گروه بورس کالا- نرخ شمش فولاد در بورس‌فلزات لندن با رشد 80دلاری همراه بود.

با ورود شمش فولاد به بورس‌فلزات لندن، این محصول نوسان بسیاری را در دوره نزدیک به یکسال متحمل شده که در دوره رونق تا 1200دلار پیش رفته و در دوره رکود این کاهش قیمت نزدیک به 250دلار در هر تن نیز رسید، اما پس از طی یک دوره تدوام روند نزولی قیمت شمش فولاد با اعلام نتایج انتخابات در آمریکا صعودی شده و در مبادلات یازدهم نوامبر به 400دلار در هر تن رسید.
برخی رشد نرخ شمش فولاد در بازارهای جهانی را به کف رسیدن قیمت‌ها اعلام کردند. همچنین فعالان این صنعت معتقدند نرخ شمش در بورس‌فلزات لندن زیر محدوده ۴۰۰دلار برای تولیدکننده صرفه اقتصادی نداشته و تداوم آن مقدور نیست. از سویی دیگر کاهش حجم تولید نیز در سطح جهانی از عوامل مهم در بالا رفتن سطح تقاضا طی چند روز اخیر است.
از این رو برخلاف همیشه حرکت قیمت شمش با روند نرخ نفت هماهنگ نبوده و با وجود کاهش نرخ نفت قیمت فلزات آهنی افزایش یافته است به طوری که بیلت در یک هفته اخیر با طی یک دوره صعودی به 400دلار رسید.
بیلت منطقه خاور دور با رشد ۸۵دلاری روی رقم ۴۱۰دلار بسته شد. نرخ خرید نقدی این فلز هم ۴۰۰دلار درهر تن بود.
خرید و فروش 3 ماهه بیلت منطقه فوق با تنی 400 تا 410دلار صورت گرفت. خرید و فروش‌های 15 ماهه نیز با امیدواری نسبت به آینده به روی ارقام 410 و 420 دلار در هر تن بسته شد.
بیلت منطقه مدیترانه با نرخ ۳۹۰دلار در هر تن به فروش رسید. نرخ خرید نقدی این فلز با ۱۰ دلار کاهش روی رقم ۳۸۰دلار بسته شد، اما رشد این بیلت نسبت به روز قبل ۶۵دلار درهر تن بود.
خرید و فروش 3 ماهه بیلت منطقه مدیترانه با خوش‌بینی فعالان بازار نسبت به آینده به نرخ‌های 430 و 440دلار رسید.
این خوش‌بینی به خرید و فروش‌های ۱۵ ماهه نیز سرایت کرده و باعث شد نرخ خرید نقدی بیلت این منطقه به رقم ۵۱۰دلار برسد. فروش ۱۵ ماهه نیز با نرخ ۵۲۰دلار انجام شد.
حجم مبادلات 11 نوامبر نسبت به روز قبل تغییری نداشته و بیلت منطقه خاور دور با حجم 3هزار و 120تن و بیلت منطقه مدیترانه با حجم 16هزار و 640تن مورد مبادله قرار گرفت.
تداوم رشد نرخ بیلت در بورس فلزات لندن در حالی صورت می‌گیرد که نرخ شمش در بازارهای جهانی نیز صعودی بوده به‌طوری‌که در یک هفته اخیر قیمت بیلت صادراتی از اوکراین و روسیه حدود ۷۰ دلار هر تن افزایش یافته است. خرید و فروش نیز به طور محسوسی افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود قیمت این کالا در این هفته به ۴۵۰ دلار (۳۵۲ یورو) هر تن فوب دریای سیاه برسد.
در این هفته بیلت روسیه تولید دسامبر در قیمت 365 دلار هر تن فوب دریای سیاه معامله شده است. قیمت این کالا در هفته قبل بین 280 تا 300 دلار هر تن فوب دریای سیاه بود. حتی گفته می‌شود که بیلت اوکراین در قیمت‌های بالاتری حدود 425دلار هر تن فوب دریای سیاه فروخته شده است. البته این مطلب توسط تولیدکننده تایید نشده است.
پیش‌بینی‌ها در حال حاضر متفاوت است. برخی معتقدند که کاهش‌های وسیع تولید که در ماه گذشته صورت گرفت، نقش مهمی در متعادل ساختن مجدد عرضه و تقاضا داشته است.
با این وجود تقاضای میلگرد هنوز متعادل نشده است و با رکود فعلی که به اقتصادهای جهانی چنگ انداخته، هیچ پروژه جدیدی شروع نخواهد شد.
در حال حاضر چشم‌ها همه به سوی بازار خاور دور است؛ جایی که قیمت‌ها فوق‌العاده ارزان است و در عین حال تقاضایی وجود ندارد.