سیگنال‌های ثبات در بازار فولاد چین

مرکز خدمات فولاد-تصمیم جدی فولادسازان چینی مبنی بر تثبیت نرخ‌ها و خودداری از کاهش قیمت، احتمال تثبیت بازار فولاد این کشور را در نیمه اول ماه سپتامبر به خصوص بازار ورق گرم قوت بخشیده است.

مدیر بائواستیل چین معتقد است سیاست بائواستیل این است که قیمت برخی از محصولات را کاهش و قیمت برخی دیگر را افزایش دهد. با این وجود، متوسط قیمت‌ها پایین‌تر از قیمت‌ها در فصل سوم خواهد بود. این شرکت در اولویت اول قصد دارد بازار و مشتریان خود را تثبیت کند، میان تولید و فروش تعادل برقرار کرده و هدف خود را در بستن قراردادهای فروش یکساله محقق سازد. وی افزود در صنایع اتومبیل‌سازی و لوازم خانگی، رشد تقاضا کاهش یافته است، ولی در بخش کشتی‌سازی و ماشین‌آلات تقاضا همچنان به قوت خود باقی است. بنابراین کاهش تقاضا در برخی بخش‌ها با افزایش آن در بخش‌های دیگر جبران می‌شود. پیش‌بینی تثبیت قیمت ورق گرم

بائواستیل همچنین پیش‌بینی کرده قیمت ورق گرم در نیمه اول ماه سپتامبر ثبات یابد. تصمیم بائواستیل مبنی بر حفظ قیمت‌های ورق گرم در سطح قبلی برای فصل چهارم نیز این احتمال را تقویت می‌کند. تجار از زمانی که سفارشات خود را به پایان رسانده‌اند،‌اندکی از فشار محدودیت سرمایه خلاصی یافتند.

در این زمان آن‌ها شروع به خرید مصالح از تولید‌کنندگان فولاد کرده‌اند که با این کار از افزایش قیمت‌ها حمایت می‌کنند. دلایلی وجود دارد که ثبات قیمت ورق گرم را در سپتامبر تقویت می‌کند: ۱- جایی برای کاهش بیشتر قیمت تحویل درب کارخانه وجود ندارد. بائواستیل الگویی برای تولیدکنندگان دیگر شده است. علاوه بر این، اکثر تولیدکنندگان قیمت‌های تحویل درب کارخانه کمتری پیشنهاد می‌کنند که نزدیک به قیمت‌های بازار است. ۲- تجار حاضر به کاهش قیمت‌های خود نیستند، چرا که با تثبیت قیمت توسط کارخانجات، دیگر دلیلی برای کاهش بیشتر قیمت‌ها از جانب تجار وجود ندارد. ۳- قیمت‌های فعلی ورق گرم کاملا نزدیک به قیمت تمام شده آن است و برخی معتقدند که قیمت‌ها به زودی به کف خود می‌رسد. این امر موجب افزایش ‌اندک تقاضا می‌شود. ۴- ماه سپتامبر برای بازار فولاد عملا نیم فصل است که ماه تعیین‌کننده‌ای می‌باشد. در اواخر سپتامبر معمولا تقاضا افزایش می‌یابد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که قیمت ورق گرم در سپتامبر به ثبات برسد.

رشد ‌اندک قیمت گالوانیزه گرم در چین

گزارش شده قیمت گالوانیزه گرم در چین نسبت به هفته گذشته ‌اندکی افزایش یافته است.

قیمت گالوانیزه گرم ۱‌میلی متری به ۶۵۰۰-۶۵۳۰ RMB/تن رسید که

۱۰۰-۸۰ RMB/تن بیشتر از هفته قبل است. قیمت گالوانیزه گرم ۵/۰‌میلی متری نیز با RMB/تن افزایش به ۷۱۵۰ RMB/تن رسید.

شروع کاهش تولید فولاد در چین

یکی از شرکت‌های بزرگ فولاد در جیانگسوی چین تولید خود را برای آگوست تا ۱۰‌درصد کاهش داده است. علت این امر، کاهش تقاضا و افزایش قیمت مواد اولیه است. مدیر این شرکت اظهار داشت که رقبا نیز قصد دارند تولید خود را کاهش دهند.

وی گفت از آگوست بسیاری از تولیدکنندگان فولاد متحمل زیان شده‌اند. تولیدکنندگان کوچک مجبورند کارخانه‌های خود را تعطیل کنند. تولیدکنندگان بزرگ نیز باید تولیدات خود را کاهش دهند. وی به خریداران سنگ‌آهن هشدار داد با توجه به تقاضای کم تولیدکنندگان فولاد، مراقب افزایش موجودی خود باشند.

پیش‌بینی می‌شود قیمت سنگ‌آهن در سال جاری کاهش یابد. قیمت زغال‌سنگ نیز احتمالا از اکتبر شروع به کاهش خواهد کرد. برخی شرکت‌ها دوره سرویس سالانه ماشین آلات خود را به دلیل کمبود تقاضا جلو انداخته‌اند. آنها معتقدند وضعیت بازار تا دو سه ماه دیگر به همین شکل خواهد بود و حتی ممکن است چند سال طول بکشد. قیمت‌های فولاد در چین برای هفتمین هفته متوالی رو به کاهش است و رشد کند اقتصادی به تقاضا لطمه زده است. در سال جاری، قیمت‌های سنگ‌آهن و زغال کک در چین به بیشترین میزان ممکن افزایش یافت.

