تغییر استراتژی شرکت‌های فولاد آمریکا

بیش از یک قرن است که جی‌پی مورگان، اندره کارنجی و دیگر صاحبان فولادسازی‌ها امپراتوری‌های معدنی را ایجاد کردند و برای تامین سوخت یا انرژی برای فولادسازی‌هایشان، کل نواحی مرکزی زغال‌دار کوه‌های آپالاچی را تحت تسلط خود گرفتند. به گزارش Mesteel، چند دهه پس از عصر بحران‌های اقتصادی فولادسازان مجبور به ترک شهرک‌های صنعتی شرکت‌های خود شده و معادن زغال‌سنگ خود را فروختند، ولی فولادسازان قرن بیست و یکم مجددا برای شکار زغال‌سنگ برگشته‌اند.

شرکت‌های آمریکایی برخلاف دیگر شرکت‌های بین‌المللی علاقه و توجهی به خرید شرکت‌های معدنی ندارند. صنعت فولاد آمریکا شدیدا از افت قیمت‌های فولاد و بالا رفتن هزینه‌های بازنشستگی و کارگری متضرر شده و از فروش شرکت‌های معدنی خود در چند سال پیش دچار شک و تردید شده و دیگر سرمایه‌ای برای خرید مجدد آن شرکت‌های معدنی ندارد.

بزرگ‌ترین شرکت فولادسازی در جهان واقع در لوکزامبورگ، یعنی آرسلور میتال، اخیرا مشارکت یا سهام خود را در شرکت زغال‌سنگ مک آرتور استرالیا (فروشنده بیش از یک سوم پودر زغال‌سنگ در جهان) افزایش داده است. همزمان آرسلور میتال یک گروه یا یک شرکت گمنام زغال‌سنگ آمریکایی به‌نام

Min Vol Coal را با ۸۵میلیون تن ذخیره معدنی و معادنی را با تولید ۵/۱میلیون تن زغال‌سنگ در ویرجینیای غربی و ویرجینیا خریده است.

شرکت معظم بین‌المللی بی‌اچ‌پی سعی دارد رقیب انگلیسی خود ریوتینتو را تصاحب کند که دومین و سومین شرکت بزرگ معدنی در جهان با یکدیگر ادغام خواهند شد.

قیمت زغال کک‌شوی آمریکا که به کوره بلندها شارژ می‌شود، از ۹۰‌دلار در سال گذشته امسال به ۲۵۰‌دلار در هر تن رسیده است. در حال حاضر فولادسازان از طرف مشتریان خود مانند خودروسازان، صنایع هواپیمایی، سازندگان ماشین‌های شست‌وشو و یخچال‌سازان تحت فشار قرار گرفته‌اند. فولادسازان برای کاهش قیمت مواد اولیه خود مانند سنگ‌آهن، کک متالورژی و آهن قراضه به هر اقدامی دست می‌زنند.

تحلیل‌گران می‌گویند کارخانه‌ها به هرحال می‌خواهند مواد اولیه ارزان به‌دست آورند.

صنعت فولاد آمریکا طی دو دهه گذشته به‌دلیل افزایش هزینه‌های کارگری و ناکارآمدی‌های خود شدیدا متضرر شده است. حتی شرکت US steel که چندین سال پیش یک قرارداد یا معامله تاریخی با اتحادیه‌های کارگری امضا کرده و برای ادامه حیات خود نسبت به دیگران کار بهتری را انجام داده بود، هیچ‌گونه خریدی از شرکت‌های زغال‌سنگ نداشته است.

شرکت فولاد پیتسبورگ دارای واحدهای کک‌سازی است و در مقابل افزایش قیمت‌های این محصول در مقطع کنونی متضرر نخواهد شد. اما فولادسازان خارجی از تجربیات فولادسازان قدیمی آمریکایی درس گرفته‌اند.

تقریبا یکصد سال پیش شرکت‌های بزرگی چون بتلهم فولاد پنسیلوانیا همه چیز چون معدن اختصاصی برای استخراج زغال‌سنگ، شهرک کارگران معادن و صنایع پایین‌دستی چون تولید محصولات نهایی را در اختیار داشت. شرکت US steel حدود ۲۰۰ میلیون تن زغال از معادن ویرجینیای غربی استخراج کرده و همین کار را نیز در کنتاکی شرقی انجام داده است ولی در سال ۲۰۰۳ آخرین واحدهای معدنی خود را فروخت. اما زمان نشان خواهد داد که آیا آرسلور میتال و دیگر فولادسازان بزرگ تصمیمات زیرکانه‌ای را برای ادامه موفق فعالیت‌های تولیدی خود می‌گیرند، یا اینکه همان سرنوشتی را خواهند داشت که زمانی شرکت US steel آمریکا با داشتن واحدهای معدنی، تجارت شکوفایی داشت که بعدها آن را از دست داد.