گروه بورس کالا - معادن چادرملو، گل‌گهر و شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران پس از مذاکره با کارخانه‌های فولاد، قیمت سنگ‌آهن تولیدی خود را افزایش دادند. معادن چادرملو و گل‌گهر که بخشی از سهام آنها دولتی می‌باشد، قیمت کنسانتره خود را تا ۵۰درصد افزایش داده‌اند. در سال گذشته، این دو معدن سنگ‌آهن کنسانتره را با قیمت ۴۸۰هزار ریال (۵۰دلار) در هر تن به کارخانه‌های فولاد محلی به فروش می‌رساندند.

محمود نوریان، مدیرعامل سنگ‌آهن چادرملو می‌گوید: «سنگ‌آهن کنسانتره با قیمت ۷۵۰هزار ریال در هر تن به فولاد مبارکه و ۷۱۰هزار ریال به فولاد خوزستان فروخته خواهد شد.

ما سال گذشته سنگ‌آهن توده را به قیمت ۲۸۰هزار ریال در هر تن به فولاد اصفهان می‌فروختیم. ولی در سال جاری ما قیمت این فرآورده‌ را به ۴۴۰هزار ریال در هر تن افزایش داده‌ایم.»

قبل از تصویب اصل ۴۴ قانون اساسی و اقدام شرکت‌های دولتی به خصوصی‌سازی، معادن سنگ‌آهن محصول خود را با قیمت بسیار اندک به شرکت‌های دولتی می‌فروختند تا بتوانند از تصدی‌گری دولت بکاهند. ولی اکنون پیش‌بینی می‌شود قیمت سنگ‌آهن در ایران به تدریج افزایش یابد و ارزش این فرآورده را نیز در سطح جهانی تحت تاثیر قرار دهد.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از این افزایش قیمت‌ها استقبال کرده است، زیرا شرکت‌های تحت پوشش آن از فروش سنگ‌آهن ارزان سودی نمی‌برند. در واقع این شرکت‌ها شدیدا به بیلت وارداتی وابسته‌اند و از حمایت دولت در برابر نوسانات بازار جهانی بی‌بهره‌اند.