گروه بورس کالا - در سیزدهمین ماه فعالیت شرکت بورس کالای ایران (مهرماه ۱۳۸۷)، جمعا ۸۶۲هزار و ۴۳۱تن انواع فولاد، مس، آلومینیوم، روی، کنسانتره فلزات گرانبها، کنسانتره مولیبدن، خرما، جو، ذرت، کنجاله دانه‌های روغنی، قیر، پلی اتیلن، روغن پایه، اسلاگ واکس، اکستراکت، نفتا و ABS به همراه ۲۴کیلو و ۴۴۵گرم شمش طلا جمعا به ارزش ۷تریلیون و ۸۷میلیارد و ۵۵میلیون و ۷۴۱هزار ریال دادوستد شد که نسبت به مهرماه سال گذشته از نظر ارزش معاملات ۷/۶درصد و از نظر حجم معاملات، ۲/۴درصد افزایش یافته است. به گزارش روابط عمومی بورس کالای ایران، تالار این بورس در ماه مورد بررسی شاهد جمعا یک میلیون و ۷۲۵هزار و ۹۸۱تن عرضه و در مقابل، یک میلیون و ۳۳۲هزار و ۴۹۷تن تقاضا برای کل محصولات فوق (به استثنای شمش طلا) و ۵۱کیلو و ۷۸۳گرم عرضه و در مقابل ۷۲کیلو و ۸۶۰گرم تقاضا برای شمش طلا بود.

براساس این گزارش، طی مهرماه از نظر ارزش معاملات، رینگ محصولات فلزی ۷۰درصد ارزش کل معاملات را از آن خود کرد. همچنین ۲۹درصد ارزش کل معاملات به رینگ فرآورده‌های نفت و پتروشیمی اختصاص یافت و رینگ محصولات کشاورزی توانست یک درصد از ارزش کل معاملات شرکت بورس کالای ایران را به خود اختصاص دهد.

در این ماه از نظر حجم نیز ۵۶درصد از کل حجم معاملات در اختیار رینگ محصولات فلزی و ۴۲درصد به رینگ فرآورده‌های نفت و پتروشیمی اختصاص یافت و رینگ محصولات کشاورزی تنها توانست دو درصد از حجم کل معاملات شرکت بورس کالای ایران را به خود اختصاص دهد.

رینگ محصولات فلزی

این گزارش حاکی است، در سیزدهمین ماه فعالیت شرکت بورس کالای ایران در رینگ محصولات فلزی، ۴۸۸هزار و ۶تن انواع کالا شامل فولاد، روی، مس، آلومینیوم، کنسانتره فلزات گرانبها و کنستانتره مولیبدن به ارزش ۴تریلیون و ۹۹۰میلیارد و ۶۴۷تریلیون و ۵۳۸هزار ریال دادوستد شد. در گروه فولاد ۴۶۲هزار و ۲۶۰تن انواع محصولات فولادی به ارزش ۴میلیون و ۳۹میلیارد و ۳۶۳میلیون ریال معامله شد که از نظر حجم ۲۷/۲۵درصد و از نظر ارزش ۰۶/۱۹درصد نسبت به شهریورماه افزایش یافت. طی مهرماه، همچنین ۱۰هزار و ۵۲۰تن انواع محصولات آلومینیومی به ارزش ۲۸۹میلیارد و ۱۳۵میلیون و ۸۰۰هزار ریال در این رینگ به فروش رفت. در گروه محصولات مسی نیز ۱۴هزار و ۹۴۱تن انواع محصولات مس، به ارزش ۵۸۵میلیارد و ۷۱۱میلیون و ۸۱۱هزار ریال مورد معامله قرار گرفت. در این ماه همچنین ۱۵تن کنسانتره فلزات گرانبها به فروش رفت که به ارزش ۱۰میلیارد و ۵۴میلیون و ۹۴۷هزار ریال دادوستد شد. براساس این گزارش، طی مهرماه ۲۱۰تن سولفور مولیبدن نیز به ارزش ۶۵میلیارد و ۴۸۱ میلیون و ۹۸۰هزار ریال در تالار معاملات به فروش رفت. روی نیز به میزان ۶۰تن و به ارزش ۹۰۰میلیون ریال در مهر ماه مورد معامله قرار گرفت.

رینگ محصولات پتروشیمی

این گزارش حاکی است؛ در سیزدهمین ماه فعالیت شرکت بورس کالای ایران در رینگ داخلی و صادراتی فرآورده‌های نفت و پتروشیمی جمعا ۳۶۰هزار و ۲۸۰تن انواع کالا شامل قیر، پلی‌اتیلن، روغن پایه، اسلاگ واکس، اکستراکت، ABS و نفتا به ارزش ۲تریلیون و ۳۶میلیارد و ۵۱میلیون و ۶۱۰هزار ریال دادوستد شد.

در این ماه، ۲۳۶هزار و ۷۹۰تن انواع قیر به ارزش یک‌تریلیون و ۱۲میلیارد و ۲۱۴میلیون و ۹۰۰هزار ریال در رینگ داخلی معامله شد. در رینگ صادراتی قیر نیز ۵۹هزار و ۹۹۰تن انواع قیر به ارزش ۲۸میلیون و ۷۳۰هزار و ۱۴۰دلار به فروش رفت. طی مهر ماه همچنین، ۳۱هزار و ۲۶۰تن انواع پلی‌اتیلن به ارزش ۴۹۰میلیارد و ۵۲۳میلیون و ۳۰هزار ریال به فروش رفت. در این ماه همچنین در گروه روغن، ۶۷۰تن اسلاگ واکس و روغن پایه به ارزش ۷میلیارد و ۵۱۲میلیون ریال در رینگ داخلی و ۵هزار و ۳۰۰تن به ارزش ۵میلیون و ۸۵۴هزار و ۵۰۰دلار در رینگ صادراتی دادوستد شد. در این رینگ همچنین ۹۷۰تن اکستراکت به فروش رفت که به ارزش ۵میلیارد و ۲۹۴میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. بر اساس این گزارش، طی مهر ماه ۳۰۰تن ABS نیز به ارزش ۵میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال در تالار به فروش رفت. شایان ذکر است در گروه نفتا نیز، ۲۵هزار تن نفتا به ارزش ۱۸میلیون و ۴۵۰هزار دلار در رینگ صادراتی مورد معامله قرار گرفت.