شانا- نفتای سبک و سنگین، بعد از اولین و آخرین عرضه ای که در رینگ پتروشیمی بورس‌کالا داشت، دیگر در رینگ صادراتی بورس عرضه نشد که دلیل این موضوع هنوز از سوی مسوولان شرکت بورس کالا مشخص نشده است.

نفتای سبک و سنگین، تنها محصول عرضه شده در رینگ محصولات پایین دستی نفت و پتروشیمی است که تنها یک بار در رینگ صادراتی بورس نفت عرضه شد، اما هیچ متقاضی برای آن وجود نداشت و بعد از آن هم دیگر عرضه‌ای از نفتای سبک و سنگین در رینگ صادراتی بازار بورس نفت صورت نگرفت.

برخی از مسوولان شرکت بورس کالا که در زمان نخستین عرضه نفتا از قانونی بودن آن خبر می دادند اکنون نیز حرف گذشته خود را تکرار می کنند و عرضه نشدن نفتا در رینگ صادراتی را تنها با این دلیل توجیه می کنند که نفتا برای تبدیل شدن به بنزین تولید می‌شود و تنها در صورتی که به بنزین تبدیل نشود، در رینگ پتروشیمی بورس کالا عرضه می‌شود.

کارگزاران عرضه‌کننده نفتا در بورس، از ۲۰‌هزار تن نفتای سبک و سنگین آماده عرضه در بورس خبر می‌دهند، در صورتی که این حجم از نفتا هفته‌ها است که منتظر عرضه در رینگ صادراتی بازار بورس نفت است.

اما برخی دیگر از فعالان و مسوولان رینگ محصولات پایین دستی نفت و پتروشیمی که عقیده دارند نفتا هنوز هم نتوانسته است مجوز عرضه در بازار را از هیات پذیرش بورس کالا دریافت کند، بر غیر قانونی بودن عرضه قبلی نفتا در رینگ صادراتی پافشاری می‌کنند.

در نهایت، هیچ کدام از اعضای هیات پذیرش یا مسوولان بورس کالا از دلیل عرضه نشدن نفتا در رینگ صادراتی خبر ندارند و هر کدام با تکیه بر یکی از دلایل فوق، عرضه نشدن آن را مورد بررسی قرار می‌دهند.

روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ، برای نخستین بار نفتای سبک و سنگین با توافق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت کارگزاری خبرگان سهام در رینگ صادراتی بازار بورس نفت عرضه شد.

پرویز جوادی، در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، درباره چگونگی عرضه نفتای سبک و سنگین در رینگ محصولات پایین دستی نفت و پتروشیمی توضیح داده بود: پس از آن که هیات دولت در

بهمن ماه سال گذشته عرضه محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس را به تصویب رساند و آن را به وزارتخانه‌های ذی‌ربط ابلاغ کرد، بلافاصله شرکت پخش فرآورده‌های نفتی محصولاتش را که شامل نفت کوره و نفتای سبک و سنگین بود به بورس ارسال کرد و پس از انجام بررسی‌های لازم این کالاها مورد پذیرش قرار گرفتند.

جوادی، پالایشگاه‌ها را به عنوان خریداران عمده نفتای سبک و سنگین معرفی کرد که پس از خرید، این محصول را به صورت مجدد در پالایشگاه‌ها پالایش می‌کنند و از آن مشتقات جدیدی می‌گیرند.

در حالی که رییس هیات‌مدیره شرکت کارگزاری خبرگان سهام، از پذیرش قطعی نفتا در هیات پذیرش بورس کالا خبر می‌داد، زنگی آبادی، مدیر سابق رینگ پتروشیمی بورس نفت، اظهار داشت که نفتای سبک و سنگین مراحل نهایی اخذ تاییدیه هیات پذیرش بورس کالا را طی می‌کنند و تنها در صورتی که پذیرش شود، در رینگ صادراتی بازار بورس نفت عرضه خواهد شد.

به گفته وی، بر اساس مصوبه هیات دولت، نفتای سبک و سنگین از جمله محصولات پایین دستی نفت و پتروشیمی هستند که از سبد حمایتی دولت خارج شدند و آمادگی عرضه در بورس را دارند.

با این شرایط، نفتا برای نخستین بار در حالی عرضه شد که تالار معاملات بورس نفت شاهد ارائه نظرات گوناگون مسوولان پالایش و پخش و بورس کالا بود.

در آن روز برخی بر این عقیده بودند که مدیران تالار، بدون طی مراحل قانونی، نفتا را در رینگ صادراتی عرضه کرده‌اند و برخی دیگر، از عرضه نفتای سبک و سنگین که معامله هم نشد، دفاع می‌کردند و عرضه آن را قانونی می‌دانستند.