بازگشت قیمت فولاد
آزاده حسینی
روند نزولی قیمت شمش فولادی طی روزهای اخیر به‌حدی بوده که به سطح قیمت‌های سال گذشته رسیده است.بانگاهی به قیمت شمش فولاد در شهریور ۱۳۸۶ تا۱۳۸۷ شاهد خواهیم بود که قیمت فولاد به نقطه اول خود رسیده است.

به‌طوری‌که شمش فولاد در شهریورماه سال گذشته نیز در حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ دلار بود.
البته زمانی که قیمت شمش در شهریورماه سال گذشته در حول و حوش 520تومان بود نرخ محصول نهایی در محدوده 627تومان معامله شد.
با رشد قیمت نفت و شمش فولاد در بازارهای جهانی، بازار داخلی نیز با تاثیرپذیری از این روند روبه‌رشد، اما با شتاب و سرعت کمتر ماه‌های آبان و آذر را با پایه نرخ ۶۰۰ تا ۶۵۰تومان طی کرد.در زمستان سال ۸۶ با آغاز سال نو میلادی و افزایش قیمت کرایه حمل‌و‌نقل، انرژی و دستمزد در بازارهای جهانی سرعت رشد نرخ‌ها شتاب بیشتر گرفته و بیلت در زمستان پارسال به یک‌باره ۲۰۰تومان در هر کیلو رشد را پشت سرگذاشت و به ۸۵۰تومان رسید. میانگین نرخ میلگرد نیز در زمستان پارسال جهش قیمت ۲۵۰تومانی را طی کرد به‌طوری‌که در دی ماه، میلگرد با نرخ ۷۶۰تومان معامله شد و در بهمن‌ماه با میانگین نرخ ۷۷۰تومان مورد دادوستد قرار گرفت، اما در اسفندماه یکباره به ۹۰۰تومان رسید.
با آغاز سال جدید شمسی بسیاری از تولیدکنندگان و تجار بعد از حدود 20روز تعطیلی شگفت‌زده شدند؛ چرا که نرخ‌ها طی این مدت به‌صورت روزانه بی‌وقفه افزایش یافته بود و اشخاصی که قبل از تعطیلات اقدام به خرید محصول یا شمش فولاد کرده بودند بعد از تعطیلات در مبادلات بازار آهن سود‌های هنگفتی بردند البته بعد از مدتی روند صعودی قیمت‌ها تولیدکنندگان و تجار را نگران ساخت، بازار آهن تبدیل به یک بازار افسار گسیخته شده بود و نگرانی از پیشی گرفتن نرخ شمش از محصول نهایی همزمان با هم توقف روند صعودی آغاز شده و با سقوط یکباره قیمت‌ها شدت گرفت به طوری که در تابستان امسال روند نزولی قیمت شاهد یک‌ دوره صعود و یک دوره نزول بودیم در تیر ماه نرخ بیلت 1200تومان در مرداد ماه 1000تومان و در شهریور ماه به 600تومان رسید.
پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که روند نزولی قیمت شمش فولاد تا جایی پیش می‌روند که هزینه تولید فولاد به کف رسیده و حاشیه سود فولادسازان بزرگ جهانی به حداقل برسد.
بیلت در لندن 470دلار شد
با کاهش قیمت نفت در عین ناباوری بازارهای مالی قیمت سایر محصولات نیز که به این صنعت وابستگی داشتند با شتاب بیشتری کاهش یافت به طوری که با آغاز روند نزولی قیمت نفت از حدود دو ماه پیش نرخ فلزات به خصوص فولاد نیز در ابتدای مرداد ماه آغاز شده و تا کنون ادامه پیدا کرده است. شرکت‌های بزرگ فولادی که هزینه‌های تولیدشان بسیار کمتر از ما است طی این مدت تن به کاهش قیمت‌ها داده‌اند به طوری که در روز ۱۸ سپتامبر نرخ شمش فولاد در بورس فلزات لندن به ۴۷۰ دلار در هر تن رسید و مشخص نیست تولیدکنندگان تا کی توان تحمل این دوره گذار را داشته باشند.
برخی کارشناسان این دوره افول قیمت را به نسبت روند پرشتاب صعودی قیمت‌ها طبیعی می‌دانند، اما معتقدند قیمت ها دیگر به این سرعت شتاب نخواهد گرفت و مانند سال‌های گذشته یک روال منطقی را طی خواهد کرد.
در مبادلات ۱۸ سپتامبر نرخ بیلت خاوردور با افت ۵۰ دلاری با نرخ ۴۷۰ دلار خریداری شده و با قیمت هر تن ۴۹۰ دلار به فروش رسید.
خرید و فروش 3 ماهه بیلت خاوردور نیز در بورس فلزات لندن با بی‌اعتمادی کامل فعالان بازار نسبت به آینده با نرخ‌های 470 و 490 دلار صورت گرفت. خرید و فروش 15 ماهه بیلت خاوردور با همان نرخ‌های نقدی انجام شد.
بیلت منطقه خاوردور نیز در ۱۸ سپتامبر با افت ۶۰ دلاری مواجه شد، این در حالی است که در گذشته روند نزولی قیمت شمش منطقه مدیترانه نسبت به منطقه خاور دور به کندی صورت می‌گرفت و معمولا در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت داشت، اما در ۱۸ سپتامبر بر روی نرخ ۵۵۰ دلار به صورت نقدی به فروش رسید و نرخ خرید نقدی این فلز نیز ۴۵۴ دلار در هر تن بود.خرید و فروش ۳ ماهه بیلت مدیترانه نیز با نرخ‌های زیر ۵۰۰ دلار یعنی تنی ۴۶۰ و ۴۸۰ دلار صورت گرفت که نشان از بی‌اعتمادی فعالان بازار این منطقه نیز بود.
شمش فولاد همچنین در لندن با نرخ‌های 495 و 515 دلار به صورت 15 ماهه خرید و فروش شد.
براساس اطلاعات و آمار به دست آمده از متال بولتن معتبرترین سایت فولادی دنیا روند نرخ شمش فولاد نزولی بوده، اما شدت آن همانند بورس‌فلزات لندن نیست به طوری که شمش صادراتی ترکیه در ۱۸ سپتامبر بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ دلار بود و همین محصول در بازارهای داخل ترکیه با نرخ ۷۰۰ تا ۷۲۰ مورد مبادله قرار گرفت.