گروه بورس کالا- با تداوم روند نزولی قیمت شمش در بازارهای رسمی و غیررسمی میانگین نرخ شمش طی ۱۵ روز اخیر ۱۰۰دلار کاهش یافته و بر روی ۷۰۰دلار ایستاد.

براساس آخرین آمار و اطلاعات چین و تایوان، پایین‌ترین سطح قیمت بیلت را داشتند و ایران بالاترین سطح قیمت بیلت را در بازارهای جهانی به خود اختصاص داد.

بیلت در بازارهای داخلی چین و تایوان ۵۹۰دلار قیمت خورد. در حالیکه چین طی ۱۵ روز اخیر تنها از افت ۵دلاری برخوردار شده و تایوان طی این مدت با افت ۵۵دلاری همراه بود. با وجود آنکه روند صعودی قیمت‌ها در ایران با شدت و شتاب بیشتری نسبت به بازارهای جهانی صورت گرفت اما نسبت به کاهش قیمت‌ها مقاومت نشان داده و روند نزولی همانند سایر کشورها طی نمی‌شود.

نرخ بیلت هم‌اکنون در بازارهای داخلی ایران تحویل در کارخانه ۸۰۰ تا ۸۱۰ دلار است و همچنین این محصول با میانگین نرخ ۷۳۰دلار از مرزهای شمالی تحویل بندر انزلی از سوی کشورهای CIS وارد می‌شود.

بیلت کشورهای CIS تحویل بندر عباس نیز در هفته‌ای که گذشت بین ۷۳۰ تا ۷۵۰ دلار در هر تن قیمت خورد.

بیلت صادراتی قزاقستان تحویل دریای خزر به صورت FOB نیز ۶۴۰ تا ۶۵۰دلار قیمت خورد.

هند و برزیل نیز به ترتیب با ۲۴۰ و ۲۳۰دلار افت قیمت، با میانگین نرخ ۷۰۰ و ۷۴۵ دلار به فروش رسید.

سوریه نیز که در گذشته به دلیل محدودیت در تولید بیلت را با میانگین نرخ ۶۷۵ خریداری کرد.

امارات نیز مانند سوریه بیلت را اخیرا با نرخ‌های پایین‌تر می‌خرد، به طوری که بیلت وارداتی به امارات طی هفته گذشته ۷۲۰ تا ۷۵۰ دلار قیمت خورد. تحویل این محصول به صورت C&F بود.ایتالیا نیز بیلت را با نرخ ۶۹ دلار به صورت C&F وارد کرد اما نرخ شمش فولاد در بازارهای داخلی این کشور با ۲۴۵دلار کاهش طی ۱۵ روز اخیر میانگین نرخ ۷۳۰ دلار مورد مبادله قرار می‌گیرد.

چین با وجود آنکه بیلت را با نازل‌ترین نرخ در بازارهای داخلی خود مورد مبادله قرار می‌دهد، اما این محصول را با حدود ۲۰۰دلار رشد در بازارهای جهانی عرضه می‌کند.

به طوری که نرخ بیلت صادراتی چین طی ۱۵ روز اخیر به صورت FOB،ت۸۵۰ تا ۸۷۰ دلار قیمت خورد. اخبارهای اخیر از چین حاکی از آن است که این کشور به تازگی برای جذب مشتری و تداوم روند عرضه محصولات فولادی خود اقدام به فروش به صورت نسیه کرده است، به طوری که محصول را تحویل مشتری داده و بعد از فروش وجه کالا را از وی دریافت می‌کند. این اقدام اخیر چین نشان از مازاد عرضه محصولات فولادی این کشور دارد و کشورهای واردکننده برای حفظ منافع داخلی خود باید در فکر حفاظ‌های امنیتی باشند.