دنیای اقتصاد - فولادسازان بخش خصوصی و دولتی طی نشستی، توافق کردند تا قیمت میلگرد در بورس را در کف ۱۰۳۰ تومان و در بازار غیررسمی درحد ۱۰۳۵تومان نگه دارند. بنابراین گزارش، در حالی که بازار هنوز در انتظار کاهش نرخ میلگرد است، خبر نشست ویژه فولادسازان دولتی و بخش خصوصی و توافق آنها بر سر تعیین کف نرخ میلگرد در بازار غیررسمی و بورس مطرح شده است. بر اساس آخرین توافق بین فولادسازان، پایین‌ترین نرخ میلگرد تعیین شد

دولتی؛ ۱۰۳۰ تومان

خصوصی؛ ۱۰۳۵ تومان

گروه بورس‌کالا-منیژه حیاتی:روز گذشته به دنبال انجام «خریدهای پروژه‌ای» میلگرد و ثبت تقاضای ۱۳هزار تنی برای تیرآهن، نرخ محصولات ذوب‌آهن اصفهان در بورس کالای ایران ثابت ماند و نرخ‌های پیشنهادی از سوی این شرکت مورد موافقت خریداران قرار گرفت.

بنابراین گزارش، روز گذشته علاوه بر ذوب‌آهن، فولاد آذربایجان نیز سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴ - A۳ خود را عرضه کرد که به دلیل عدم موافقت خریداران با نرخ پیشنهادی (۱۰۵۰۰ریال)، معامله‌ای بر روی این کالا صورت نگرفت. به عقیده کارگزاران بورس، علت تثبیت نرخ میلگرد روی ۱۰۴۰۰ریال این بود که خریدهای انجام شده بر روی آن پروژه‌ای بود وگرنه باتوجه به اینکه بخش اعظمی از بازار هنوز معتقدند قیمت میلگرد به کف نرسیده، رکود در بازار آن هنوز وجود دارد. اما در مقابل کارگزاران معتقدند تیرآهن در مقایسه با میلگرد بازار بهتری دارد؛ چراکه نرخ‌های آن به کف رسیده در نتیجه انتظار کاهش بیشتر قیمت‌های آن نمی‌رود. ضمن اینکه طی هفته گذشته که معاملات فولاد در بورس تعطیل شده بود، تیرآهن در بازار غیررسمی با اندکی رشد نیز همراه شد. بنابراین نرخ ۹۲۰۰ریال سبد تیرآهن ۱۸-۱۶-۱۴ذوب‌آهن برای تجار قابل قبول و مناسب است.

از اینرو دیروز تیرآهن ذوب‌آهن با تقاضای ۱۳هزارو ۲۰۰تنی مواجه شد که این شرکت به تقاضای بازار پاسخ داد و با افزایش حجم عرضه که ابتدا ۲هزارو ۶۴۰تن بود، ۱۳هزار تن از این کالا معامله شد.

برخی کارگزاران بورس انتشار اخبار عوارض ۱۵درصدی چین بر صادرات و کاهش تولید فولاد این کشور را یکی از دلایل تثبیت نرخ تیرآهن در بازار داخلی دانسته و معتقدند: در‌حال‌حاضر با توجه به این اخبار، بازار انتظار کاهش بیشتر قیمت شمش جهانی را ندارد، اما چون میلگرد در بازار ایران در مقایسه با تیرآهن هنوز به قیمت‌‌های کف بازار نرسیده، مشتریان ما انتظار دارند میلگرد در بورس بیشتر از این کاهش پیدا کند در نتیجه تقاضای آن در مقایسه با تیرآهن کمتر است.

در همین راستا شایعاتی درخصوص گسترش معاملات پروژه‌ای در بورس وجود دارد. یک منبع آگاه درخصوص این مساله می‌گوید: با توجه به اینکه مجریان پروژه‌های مهم دولتی و غیردولتی بیشتر از این نمی‌توانند معطل کاهش نرخ باشند، انتظار می‌رود طی هفته آینده حجم زیادی از محصولات ذوب‌آهن مربوط به فروش آهن به صورت پروژه‌ای باشد و این مساله احتمال تثبیت قیمت تیرآهن را در هفته‌های آینده بیشتر می‌کند. البته هنوز تجار و واسطه‌گران بسیاری هستند که انتظار دارند قیمت‌ها کاهش پیدا کند، اما با توجه به رکودی که معمولا در ماه رمضان در بازار آهن‌آلات وجود دارد، احتمال اینکه این خواسته آنها بر روی نرخ‌های پروژه‌ای اثر بگذارد، کم است. روز گذشته در بورس کالای ایران سبد میلگرد ۳۲ تا ۱۲-A۳ ذوب‌آهن ۲۷۰ تن عرضه شد که همین مقدار کالا با نرخ ۱۰هزار و ۴۰۰ریال معامله شد.

