قیمت فولاد بستگی به قیمت سنگ‌‌آهن و زغال کک‌شو دارد

رییس گروه تاتا طی تحلیلی به اوضاع بازار فولاد جهان پرداخته است.

راتان تاتا معتقد است که قیمت‌های سنگ‌آهن و زغال کک‌شو که افزایش آن موجب نگرانی شده است، تعیین‌کننده قیمت‌های فولاد خواهد بود. به گزارش Me steel، در گزارش سالانه فولاد تاتا برای سال ۲۰۰۸ـ۲۰۰۷ رییس هیات‌مدیره شرکت می‌گوید: طبق پیش‌بینی، سود صنعت فولاد جهانی به‌دلیل افزایش قیمت یا هزینه سنگ‌آهن و زغال کک‌شو تحت فشار قرار گرفته است.

در چند ماه گذشته قیمت‌های سنگ‌آهن و زغال‌ کک‌شو به‌عنوان دو ماده اولیه عمده فولادسازی‌ها به ترتیب ۸۵ و ۳۰۰درصد بالا رفته است. اما تاتا می‌گوید: فولادسازان نیز توانستند با افزایش قیمت‌های فولاد در یک ماه پیش خود بخش یا قسمت اعظم این افزایش قیمت مواد اولیه را جبران کنند.

این امپراتور فولاد اضافه می‌کند که اثر افزایش هزینه‌ها روی فولادسازان و متعاقب آن قیمت‌های بالاتر آلیاژی برای صنایع مصرفی، فقط در سال جاری احساس خواهد شد و انتظار می‌رود که طی این مدت به‌دلیل کندی رشد اقتصادی و افت فعالیت‌های بازار تقاضای مصرف‌کنندگان فولاد نیز تنزل پیدا کند.

تاتا می‌گوید: سه شرکت معدنی بین‌المللی قدرتمند ۷۰درصد بازار و تولید جهانی سنگ‌آهن و دیگر منابع معدنی را در اختیار دارند، حال آنکه مجموعا ۱۰ شرکت بزرگ فولادسازی در جهان فقط ۲۸درصد کل تولید جهانی فولاد را در اختیار دارد. خوشبختانه شرکت فولاد تاتا از نظر تامین سنگ‌آهن مورد نیاز کارخانه فولادسازی خود در جمشیدپور خودکفا است.

تاتا اضافه کرد که شرکت برای حمایت از پروژه‌های جدید خود در استان اوریسا به‌دنبال اجاره معدن است. علاوه بر این شرکت تاتا دارای پروژه‌های فولادسازی در دیگر استان‌ها مانند Chhatisgarh و Jharkhand است که باید به فکر مواد اولیه آن نیز باشد.

تاتا می‌گوید: برای تغذیه و تامین مواد اولیه لازم مانند سنگ‌آهن و زغال کک‌شو برای کارخانه‌های فولادسازی خود در خارج مانند Corus در انگلیس و هلند باید در بخش معادن سرمایه‌گذاری کند یا با شرکت‌های معدنی قراردادهایی را امضا کند تا به مواد اولیه لازم مانند سنگ‌آهن و زغال‌سنگ دسترسی داشته باشد.