عوارض واردات مس اشاره کرد وافزود: عوارض واردات کاتد مس ۴ و مفتول ۱۰‌درصد است که به دلیل گران بودن مبلغ واردات افراد مجبور می‌شوند تا نیاز خود را از داخل تامین کنند، بنابراین باید عوارض این محصولات کاهش یابد تا هم باعث رونق معاملات بورس شده و هم خرید نقدی و فیوچرز قوی شود.

رضایی افزود: بعد از آغاز معامله فیوچرز مس و مفتول کالاهای پتروشیمی شامل پروپلین وپلی‌اتیلن در دستور کار قرار می‌گیرند تا معاملات فیوچرز نیز بر روی محصولات پتروشیمی انجام شود.

وی یادآور شد: با آغاز معامله فیوچرز مس، طبعا گروه‌های مختلفی برای معامله وارد شده که تعدادی از آنها مصرف‌کننده هستند و گروه دیگر افرادی هستند که قصد دارند از نوسان قیمت استفاده کنند.

رضایی با بیان اینکه بعد از وارد شدن مس و انجام معامله آتی این محصول، تصریح کرد: بهتر است با وارد شدن محصولات جدید محل انجام معاملات فیوچرز با همکاری مسوولان ذیربط تغییر کرده تا از نظر مکان در مضیقه نباشند؛ چراکه در حال حاضر معاملات فیوچرز در تالار فرعی شرکت بورس کالا و در مکان سابق بورس فلزات انجام می‌شود.