لغو تخفیف عوارض صادراتی در چین

شایعه شده است که دولت چین قصد دارد از اول سپتامبر ۵‌درصد تخفیف در عوارض صادراتی تمام محصولات فولادی را حذف کند. اگر این اقدامات جهت محدود‌سازی صادرات صورت گیرد، صنعت فولاد این کشور با شرایط سخت تری مواجه خواهد شد.

روند افزایشی قیمت‌های فولاد مدتی است که آرام شده و اخیرا قیمت‌های فولاد هر روز حدود ۵۰ تا ۱۰۰‌یوآن - حدود ۷ تا ۱۵ دلار - هر تن کاهش یافته است. نگرانی بر بازار حاکم است و قیمت فروش بیشتر محصولات فولادی به زیر قیمت تمام شده آنها رسیده است. در حال حاضر تجار تلاش می‌کنند موجودی خود را کاهش دهند. زیرا با حذف تخفیف در عوارض صادراتی، عرضه داخلی بالا رفته و قیمت‌های فولاد در بازار داخلی کاهش بیشتری می‌یابد.

کاهش صادرات کک چین در نیمه دوم سال

انجمن صنایع کک چین در گزارش نیم سالانه خود پیش‌بینی کرد میزان صادرات کک چین در نیمه دوم سال جاری نسبت به سال گذشته اندکی کاهش می‌یابد.

به‌رغم افزایش عوارض صادراتی از ۱۵‌درصد به ۲۵‌درصد، صادرات کک چین در نیمه اول سال به میزان زیادی افزایش یافت و بالا رفتن قیمت

زغال سنگ در بازار‌های جهانی نیز به این افزایش صادرات دامن زد. صادرات کک چین در نیمه اول سال جاری با ۲/۱۰‌درصد افزایش به ۴۹/۲۵‌میلیون تن رسید. بیشترین میزان صادرات در این دوره به حجم ۹۹/۶‌میلیون تن و با نرخ ۸۳‌درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل بوده است. صادرات خالص کک چین در نیمه اول سال ۹۴/۳‌میلیون تن بود که منجر به کاهش عرضه این کالا در بازارهای داخلی شد. با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت و همچنین کاهش رشد اقتصاد جهانی، پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال، تقاضای کک در بازار جهانی خیلی بالا نباشد. بنابراین، صادرات کک در این دوره احتمالا کمتر از سال گذشته خواهد بود.

افزایش صادرات فولاد چین در ماه جولای

در ماه جولای صادرات فولاد چین بالغ بر ۲۴۹/۷‌میلیون تن شد که ۷/۴۳‌درصد بیشتر از ژوئن و ۱/۹‌درصد بیشتر از جولای سال قبل است. صادرات به خاورمیانه به ۰۳/۱میلیون تن رسید.

به گزارش ایران سینا، صادرات به اتحادیه اروپا با ۳/۷۷‌درصد افزایش به ۱۶/۱‌میلیون تن، به آمریکا با ۱/۵۸‌درصد افزایش به ۵۰۵۰۰۰ تن به اقیانوسیه با ۵/۱‌درصد افزایش به ۷۵۰۰۰ تن و به آمریکای لاتین و آفریقا با ۵/۱‌درصد رشد به ۱۵/۱‌میلیون تن رسید. صادرات سیم مفتول با ۳/۱۴‌درصد افزایش بالغ بر ۶۹۶۰۰۰ تن، صفحه سنگین با ۵/۵۲‌درصد افزایش به ۶۸۰۰۰۰ تن، ورق گرم با ۳/۷۶‌درصد رشد به ۹۹۱۰۰۰ تن، ورق سرد با ۵/۴۸‌درصد افزایش به ۴۰۷۰۰۰ تن، فولاد گالوانیزه با ۱/۲۱‌درصد رشد به ۳۱۶۰۰۰ تن و محصولات آلیاژی با ۳/۳۶‌درصد افزایش ۶۲۰۰۰۰ تن رسید.

تداوم کاهش قیمت لوله بدون درز درچین

قیمت لوله بدون درز چین در حال کاهش است. البته میزان کاهش قیمت صادرات و قیمت داخلی متوقف است و به تولیدکننده بستگی دارد. به‌طور کلی در دو هفته گذشته قیمت داخلی ۷۴-۳۶‌دلار/تن کاهش یافت. قیمت صادرات تولید‌کنندگان بزرگ ۲۰‌دلار/تن و قیمت کارخانجات کوچک ۸۰‌دلار/تن تنزل پیدا کرده است. علت اصلی این کاهش قیمت، فراتر نرفتن عرضه از تقاضا می‌باشد. در هفت ماه نخست سال جاری تولید لوله بدون درز چین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۳/۸‌درصد افزایش به ۹/۱۰‌میلیون تن رسید. اما تقاضای داخلی کمتر از میزان تولید می‌باشد. در نتیجه، از ماه ژانویه تا جولای سال جاری صادرات با ۲/۳۲‌درصد افزایش سالانه به ۹۵/۲‌میلیون تن رسید.