سبد میلگرد و تیرآهن این شرکت نیز با نرخ ۱۰هزار و ۴۵۰ریال عرضه شد که نهایتا ۱۴۴۰ تن از آن معامله شد.

سبد میلگرد ۱۸ تا ۱۲-A۳ این شرکت نیز با نرخ ۱۰هزار و ۴۰۰ریال، ۲۰۰ تن معامله شد. در مجموع در گروه فولاد ۱۵هزار و ۱۱۰ تن کالای ذوب‌آهن با نرخ ۱۴۱هزار ‌میلیارد و ۳۷۶میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

توافق فولادسازان بر تعیین کف نرخ میلگرد در بازار

فولادسازان بخش خصوصی و دولتی طی نشستی، توافق اخلاقی دادند تا قیمت میلگرد را در بورس روی ۱۰۳۰۰ و در بازار غیررسمی روی ۱۰۳۵۰ریال نگه دارند.

بنابراین گزارش، در حالی که بازار هنوز در انتظار کاهش نرخ میلگرد است، خبر نشست ویژه فولادسازان دولتی و بخش خصوصی و توافق آنها بر سر تعیین کف نرخ میلگرد در بازار غیررسمی و بورس مطرح شد.به گزارش خبرنگار ما، هفته گذشته طی جلسه‌ای که با حضور مدیران ذوب‌آهن اصفهان و برخی مدیران بخش خصوصی برگزار شد، شرکت‌کنندگان توافق کردند تا کف نرخ میلگرد در بورس ۱۰۳۰۰ و در بازار غیررسمی ۱۰۳۵۰ریال باقی بماند.

طبق این توافق میلگرد در بورس پایین‌تر از نرخ‌های اعلام‌شده فروش نخواهد رفت.

یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما در خصوص این خبر گفت: تولیدکنندگان نگران هستند که قیمت تمام شده محصول آنها بیش از این کاهش پیدا کند. از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌ها به دلیل رکود بازار طی هفته‌های اخیر با مشکلات مالی روبه‌رو شده‌اند، به همین دلیل این نگرانی وجود دارد که ناگهان یکی از تولیدکنندگان کالای ارزان‌تری را وارد بازار کند. وی می‌گوید: این امر، دیگر تولیدکنندگان را گرفتار مشکل می‌کند، در نتیجه طی یک هم‌اندیشی، قرار بر این شده تا تولیدکنندگان در جریان فروش محصولات خود یک خط قرمز را رعایت کنند و بدین ترتیب قول اخلاقی مبنی بر اینکه محصولات خود را ارزان‌تر از نرخ‌های ذکر شده عرضه نکنند، داده‌اند.

این تصمیم یک تکلیف برای شرکت‌ها محسوب نمی‌شود و تنها یک تعهد اخلاقی است و شرکت‌ها همچنان این اختیار را دارند که بنا به خواست خود قیمت‌های خود را کاهش یا افزایش دهند.

این فعال بازار معتقد است تعیین کف نرخ برای میلگرد نه تنها تولیدکننده بلکه تجار را نیز از نگرانی بیرون می‌کند.

معامله پایاپای فولاد خوزستان و ذوب‌آهن اصفهان

دیروز علاوه بر این، خبری در بازار نشر شد مبنی بر اینکه فولاد خوزستان قصد دارد در ازای تحویل شمش به ذوب‌آهن اصفهان،‌ محصول نهایی ذوب‌آهن را خریداری کند.

به عقیده یک منبع آگاه این پیشنهاد که به تازگی به ذوب‌آهن ارائه شده به بازار این سیگنال را می‌دهد که بازار آهن از خواب بیدار شده و رونق به آن باز می‌گردد. به گفته وی ورود تجار عمده بازار برای فعالان مهم است و به همراه پرداخت بودجه پروژه‌های عمرانی و رونق ساخت‌وساز نگرانی‌ها را از بازار رفع می‌کند.

به نظر این فعال بازار بسیاری از تجار و سرمایه‌گذاران از بازار خارج شده‌اند، اما این اقدام از سوی ذوب‌آهن و فولاد خوزستان تا حدودی به بازگشت رونق بازار کمک می‌کند.