مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت‌های صادراتی آهن آلات ساختمانی در چین همچنان رو به کاهش است. تولیدکنندگان تمام تلاش خود را می‌کنند تا از خریداران خارجی سفارش بگیرند.

با این وجود خرید و فروش در این سطح قیمت‌ها هنوز سخت است و به رغم کاهش زیاد قیمت‌ها، خریداران برای خرید عجله نمی‌کنند. در بازار شانگهای، قیمت میلگرد اچ‌آر‌بی ۳۳۵ قطر ۲۰ میلی‌متر ۴۷۷۰ تا ۴۷۹۰ یوان - حدود ۶۹۸ تا ۷۰۱ دلار - هر تن و قیمت میلگرد اچ‌آربی ۴۰۰ بین ۴۷۳۰ تا ۴۷۴۰ یوان - حدود ۶۹۲ تا ۶۹۳ دلار هر تن است که از جمعه گذشته به ترتیب ۱۹۰ و ۳۰۰ یوان - حدود ۲۸ و ۴۴ دلار - هر تن کاهش یافته است. قیمت مفتول کیفیت تجاری با ۲۲۰ یوان - حدود ۳۲ دلار - هر تن کاهش به ۴۷۰۰ تا ۴۷۱۰ یوان - حدود ۵/۶۸۷ تا ۶۷۹ دلار - هر تن رسیده است. مفتول کششی نیز با ۲۷۰ یوان - حدود ۳۹ دلار - هر تن کاهش در قیمت ۴۷۲۰ تا ۴۷۳۰ یوان - حدود ۶۹۰ تا ۶۹۲ دلار - هر تن معامله می‌شود. قیمت‌های صادراتی در این هفته به دلیل تقاضای کم مجددا کاهش یافته است. برخی از تولیدکنندگان، میلگرد با مخلوط درصدی از برنز خود را ۸۲۰ دلار هر تن فوب پیشنهاد می‌دهند.

حتی گفته می‌شود این کالا در قیمت ۷۸۰ دلار هر تن فوب هم معامله می‌شود که حدود ۷۰ تا ۸۰ دلار نسبت به اوایل ماه کاهش نشان می‌دهد.

ثبات قیمت صادراتی ورق چین

کاهش نرخ میلگرد صادراتی و کاهش جزئی قیمت ورق در بازار داخلی چین، در حالی صورت می‌گیرد که قیمت‌های صادراتی آن ثابت باقی مانده است. در بازار شانگهای، ورق ۱۶ میلی‌متری یینگکواستیل ۵۹۵۰ یوان - حدود ۸۷۰ دلار - هر تن و ورق ضخامت ۱۴ تا ۱۶ میلی‌متری چانی اند فیدا استیل ۵۳۸۰ یوان - حدود ۷۸۷ دلار - هر تن است که نسبت به هفته گذشته ۱۰۰ تا ۱۲۰ یوان - حدود ۱۵ تا ۵/۱۷ دلار - هر تن کاهش داشته است. ورق کم کربن ۴ میلی‌متری نیز با ۵۰ یوان - حدود ۷ دلار - هر تن کاهش به ۶۹۰۰ یوان - حدود ۱۰۰۹ دلار - هر تن رسیده است. قیمت‌های پایه ورق صادراتی ساخت تولیدکنندگان درجه دو ۱۰۴۰ تا ۱۰۶۰ دلار هر تن فوب برای تحویل اکتبر یا نوامبر است. برخی از تولیدکنندگان درجه سه نیز محصول خود را ۹۸۰ تا ۱۰۲۰ دلار هر تن فوب قیمت می‌دهند. با این وجود معاملات کمی در این زمینه صورت می‌گیرد. قیمت ورق بدنه کشتی تغییر عمده‌ای نداشته است. قیمت پایه تولیدکنندگان درجه دو برای ورق بدنه کشتی ۱۲۵۰ تا ۱۳۰۰ دلار هر تن فوب و قیمت پایه تولیدکنندگان درجه یک برای این محصول ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۰ دلار هر تن فوب است. بیشتر تولیدکنندگان اظهار دارند که میزان خرید و فروش در سه الی چهار هفته اخیر بسیار کاهش داشته و احتمالا این وضعیت در سپتامبر نیز ادامه خواهد داشت.

کاهش دوباره قیمت فولاد ترکیه

به گزارش ایران سینا در بازار داخلی ترکیه کاهش قیمت محصولات طویل ادامه دارد. اوایل این هفته کارخانه کردمیر قیمت آرماتور را ۷۹۰ دلار/تن تحویل در کارخانه اعلام کرد (قیمت‌های داخلی بدون ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده است) که سر آغاز موج جدیدی از کاهش قیمت است. قیمت فعلی آرماتور ترکیه ۷۹۰-۷۷۵ دلار/تن تحویل در کارخانه است که ۷۰-۶۵ دلار/تن کمتر از دو هفته قبل است. قیمت بیلت هم با روند مشابهی از ۸۱۵-۷۹۰ دلار/تن تحویل در کارخانه به ۷۵۰-۷۲۰ دلار/تن تحویل در کارخانه تنزل یافت.

اما فعالان بازار می‌گویند خریداران همانند یک هفته قبل تمایل دارند با قیمت ۷۱۰-۷۰۰ دلار/تن تحویل در کارخانه قرارداد ببندند که ۴۰-۳۰ دلار/تن کمتر از قیمت اعلام شده است. با توجه به اینکه قیمت آرماتور و بیلت داخلی ۵۰-۴۰ دلار/تن کمتر از قیمت صادرات است، تجار عقیده دارند که برای کاهش قیمت داخلی هنوز سود وجود دارد. قیمت بیلت کشورهای CIS طی مدت مذکور بسته به بندر با ۴۰-۳۰ دلار/تن کاهش به ۶۸۰-۶۶۰ دلار/تن سی‌انداف رسید.