موج - در حال حاضر مواد اولیه پلاستیک توسط گروهی به صورت عمده خریداری می‌شود که پس از آن این محصولات را با ۲۰درصد افزایش قیمت به تولیدکنندگان مواد پلاستیکی عرضه می‌کنند. عیسی قریبی کلیبر، نایب رییس انجمن صنایع همگن پلاستیک در حاشیه برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: تولیدکنندگان واقعی و کارخانه داران مواد پلاستیکی در شرایط کنونی توان خرید به یکباره و به صورت نقدی مواد اولیه عرضه شده در بورس کالا و محصولات پتروشیمی را ندارند.

او ادامه داد: از این رو گروهی با خریداری یک جای مواد اولیه پس از ساعاتی این مواد را با ۲۰درصد افزایش قیمت به تولیدکنندگان واقعی می‌فروشند که در این رابطه مشکلات و مسائل موجود را به مقامات بورس کالا و محصولات پتروشیمی اعلام کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه فروش یکباره خوراک و مواد اولیه تولیدکنندگان پلاستیک در بورس اقدام صحیحی نیست، تصریح کرد: این مساله موجب شده که حدود ۸‌هزار کارخانه پلاستیک‌سازی با مشکلات متعددی مواجه شوند.

قریبی در خصوص صادرات محصولات پلاستیکی از کشور توضیح داد: وجود موانع متعدد همچون استاندارد‌، شبکه توزیع و کیفیت پایین موجب شده است آمار صادراتی ما به کشورهای مختلف ناچیز باشد.

به طوری که در حال حاضر سالانه حدود ۵۰۰‌هزار تن انواع مواد و محصولات پلاستیکی به عراق‌، آذربایجان، ترکیه، افغانستان و کشورهای همسایه صادر می‌شود.

او ارزش این محصولات را حدود ۲۵۰‌میلیون دلار در سال عنوان کرد و افزود: میزان مصرف داخلی محصولات پلاستیکی حدود ۲‌میلیون تن در سال بوده که بسیاری از تولید کنندگان به دلیل بالا بودن قیمت محصولات در بازارهای داخلی تمایلی به صادرات آن با قیمت‌های کمتر به خارج از کشور را ندارند.