عطش خرید در بازار آهن

عکس: نگار متین نیا

بنابراین گزارش، گران‌ترین کالای فروخته‌شده در بورس روز گذشته سبد میلگرد ۳۲ تا ۱۲ -A۱ تا بود که در پی رقابت خریداران با نرخ ۹۱۰۵ریال به فروش رفت. در این روز تقاضا برای برخی عرضه‌ها چندین برابر عرضه بود، اما اکثر عرضه‌های ذوب‌آهن که برای خریدهای پروژه‌ای پیش‌بینی شده بود، افزایش پیدا نکرد در نتیجه به دلیل تقاضای بالای بازار، محصولات این شرکت با رشد قیمت مواجه شد.البته ذوب‌آهن با توجه به اینکه با شروع معاملات دیروز، با رشد تقاضای بازار مواجه شده بود یکی از کالاهای ابتدایی خود را که سبد میلگرد ۳۲ تا ۱۰ - ۳اA بود تا حجم ۱۱۶هزار و ۶۰۰تن بالا برد تا به این طریق با پاسخگویی به تقاضای بازار و رفع عطش خرید، از فشار بازار به عرضه‌های بعدی کاسته شود. هرچند به عقیده فعالان بازار این اقدام و بالا بردن حجم این عرضه تا حدودی تاثیرگذار بود، اما با توجه به رشد پلکانی تقاضا در بازار، این اقدام نیز به طور کامل نتوانست تاثیر بگذارد؛ چراکه حتی میلگردهای طول کوتاه این شرکت هم تقاضای خرید بالایی داشته و با افزایش قیمت مواجه شدند.

میلگرد آذربایجان هم به رقابت رفت

دیروز نه تنها محصولات ذوب‌آهن بلکه میلگرد فولاد آذربایجان هم در پی رقابت خریداران رشد پیدا کرد و از ۶۶۴۰ریال به ۷۳۶۵ریال افزایش پیدا کرد. حتی میلگرد ۲۵ تا ۱۰- ۳ A چینی هم با نرخ ۵۸۰۰ریال، ۳هزار و ۳۰۰تن فروش رفت.سبد تیرآهن ۱۶ تا ۳۰ ذوب‌آهن ۱۰۶۰تن با نرخ ۷۷۶۶ریال، سبد تیرآهن ۲۰ تا ۲۷این شرکت، ۱۴هزار تن با نرخ ۸۵۰۰ریال، سبد تیرآهن طول کوتاه ۱۶ تا ۲۷، ۵هزار تن با نرخ ۶۵۰۰ریال، سبد میلگرد۱۸ تا۱۰-A۲ ا، ۴۳۰تن با نرخ ۷۲۱۰ریال، سبد میلگرد۲۰ تا۱۰-A۳ ا، ۲۰۰تن با نرخ ۷۴۵۰ریال، سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۰--A۳ا، ۳۳۰۰ تن با نرخ ۶۸۱۲ریال، سبد میلگرد ۳۲ تا ۱۰---A۳ا، ۱۱۶هزارو ۶۰۰تن با نرخ ۶۶۳۳ریال، سبد میلگرد۳۲ تا ۱۲--A۳ ا، ۱۰۰۰ تن با نرخ ۹۱۰۵ریال، سبد میلگرد ۲۲ تا ۱۶--A۳ا، ۱۱۰۰تن با نرخ ۷۷۷۰ریال، سبد میلگرد ۲۸ تا ۲۰ --A۳ا، ۲۲۰تن با نرخ ۷۲۷۹ ریال، سبد میلگرد ۲۰ تا ۸ - -A۳ا، ۲۲۰تن با نرخ ۷۳۱۳ریال، سبد ناودانی و تیرآهن و میلگرد، ۲۹۰تن با نرخ ۷۵۰۰ریال فروش رفت.

همه تجار به بازار برگشته‌اند

خریداران درحالی نسبت به خرید کالا اشتیاق نشان می‌دادند که هنوز از علت اصلی و واقعی رشد تقاضا در بازار اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند. از این‌رو به نظر می‌رسد اغلب خرید‌ها در عین سردرگمی انجام می‌شود و اغلب به این نکته اعتراف می‌کنند که خرید میلگرد با نرخ‌های بالاتر از ۷۰۰تومان با ریسک زیادی همراه می‌شود.

اما در همین حال یکی از فعالان بازار می‌گوید:

با توجه به رشد تقاضا در بازار، بسیاری از خریدارانی که طی این مدت وارد بازار نشده و وجوه خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده بودند، وارد بازار شده‌اند. وی با اشاره به رشد قیمت بیلت در لندن، می‌گوید: تجار با توجه به رشد نسبی قیمت‌ها در دنیا، گمان می‌کنند، زمان تثبیت بازار فرا رسیده و دوره بحران پشت سر گذاشته شده، بنابراین نسبت به خرید اقدام می‌کنند، اما در کنار این موارد، اخبار و شایعاتی که حول محور تعرفه واردات و اختصاص تسهیلات خرید شمش به تولیدکنندگان داخلی، از جمله دلایلی است که فعالان بازار را به این مساله که دوران بحران تمام شده مطمئن‌تر می‌کند.

خرید تعاونی آهن‌فروشان از بورس

دیروز گفته می‌شد یکی از خریداران محصولات ذوب‌آهن در بازار، تعاونی آهن‌فروشان بود که با هدف توزیع کالا در پارتی‌های کم حجم‌تر در بازار اقدام به خرید کرده بود. یکی از خریداران بورس با اشاره به این مساله معتقد است این اقدام آن بخش از نیاز بازار را که در حجم پایین است و امکان خرید با حجم‌های بالای بورس را ندارند فراهم می‌کند. در همین حال وی این اقدام تعاونی آهن‌فروشان را عامل رونق بازار تقاضا عنوان کرد.

تقاضای انبوه‌سازان بازار را تحت تاثیر قرار داد

یکی دیگر از فعالان بازار، عمده خریدهای انجام شده در بورس را مربوط به شرکت‌های ساختمانی عنوان کرده و معتقد است با توجه به ارائه بودجه طرح‌های عمرانی دولت، بسیاری از این شرکت‌ها اقدام به خرید آهن‌آلات کرده‌اند.

رشد بیشتر نرخ میلگرد منطقی نیست

یکی از تجار بازار آهن معتقد است با توجه به نرخ فعلی شمش در بازار ایران این که قیمت میلگرد بیشتر از ۷۵۰تومان باشد، منطقی نیست و با توجه به اینکه هنوز وضعیت تعرفه واردات اعلام نشده است رشد قیمت این کالا منطقی نیست و در صورت تداوم شرایط فعلی تحقق این امر قطعا با حباب قیمت میلگرد روبه‌رو خواهیم شد.