تاثیرات نشست آینده اوپک بر بازار نفت

مترجم: زهرا سلیمی - پس از توفان گوستاو که برخلاف پیش‌بینی‌ها صدمات کمی به تاسیسات نفتی سواحل جنوبی آمریکا وارد کرد و با وجود احتمال بروز توفان‌های جدید قیمت نفت در روز سه‌شنبه در بازارهای جهانی کاهش یافت.

ولی نشست آتی سران اوپک در تاریخ ۹سپتامبر در وین احتمالا توفان دیگری در بازار نفت به پا خواهد کرد. گروه کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) کاهش ۲۵درصدی تولید نفت برای تحویل فوری را مورد بررسی قرار خواهند داد تا بتوانند از سقوط قیمت این ماده به زیر ۱۰۰دلار جلوگیری کنند.

به عقیده کارشناسان تلاش‌های گذشته اوپک برای بالا نگه داشتن قیمت نفت نتیجه معکوس داشته است. قیمت بالای انرژی موجب کاهش تقاضا و افزایش توسعه میادین جدید در کشورهای غیر اوپک و منجر به کاهش سهم این سازمان در بازار جهانی نفت خواهد شد.

ولی با وجود اختلاف‌نظر میان اعضا بر سر بالا بردن قیمت‌ها یا نگه داشتن سهم بازار، نشست اوپک تاثیرات فراوانی بر بازار نفت خواهد گذاشت. به گفته کارشناسان وارد آوردن شوک به بازار نفت توسط اوپک به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان صدمه خواهد زد.

پس از گذشت توفان گوستاو، ارزش نفت به کمتر از ۱۱۰دلار رسید که نشان‌دهنده ۳۰درصد کاهش نسبت به ماه جولای بود. حال سوال اینجا است که آیا واقعا اوپک می‌تواند قیمت نفت را ۱۰۰دلار نگه دارد؟

به گفته جمهوری اسلامی ایران که یکی از اعضای اصلی این سازمان است، اوپک ممکن است مجبور به کاهش ۵درصدی (۵/۱میلیون بشکه در روز) تولید خود شود. بنا بر گزارش این کشور، عرضه نفت در بازار بیش از مقدار لازم است و نفت ۱۰۰دلاری انگیزه‌ای برای تولیدکنندگان برای ادامه استخراج که هزینه زیادی در بر دارد خواهد بود.

ولی آیا عربستان سعودی با این نظر موافق است؟ این کشور با بیشترین توان خود در حال تولید نفت است و موضع آن در نشست هفته آینده اوپک بحث برانگیز است.با این حال هنوز چند موضوع به عنوان مباحث مهم در بازار نفت مطرح است. افزایش تقاضا از طرف کشورهایی مثل چین و هندوستان و کم‌بودن منابع موجود در بازار موجب بالا ماندن قیمت نفت خواهد شد. همچنین پیش‌بینی OECD مبنی بر رکود اقتصادی کشورهای انگلستان و آلمان و کاهش رشد اقتصادی آمریکا موجب کاهش تقاضای نفت خواهد شد.نکته اینجا است که نوسانات قیمت نفت در سال‌های اخیر موجب فراموش‌شدن قیمت ایده‌آل برای این فرآورده شده است و حتی تغییرات کوچک در بازار عرضه و تقاضا باعث واکنش‌های جدی در این زمینه می‌شود. اگر اوپک نتواند قیمت نفت را ۱۰۰دلار در هر بشکه حفظ کند، پیش‌بینی می‌شود ارزش این ماده به ۸۰دلار برسد.

پس از آخرین دیدار رسمی اوپک در ۲۰مارس سال‌جاری میلادی و برخلاف اعلام عربستان سعودی به ادامه افزایش تولید این کشور، قیمت نفت به ۲۷/۱۴۷دلار در هر بشکه در ماه جولای رسید. ولی در ماه آگوست ارزش نفت به ۱۱۲دلار کاهش یافت که کمترین میزان آن از اوایل ماه مه بوده است.

اوپک در آخرین گزارش ماهانه خود در ماه آگوست،پیش‌بینی کرده که تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۰۸ برای پنجمین ماه متوالی افزایش خواهد یافت. بنا بر این گزارش، این سازمان بر میزان عرضه و تقاضای این ماده نظارت نزدیک خواهد کرد تا از کاهش شدید قیمت‌ها جلوگیری کند.غلام‌حسین نوذری وزیر نفت ایران معتقد است، ۱۰۰دلار حداقل قیمت مناسب برای هر بشکه نفت است. به‌گفته وی با چشم‌انداز فصل سرما و افزایش تقاضای نفت، به سمت قیمت‌‌های بالاتر و قابل قبول حرکت می‌کنیم.

در همین حال، سازمان بین‌المللی انرژی پس از برآورد کامل خسارات ناشی از توفان گوستاو به تاسیسات نفتی آمریکا میزان عرضه نفت تولیدشده در بازار را تعیین خواهد کرد.

این سازمان زمانی‌که عرضه نفت در بازار دچار بحران شود، اقدامات فوق‌العاده برای جبران آن انجام می‌دهد و ذخایر نفت تولید شده را وارد بازار می‌کند.

به گفته یکی از کارشناسان این سازمان، با برآورد خسارات وارد شده به تاسیسات نفتی سواحل جنوبی ایالات متحده، مشخص خواهد شد که به چه مقدار از ذخایر نفت تولید شده احتیاج خواهد بود. افزایش نفت موجود در بازار ممکن است مجددا باعث افت قیمت‌ها شود.

رییس دوره‌ای اوپک معتقد است که اعضا باید متحد باشند و به اهداف مشترک گروه بیاندیشند. به گفته وی تمامی اعضا به غیر از عراق و اعضای جدید که هنوز شامل سبد اوپک نمی‌شوند، باید تولید خود را در چارچوب تعیین شده در این سازمان نگه دارند.حسین‌الشهرستانی وزیر نفت عراق در مصاحبه‌ای با رویترز بیان کرد که با ادامه افزایش تقاضای جهانی، موجودی این ماده در بازار به تدریج کاهش خواهد یافت، اما وی نظر خود را راجع به افزایش یا کاهش تولید اوپک اعلام نکرد.وزیر نفت نیجریه نیز می‌گوید که کشورش انتظار دارد قیمت نفت قبل از تصمیم‌گیری درباره افزایش یا کاهش تولید ثابت شود.

به عقیده وزیر نفت ونزوئلا اوپک به احتمال زیاد سقف تولید کنونی خود را حفظ خواهد کرد.به نظر ما میزان عرضه نفت در بازار با تقاضای آن متناسب است و نیازی به کاهش تولید نیست.حال باید دید تصمیمات اتخاذ شده در نشست آینده اوپک چه خواهد بود و چه تاثیراتی بر بازار طلای سیاه خواهد گذاشت.

منبع:

Marketwatch/guardian/Reuters